در حالی که سران کشورهای حاشیه دریای خزر سه شنبه در تهران درباره رژیم حقوقی خزر به بحث می‌نشینند از شامگاه یکشنبه سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی، با راه انداختن جنگ روانی و پخش شایعاتی مبنی بر ترور، برای لغو سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به ایران و نزدیک شدن روسیه به ایران حتی برای حل و فصل مسائل باقیمانده دریای خزر تلاش داشتند.

حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با همشهری در این باره و درباره اهداف غرب از راه اندازی این جنگ روانی  توضحیاتی ارائه داد.

  • دلایل این جنگ روانی که روس ها و آمریکا در آستانه سفر پوتین به ایران به راه انداخته اند، چیست؟

ببینید آمریکا و کشورهای غربی با اطلاع از این موضوع که روسیه و ایران در این اجلاس در باب مسائل هسته ای به توافقاتی دست خواهند یافت آخرین تلاش های خود را انجام می دادند که از سفر پوتین به ایران جلو گیری کنند. شایعاتی هم که در این باره منتشر شد کاملا بی اساس بوده است.

ایران به اعتراف مجامع بین المللی از لحاظ شاخص های امنیتی در حد بالایی قرار دارد؛ ضمن این‌که تیم محافظان پوتین از 10 روز پیش در ایران مستقر بوده و هیچ نگرانی از بابت شایعاتی که مطرح شده وجود ندارد.

  • این بحث ابتدا از سوی سخنگوی کرملین مطرح شد؛ آیا این به معنای بازی روسیه برای امتیاز گیری از ایران نیست؟

نه. بحث رژیم حقوقی دریای خزر تنها مشکل ایران نیست و مشکل همه کشورهای حاشیه دریای خزر است. در واقع روس‌ها هم  از روشن نبودن تکلیف رژیم حقوقی دریای خزر ناراحت هستند.

خزر علاوه بر این‌که اکنون به لحاظ زیست محیطی دچار ناامنی است، امنیت اقتصادی هم ندارد و این به نفع هیچ کدام از کشورهای حاشیه دریای خزر نیست.

پوتین برای ایران به ایران نمی آید که بگوییم قرار است امتیازی به خاطر این سفرش بگیرد؛ پوتین باید به ایران بیاید که تکلیف رژیم حقوقی دریای خزر روشن شود.

  • هدف غرب از دامن زدن به این جنگ روانی چیست؟

آمریکا و غرب با اجرای این بازی رسانه ای به هر ترتیبی سعی دارند از نزدیک شدن دو کشور به یکدیگر و در پی آن احتمال حل مسائل فیمابین جلوگیری کنند؛ چنان‌که با این اقدامات ناراحتی کامل خود را از سفر پوتین به ایران و رایزنی ایران با رئیس جمهوری روسیه درباره مسائل هسته ای نشان دادند.

  • آیا در  این سفر درباره مسائل هسته‌ای با پوتین مذاکره‌ای صورت می‌گیرد؟

مطمئنا یکی از موضوعاتی که در حاشیه این اجلاس مطرح می شود بحث مسئله هسته‌ای خواهد بود و از پوتین درباره علت تأخیر هشت ماهه در تکمیل نیروگاه بوشهر سؤال خواهد شد.

کد خبر 34065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز