چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

سارق مسلح که در جریان درگیری در زندان همدستش را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود، بعد از تحمل ۹سال حبس با جلب رضایت اولیای دم مقتول از قصاص نجات یافت اما صبح دیروز به لحاظ جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری محاکمه شد.

سارق

اواسط سال82 وقوع سرقتي خونين در كرج مأموران را براي دستگيري سارقان به تكاپو انداخت. ماجرا از اين قرار بود كه 2سارق مسلح در جريان دستبرد مسلحانه به مغازه‌اي، صاحب آنجا را به قتل رسانده و مقدار زيادي پول سرقت كردند. هر چند سارقان ردي از خود به جا نگذاشته بودند اما چند روز بعد كارآگاهان پليس به اطلاعاتي درباره سارقان دست يافتند و توانستند آنها را به نام‌هاي فريد و شهرام دستگير كنند. متهمان در جريان بازجويي‌ها به ارتكاب سرقت مسلحانه اعتراف كردند و بررسي‌ها نشان مي‌داد كه شهرام صاحب مغازه را به قتل رسانده است. آنها گفتند كه از مدت‌ها قبل نقشه اين سرقت را طراحي كرده بودند و فكرش را هم نمي‌كردند كه چند روز بعد از دستبرد دستگير شوند. در چنين شرايطي متهمان در دادگاه محاكمه شدند و قضات دادگاه شهرام را به قصاص و فريد را به اتهام مشاركت در سرقت مسلحانه به تحمل حبس محكوم كردند.

4سال از اين سرقت خونين گذشته بود و شهرام همچنان در انتظار اجراي حكم قصاص در زندان بود. در همين حال فريد با ارسال نامه‌اي به دادگاه با توجه به گذشت 4سال از دوران محكوميتش خواستار استفاده از عفو مشروط شد. هر چند رسيدگي به اين درخواست مدتي طول كشيد اما سرانجام با خواسته وي موافقت شد و فريد توانست بعد از 4سال از زندان آزاد شود اما شهرام زير تيغ قرار داشت و روز اجراي حكمش نزديك‌تر مي‌شد.

  • بازگشت به زندان

فريد بعد از آزادي از زندان تصميم داشت دست‌كم تا مدتي دنبال كارهاي خلاف نرود اما اين بار دردسر به سراغش آمد. او بدون اينكه گواهينامه رانندگي داشته باشد پشت فرمان نشسته بود و همين خلاف او را بار ديگر به زندان برگرداند. او درست به همان زندان و همان بندي برگشت كه 4سال را در آنجا گذرانده بود و باز هم با همدستش هم‌بند شد. اين دو همدست از زماني كه فريد از زندان آزاد شده بود رابطه خوبي با يكديگر نداشتند و وقتي فريد دوباره به زندان بازگردانده شد، اختلافات آنها بالا گرفت.

  • جنايت در بند

شهرام، فريد را در مخمصه‌اي كه گرفتار شده مقصر مي‌دانست و مي‌گفت او باعث شده كه در جريان سرقت مسلحانه صاحب مغازه را به قتل برساند و حالا در يك قدمي چوبه دار باشد. در چنين شرايطي آنها در زندان با يكديگر درگير شدند و در اين نزاع خونين فريد با ضربات چاقو شهرام را به قتل رساند. به اين ترتيب حكم قصاص شهرام با مرگش منتفي شد و اين بار فريد به اتهام قتل در شعبه71 دادگاه كيفري وقت استان تهران محاكمه شد. او در جلسه محاكمه در دفاع از خودش گفت: من و شهرام با همدستي يكديگر سرقت مسلحانه را انجام داديم اما بعد از دستگيري‌مان با هم دچار اختلاف شديم. مخصوصا وقتي كه من عفو مشروط گرفتم و از زندان بيرون آمدم، حكم قصاص شهرام قطعي شد و او مي‌گفت كه من باعث مشكلات زندگي‌اش هستم. از طرفي بر سر مسائل مالي هم با يكديگر اختلاف داشتيم و روز حادثه شهرام در زندان به سراغم آمد و برايم چاقو كشيد. من هم چاقو را از دستش گرفتم و ضربه‌اي به او زدم. او فرار كرد و به اتاق ديگري رفت. من هم دنبالش رفتم و ضربات ديگري به وي زدم و او را به قتل رساندم. در پايان رسيدگي به پرونده جنايت در بند زندان فريد به قصاص محكوم شد.

  • بخشش

مدتي از صدور حكم قصاص براي فريد مي‌گذشت و با قطعي‌شدن حكم دادگاه او فاصله چنداني با چوبه دار نداشت. در اين شرايط از خانواده‌اش خواست در بيرون از زندان براي نجاتش تلاش كنند. در اين شرايط رايزني با خانواده مقتول آغاز شد. هرچند آنها ابتدا مي‌گفتند كه خواسته‌شان فقط قصاص است اما وقتي پيگيري‌هاي خانواده متهم ادامه پيدا كرد، اولياي دم به شرط دريافت ديه، قاتل را بخشيدند. در چنين شرايطي متهم صبح ديروز از زندان به شعبه دوم دادگاه كيفري يك استان تهران منتقل شد تا اين بار به لحاظ جنبه عمومي جرم محاكمه شود. در اين جلسه متهم در دفاع از خودش گفت: من بدشانسي آوردم و درحالي‌كه با عفو مشروط آزاد شده بودم به‌خاطر نداشتن گواهينامه دوباره زنداني شدم. از طرفي حادثه قتل دوستم زماني اتفاق افتاد كه فقط 23روز تا آزادي‌ام باقي مانده بود. وي ادامه داد: شهرام به من مي‌گفت كه تو عامل بدبختي من هستي و باعث شدي به قصاص محكوم شوم. او مدام با من درگير بود تا اينكه روز حادثه با چاقو به من حمله كرد و من هم با همان چاقو به او ضربه زدم و باعث مرگش شدم. در پايان اين جلسه هيأت قضايي وارد شور شدند و قرار است به‌زودي تصميم نهايي خود را اعلام كنند.

کد خبر 346317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha