سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

مریم حدادی: بیماری اگر دامن یکی از اعضای خانواده را بگیرد، برنامه همه خانواده به هم می‌ریزد. در این میان بیشتر از هر کس دیگری برنامه‌های روزانه مادر خانواده تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد چرا که علاوه بر همه نقش‌های داخل و خارج از خانه، طبق قرار نانوشته‌ای، او پرستار خانه نیز هست.

مربض داری

هر كدام از افراد خانه كه بيمار مي‌شوند مادر خانه بايد زمان‌ها و ساعاتي را براي مراقبت و سپري‌كردن طول درمان آن فرد درنظر بگيرد. پس يك خانم كدبانو بايد برنامه انعطاف‌پذيري داشته باشد تا هم روند درماني افراد خانواده به خوبي سپري شود و هم اينكه هيچ‌كدام از كارهاي خانه روي زمين نماند. به‌نظر شما وجود چه تدابيري مي‌تواند در اين زمينه به خانم‌ها كمك كند؟

  • قبل از مراجعه به پزشك

اگر يكي از اعضاي خانواده بيمار شد و احتياج به مراجعه به پزشك بود؛ سعي كنيد قبل از هر كاري با مطب پزشك مدنظرتان تماس بگيريد تا مطمئن شويد در ساعت مورد نظر شما ويزيت انجام مي‌شود. تمركزتان را حفظ كنيد و دفترچه بيمه، پرونده پزشكي، يا آزمايشي كه فكر مي‌كنيد ممكن است به تشخيص پزشك معالج كمك كند را همراه خود داشته باشيد. اگر فرزند كوچكي داريد كه نمي‌توانيد او را همراه خود به بيمارستان و مطب ببريد، در اين شرايط با يكي از اقوام يا آشنايان هماهنگ كنيد تا چند ساعتي از او نگهداري كنند.

  • موارد اورژانسي

در بعضي موارد لازم است كه بيمار شما در بيمارستان بستري شود، در شرايط اينچنيني، كارهاي خانه و رسيدگي به امور خانه‌داري سنگين‌تر از قبل مي‌شود و بيشتر از هميشه اهميت خود را نشان مي‌دهند. مي‌توانيد براي رسيدگي به امور خانه و استراحت خودتان، ساعاتي را با همسرتان يا يكي از نزديكان خود هماهنگ كنيد تا همه مسئوليت حضور در بيمارستان فقط روي دوش شما نباشد. اگر قرار است كسي به كمك شما بيايد و در كارهاي خانه كمك كند، روي درهاي كابينت آشپزخانه، ظروف و مواد خوراكي‌اي كه در هر كدام از كابينت‌ها قرار گرفته است بنويسيد تا فرد مورد نظر دچار سردرگمي نشود و راحت‌تر مشكلات را رفع و رجوع كند.

  • غذاهاي رژيمي

بسته به نوع بيماري‌اي كه براي هركدام از اعضاي خانواده اتفاق مي‌افتد، بايد رژيم غذايي خاصي درنظر گرفته شود. حواستان باشد كه اين موضوع را با پزشك معالج درميان بگذاريد و بايدها و نبايدهاي غذايي بيمارتان را در دفترچه‌اي يادداشت كنيد. به‌عنوان مثال ممكن است استفاده از انواع ادويه‌جات و گوشت براي مريض شما ممنوع باشد.

اين موارد ممنوع و غذاهايي كه پيشنهاد شده است را روي برگه كوچكي يادداشت كنيد و در محيط آشپزخانه، قسمتي كه بيشتر در ديد شماست، نصب كنيد. اين روزها كار براي شما كمي سخت‌تر خواهد بود چرا كه مجبوريد 2 يا 3نوع غذا براي افراد سالم و فرد مريض خانواده‌تان آماده كنيد. مي‌توانيد براي كم‌كردن كارها، غذاهاي خانواده را در حجم بيشتري آماده كنيد تا در 2وعده قابل استفاده باشد و شما زمان بيشتري براي رسيدگي به مريض داشته باشيد.

  • داروها را فراموش نكنيد

زمان استفاده از داروها بسيار مهم است. اگر نظم زماني را رعايت نكنيد، نتيجه مدنظر را نخواهيد ديد. داروها را درون ظرف مشخصي روي كابينت يا نقطه‌اي كه بيشتر جلوي چشمان‌تان است قرار دهيد، در يك كاغذ زمان و اسم داروي مورد نظر را يادداشت كنيد و به حافظه‌تان كمك كنيد، با اين كار زمان خوردن هر دارو را فراموش نمي‌كنيد. اگر فرزند كوچكي در خانه داريد، مطمئن شويد محلي كه براي نگهداري داروها انتخاب كرده‌ايد در دسترس كودك شما نخواهد بود.

  • عيادت‌هاي با بركت

عيادت از بيمار رسم نيكويي است كه در كنار بهبود درمان جسم بيمار، به بهبودي روحي او نيز كمك مي‌كند. در كنار همه كارهاي خانه و مريض‌داري‌ها، گوشه ذهن‌تان به اين نكته توجه داشته باشيد و مقدمات حضور مهمان را خيلي ساده و دور از سختگيري فراهم كنيد. پس خودتان را آماده كنيد. حواس‌تان به نظم خانه، پذيرايي از عيادت‌كننده و همچنين رسيدگي‌هاي ظاهري بيمار باشد.

اگر بيمار شما ممنوعيت‌هايي مانند عدم‌مجاورت با گل و گياهان را دارد، گل‌هايي كه عيادت‌كنندگان مي‌آورند را به اتاق فرد بيمار منتقل نكنيد. حواس‌تان به اوضاع مريض نيز باشد تا استراحت او به هم نريزد يا در اين ميان زمان استفاده از قرص‌ها و داروها جابه جا نشود.

  • از خودتان غافل نشويد

اگر همزمان با كودكتان يا پدر خانواده، شما هم احساس ضعف جسمي مي‌كنيد، به علائم جسمي خود بي‌توجه نباشيد. مي‌توانيد از پزشك معالج‌تان بخواهيد براي شما نيز مقداري داروي تقويتي تجويز كند تا بتوانيد همزمان مديريت همه اين كارها را انجام دهيد و از لحاظ جسمي دچار مشكل نشويد. اگر بيماري به‌راحتي به ديگران منتقل مي‌شود فضاي خانه را ضد‌عفوني كنيد و استفاده از ماسك براي تنفس در محيط خانه را فراموش نكنيد. اجازه بدهيد هواي تازه در خانه در جريان باشد تا محيط بسته باعث انتقال بيماري به بقيه اعضاي خانواده نشود.

کد خبر 345527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha