چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

همشهری دو - سیدمهدی سیدی: هفته‌ای نیست که در رسانه‌ها خبری از کشف یک مهمانی مختلط و مستهجن منتشر نشود.

زندگی ماهواره ای

يكي از آخرين نمونه‌هاي برگزاري چنين مراسمي، به بازداشت ۷۰نفر از مهمانان يك پارتي ۲۰۰نفره شبانه در يك رستوران در باغات اطراف تهران برمي‌گردد. عموما در اين مهماني‌ها مقاديري از مشروبات الكلي و بعضا مواد‌مخدر هم كشف مي‌شود و حضور برخي هنرمندان سينما يا ورزشكاران در اين جلسات، بر جنبه خبري و رسانه‌اي آن مي‌افزايد. اينكه پشت‌سر ترويج اين مهماني‌ها، برنامه‌ريزي‌هاي دقيق وجود دارد ترديدي نيست اما از منظر فرهنگي- اجتماعي اقبال برخي جوانان يا حتي خانواده‌ها نسبت به اين فضاي غيرمتعارف، مورد پرسش و محل بحث است. در قشري از جامعه تغييرات ارزشي در جريان است. در كنار عوامل ريشه‌اي براي اين تغييرات، مواردي هم به‌عنوان عوامل شتاب‌دهنده وجود دارند كه در سر سلسله آنها مي‌توان به فعاليت شبكه‌هاي ماهواره‌اي اشاره كرد.

گفته مي‌شود بيش از 8000 شبكه تلويزيوني ماهواره‌‌اي در ايران قابل دريافت است كه از اين تعداد بيش‌از 400 كانال موزيك و حدود 210 كانال كودك و نوجوان و 80كانال در حوزه سبك زندگي و مصرف‌گرايي وجود دارد كه بر سبك زندگي ايراني تأثيرات عميق مي‌گذارد.

شيطنت و ظرافت در ساخت برنامه‌هاي ماهواره‌اي تا آنجا پيش رفته است كه در سال‌هاي اخير برنامه‌ها و فيلم‌هايي كه از طريق شبكه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي پخش مي‌شوند، بعضا يك خانواده مذهبي را نمايش مي‌دهند كه كلماتي نظير ان‌شاء‌الله و ماشاءالله از زبانشان نمي‌افتد اما رفتارشان رفتار اسلامي نيست؛ نماز مي‌خوانند، روزه مي‌گيرند، اما رابطه نامحرم، ارتباطات جنسي، خيانت و حرامخواري هم بين اين خانواده‌ها رايج است. پيامد حضور اين شبكه‌ها در خانه‌هاي ايراني، تغيير رفتارها و باورهاست. سبك زندگي ايراني به‌واسطه نفوذ انديشه‌هاي سكولار، در حال دگرگوني است. سست شدن بنياد خانواده در ايران از مهم‌ترين پيامدهاي اين تحولات است. درصد قابل توجهي از طلاق‌‌هاي ثبت‌شده در دادگاه‌هاي خانواده، به طلاق‌هاي ماهواره‌اي مشهورند؛ يعني طلاق‌هايي متأثر از برنامه‌هاي ماهواره‌اي. از اين منظر آگاهي‌بخشي به خانواده‌ها درخصوص تبعات حاصل از اين تغييرات امري ضروري و پراهميت است. بايد خانواده‌ها به قابليت‌ها و توانمندي‌هايي مجهز شوند تا بتوانند به‌صورت عقلاني در حفظ و بازتوليد مباني ارزشي خود موفق شوند.

کد خبر 343488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha