مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

اواخر سال ۱۳۹۲ بود که تفاهمنامه‌ای ۱۵ماده‌ای بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری تهران امضا شد مبنی بر تحقق پوشش همگانی سلامت بین شهروندان تهرانی.

پرونده الکترونیک سلامت

این تفاهمنامه بنا به مشکلات و موانعی که وجود داشت همچون کمبود منابع مالی چندان فاز اجرایی به‌خود نگرفت اما بنا به گفته مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران با امضای تفاهمنامه دیگری در خرداد‌ماه سال‌جاری این همکاری برای ارتقای سلامت شهروندان و همچنین ارائه خدمات به قشر محروم و آسیب‌پذیر شهر وارد مرحله جدی‌تری شده است.

گفت‌وگوي ما رادر اين‌باره و همچنين خدمات پزشكي كه شهرداري تهران به شهروندان ارائه مي‌كند با سمانه زماني، مديركل اداره سلامت شهرداري تهران مي‌خوانيد:

  • چرا در سال 1392 با وزارت بهداشت تفاهمنامه امضا شد؟

در آن سال وزير بهداشت از واگذاري خدمات درماني به شهرداري تهران استقبال كرد و بر اين اساس هم بين شهرداري، وزارت بهداشت و قوه قضاييه تفاهمنامه همكاري در بحث درماني امضا شد. مباحث كلاني در حوزه سلامت شهروندي در قالب آن تفاهمنامه طرح و در قالب شوراي راهبردي سلامت شهر تهران هم موضوعات تفاهمنامه پيگيري شد. اواخر خرداد‌ماه امسال هم يك تفاهمنامه تكميلي براي اينكه مفاد آن تفاهمنامه در قالب اجرا دربيايد بين 2 نهاد وزارت بهداشت و شهرداري امضا و قرار شد در قالب تفاهم اخير يكسري اقدامات اجرايي براي اينكه موضوعات سلامت شهروندان تهراني را پيگيري كنيم انجام شود.

  • مفادي كه قرار شده در تفاهمنامه جديد اجرايي شود، چيست؟

نگاه تفاهمنامه اخير اين بود كه شهرداري بتواند با همكاري وزارت بهداشت، اقدامات سلامت‌محور را با اولويت محله‌هاي محروم و گروه‌هايي كه آسيب‌ديده اجتماعي هستند تعريف و طراحي كند و ماهم بتوانيم نيرو و تجهيزات درماني را از وزارت بهداشت بگيريم و به شهروندان خدمات‌رساني كنيم. يكي از فازهاي اين تفاهمنامه ارائه خدمات پزشكي رايگان به كساني بود كه در قالب مجموعه‌هايي براي كاهش آسيب زيرنظر شهرداري فعاليت مي‌‌كنند، مانند مددسراها، سامان‌سراها و مراكز بهاران. هم‌اكنون در تمامي 19مركز بهاراني كه شهرداري تهران در مناطق مختلف شهر راه‌اندازي كرده است، يك تيم درماني با حضور يك پزشك، پرستار و يك روانشناس مستقر هستند.

  • بنابراين هزينه تيم پزشكي و تجهيزات در مراكز بهاران هم‌اكنون از سوي وزارت بهداشت تأمين مي‌شود؟

بله. شهرداري براساس اين تفاهمنامه هيچ هزينه‌اي به وزارت بهداشت پرداخت نمي‌كند و وزارتخانه بايد تمامي هزينه كادر پزشكي مستقر در اين مراكز را برعهده بگيرد كه اين مهم هم در حال انجام است. موضوع ديگري كه ما با همكاري وزارت بهداشت پيگري مي‌كنيم موضوع راه‌اندازي و تكميل شبكه سلامت شهر تهران است اما اين كار نياز به موجود بودن فضاي مناسب براي ساخت و تجهيز شدن دارد كه مابراي تكميل اين شبكه سلامت با كمبود فضا مواجه هستيم. در اين موضوع هم يك تيم كارشناسي در شهرداري به‌منظور معرفي فضاي لازم براي اين كار تشكيل شده است كه پس از معرفي فضا وزارت بهداشت موظف خواهد بود تا ساخت‌و‌ساز، تأمين تجهيزات و نيروي پزشكي را برعهده بگيرد.

  • آيا برآوردي از تعداد مراكزي كه بايد براي تكميل شبكه سلامت راه‌اندازي شود، انجام شده است؟

ببينيد در قالب تفاهمنامه خرداد ماه، وزارت بهداشت متعهد شد تا 90مركز و 126پايگاه را خودش تأمين كند. بر همين اساس هم شهرداري تهران متعهد شده است براي 22مركز و 123پايگاه زمين مناسب معرفي كند كه بعد از تأييد دانشگاه علوم پزشكي، وزارت بهداشت موضوع ساخت‌و‌ساز، تأمين نيرو و تجهيز را هم مجدد خودش برعهده بگيرد. وزارت بهداشت اگر هم مشكل بودجه‌اي دارد اين تفاهم در حال پيگيري و انجام شدن است. البته در تفاهمنامه به‌عنوان يك بند تأكيدي آمده است: در موضوع بودجه بشود از حمايت مالي خيران براي ارائه خدمات به شهروندان استفاده كرد.

  • در شبكه ملي سلامت در راستاي تحقق چه اهدافي پيش‌بيني‌شده و اين موضوع چه ميزان در بهبود كيفيت سلامت شهر مؤثر واقع مي‌شود؟

وزارت بهداشت در راه‌اندازي شبكه ملي سلامت تعهد كرده است تا براي همه شهروندان تهراني شناسنامه الكترونيكي سلامت صادر كند و اين موضوع نيازمند تكميل شبكه سراسري سلامت است. البته ما در زمان افتتاح پايگاه و مركز جامع سلامت منطقه 12 از سرور ثبت اطلاعات سلامت شهروندان رونمايي كرديم و اميدواريم اين خدمات سلامت به شهروندان در فاز اول به‌طور رايگان ارائه شود. وزارت بهداشت هم اين قول را به ما داده تا اطلاعات اين شناسنامه سلامت را براي بارگذاري در رصدخانه شهر تهران در اختيار اداره سلامت شهرداري قرار دهد تا درخصوص درمان و به‌ويژه بحث پيشگيري كه موضوع اصلي اداره كل سلامت شهرداري است از اين اطلاعات استفاده شود.

  • يعني با تكميل شبكه سراسري سلامت اختيارات وزارت بهداشت در تهران به شهرداري واگذار مي‌شود؟

اصلا قرار نيست تا ما خدمات درماني شهر را كامل به‌عهده بگيريم و اين وظيفه بر عهده وزارت بهداشت است. در ضمن طبق سياست‌هاي كلان نظام سلامت كه مقام‌معظم رهبري آن را ابلاغ كردند، بحث درمان كامل به وزارت بهداشت سپرده شده است و ما دراين راه وزارت بهداشت را كمك مي‌كنيم تا شبكه سلامت و آن موضوعي كه دغدغه شهر تهران است، مانند بحث آسيب‌هاي اجتماعي، محله‌هاي محروم و بحث‌هاي پيشگيري را دنبال ‌كنيم اما زماني كه اين موضوع وارد درمان مي‌شود متولي اول و آخر وزارت بهداشت خواهد بود.

  • شهرداري تهران هم‌اكنون براي ارائه خدمات درماني در كدام محله‌ها اقدام كرده است؟

اداره سلامت شهرداري در منطقه 12 و محله هرندي مركز سلامت جامع راه‌اندازي كرد كه بحث تجهيز و تأمين نيروي آن را وزارت بهداشت انجام داد. همچنين در محله امامزاده‌يحيي(ع) يك پايگاه سلامت احداث شد كه هر دوي اين مراكز طبق پروتكل مناطق محروم به اهالي خدمات ارائه مي‌دهند كه شامل خدمات پزشكي و مشاوره‌اي به‌طور كاملا رايگان است. البته نگاه ما در تفاهمنامه اخير بيشتر به سمت ارائه خدمات به مناطق محروم و حاشيه‌اي شهر بوده است و همانطور هم كه قبلا گفتم با معرفي فضا و مكان بعد از تأييد داشگاه‌هاي علوم پزشكي وزارت بهداشت در مدت 2سال بايد ساخت‌وساز و تجهيز آن را انجام دهد كه اميدواريم اين كار سرعت بيشتري به‌خود بگيرد.

  • وزير بهداشت از ارائه خدمات رايگان درماني به همه شهروندان خبر داده بود، اما با اين گفته شما فقط مناطق محروم از اين مزايا بهره‌مند مي‌شوند؟

اولويت شهرداري ارائه خدمات درماني و مشاوره‌اي به محله‌هاي محروم و قشر آسيب‌پذير است. اينكه پروتكل وزارت بهداشت براي ساير مناطق به چه شكل خواهد بود، بايد خود وزارت بهداشت پاسخگو باشد، اما نكته مهم در ارائه خدمات درماني ما اين است كه هم‌اكنون تمامي مراكز و پايگاه‌هاي بهداشت ما در شهر تهران مشاوره پزشكي به بيماران، خدمات بارداري به مادران و واكسيناسيون رايگان براي كودكان انجام مي‌دهند و همه شهروندان تهراني با اين موضوع آشنا هستند به‌ويژه كساني كه مي‌خواهند بچه‌دار بشوند يا نوزاد دارند حتما به مراكز ما رفته‌اند.

  • شهرداري تهران در ساخت بيمارستاني بزرگ در منطقه 19 تهران با وزارت بهداشت در حال همكاري است، دراين باره توضيح مي‌دهيد؟

يك همكاري خوب هم براي ساخت بيمارستان ولايت در بوستان ولايت كه يك كار مشترك سه‌جانبه است بين سازمان انرژي اتمي، وزارت بهداشت و شهرداري تهران در حال انجام است. اين بيمارستان كه در زميني 120هزار مترمربعي در حال ساخت است با ظرفيت هزار تخت به‌زودي به بهره‌برداري مي‌رسد و به شهروندان خدمات‌دهي خواهد كرد. در ضمن ما در قالب فعاليت‌هاي مختلفي مانند همراه‌سراهاي بيمارستان‌ها و مركز طبي بيمارستان مفيد به بيماران و همراه‌شان كه از شهرستان‌ها مي‌آيند خدمات رفاهي ارائه مي‌كنيم كه آن هم يك همكاري مشترك است كه انجام مي‌دهيم تا بتوانيم با ارائه فضايي براي اسكان موقت و درنظر گرفتن يكسري تمهيدات به اين هموطنان كمي از هزينه‌هاي گزاف درماني‌شان بكاهيم.

کد خبر 346094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha