همشهری دو - زینب رئوفی: وقتی فرزند معلولی متولد می‌شود این احساس به پدر و مادر فرزند تازه متولدشده دست می‌دهد که چیزهای باارزش زیادی را از دست داده و فکر می‌کنند تمام امیدها و آرزوهای شیرین‌‌شان نسبت به آینده و خوشبختی فرزندشان ازبین رفته است.

فرزند معلول

 اين يك راهنماي جمع و جور است براي چنين شرايطي و اينكه بدانيد دنيا به آخر نرسيده و مي توانيد از فرزندتان فرد موفقي در زندگي بسازيد.

  • در مرحله انكار در جا نزنيد

بسياري از خانواده‌ها تا مدت‌ها اين مسئله را انكار مي‌كنند و مدت‌زمان زيادي طول مي‌كشد تا نسبت به معلوليت فرزندشان به باور و پذيرش برسند. پدر و مادرهايي كه مدت زمان زيادي را در مرحله انكار به‌سرمي‌برند هم به‌خود و هم به فرزندشان آسيب‌هاي زيادي وارد مي‌كنند چون بسيار دير به فكر درمان، حل‌مسئله و به‌كارگيري راهكارهايي براي سازگاري با اين مشكل مي‌افتند و همين اقدام‌نكردن به موقع، مسائل موجود را تشديد مي‌كند.

  • با اين بحران كنار بياييد

بعضي از والدين تا مدت‌ها در حالت بهت‌زدگي باقي مي‌مانند. دسته‌اي مدام خودشان را با والديني كه فرزند سالمي دارند مقايسه مي‌كنند و از اينكه فرزند آنها دچار چنين مشكلي است افسوس مي‌خورند. هر فرد داراي نيازهاي خاص، بسته به نوع كم‌تواني و معلوليت و ميزان توانايي‌هايش مي‌تواند از خدماتي بهره‌مند شده و به اين طريق راحت‌تر با مشكلات و محدوديت‌هايش سازگار بشود و از زندگي بهتر و رفاه بيشتري برخوردار بشود. مثلا خانواده‌اي كه يك فرزند نابينا يا ناشنوا دارد بعد از اينكه اين مشكل را پذيرفت و تعارضات بيروني و دروني‌اش را تا حدي حل كرد، آرام‌آرام بايد به اين فكر بيفتد كه چگونه و از چه طريقي مي‌تواند خدمات بهتري را براي فرزندش فراهم كند و او را از يك زندگي و رفاه نسبتا خوبي برخوردار كند.

  • مشكل را به بخش‌هاي كوچك تقسيم كنيد

درست است كه قبل از تولد فرزندتان به‌هيچ‌وجه انتظار چنين مسئله‌اي را نداشتيد و با مشكل كوچك و كم‌اهميتي روبه‌رو نبوديد اما نبايد اين مسئله را بزرگ‌نمايي كنيد. بايد بتوانيد ابعاد مختلف اين مسئله را از يكديگر تفكيك كنيد و براي هر قسمت به‌طور جداگانه راه‌حلي بينديشيد. به‌عنوان مثال اين گزينه‌ها را پيش‌رويتان بگذاريد و براي هر مورد يك راه‌حل تعيين كنيد.
1- چه امكاناتي را مي‌توانيد برايش فراهم كنيد؟
2- شخص شما براي كمك كردن به او چه اقداماتي مي‌توانيد بكنيد؟
3- چه ابزار و وسايل كمكي را مي‌توانيد برايش تهيه كنيد؟
4- ساير اعضاي خانواده به چه طريق مي‌توانند قسمتي از بار اين مشكل را به دوش بكشند؟
5- از كداميك از دوستان و بستگان مي‌توانيد كمك‌ها و راهنمايي‌هايي را در اين زمينه دريافت كنيد؟
6- پزشكان، متخصصان، مشاوران و روانشناسان، نهادهاي دولتي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد هر كدام به چه نحوي مي‌توانند در اين مشكل كمك‌هايي را ارائه دهند؟

  • شما تنها نيستيد

تنها به‌خودتان و نيرو و انرژي‌اي كه شخص خودتان در اختيار داريد فكر نكنيد. اعضاي خانواده و نزديكان‌تان، همچنين دوستان و بستگان در اين راه شما را ياري خواهند كرد. همفكري، دلداري، همراهي و همدلي همه اعضاي خانواده در سبك‌كردن و از‌بين‌بردن فشارهاي ناشي از اين مشكل نقش بسيار مهمي دارد. همچنين مي‌توانيد از پزشكان، مشاوران، روانشناسان و متخصصان امر، دوستان و بستگان آگاه، خانواده‌هايي كه شرايطي مشابه شما دارند، نهادهاي دولتي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد كه مسئوليت حمايت از كودكان شما را به‌عهده دارند راهنمايي‌ها و حمايت‌هاي لازم را دريافت كنيد.

  • بخشي از درآمد را به او اختصاص دهيد

داشتن يك فرزند معلول فشار اقتصادي زيادي را به خانواده وارد مي‌كند. اگر خانواده‌اي قبل از تولد فرزند معلول با درآمدي كه داشته مي‌توانسته امورات زندگي را بگذراند بايد بداند كه مراقبت و نگهداري از يك فرزند با نيازهاي خاص، هزينه‌هاي اضافي را براي آنها به بار مي‌آورد. به‌خصوص اگر بخواهند يك رفاه نسبي را براي او فراهم كنند بايد بخشي از درآمدشان را صرفا به نيازهاي خاص او اختصاص دهند. با اين كار آرامش‌خاطر بيشتري پيدا خواهيد كرد و بخشي از نگراني‌هايتان از بين خواهد رفت.

  • با يكديگر همدل و همراه باشيد

همدلي و همراهي اعضاي خانواده با يكديگر و درك متقابل به شما كمك مي‌كند بتوانيد بهتر با اين مسئله كنار بياييد، با آن سازگاري پيدا كنيد و از پس مسئوليت‌هايي كه برعهده داريد، برآييد. تولد فرزند معلول نبايد باعث بشود شما نقش همسري‌تان را از ياد ببريد. بنابراين همواره در كنار همسرتان باشيد، درصورت لزوم او را دلداري دهيد، نيازهاي او را بشناسيد و برآورده كنيد. فرصت‌هايي را براي باهم بودن به‌خود و همسرتان اختصاص دهيد. به‌عنوان مثال گاهي مراقبت از فرزند را به يكي از دوستان يا بستگان بسپاريد و با همسرتان به گردش برويد. اين كار سبب تجديد‌قواي شما مي‌شود.

  • رابطه با همسرتان را بهبود ببخشيد

ميزان رضايت از خود و زندگي مشترك در سازگاري پيدا كردن و كنار آمدن با معلوليت فرزند نقش مهمي دارد. اين ميزان رضايت يعني اينكه پدر و مادر چقدر نسبت به‌خود، يكديگر و زندگي مشترك‌شان حس مثبت و خوشايندي دارند. چقدر يكديگر را دوست دارند و تا چه اندازه حاضرند براي جلب رضايت يكديگر و گرم ‌نگه‌داشتن كانون خانواده گذشت و فداكاري كنند. هرچه رابطه زن و شوهر قبل از تولد فرزند معلول دوستانه‌تر، مطلوب‌تر و صميمانه‌تر باشد تحمل اين بحران براي آنها آسان‌تر خواهد بود. بنابراين اگر با همسرتان مشكلي داريد حتما درصدد حل آن بربياييد چون نداشتن رابطه مطلوب با همسر به والد يك فرزند معلول فشار مضاعفي را وارد مي‌كند، چه بسا فشار و تنش‌هايي كه تولد فرزند معلول به شما وارد كرده سبب تشديد‌شدن مشكل شما با همسرتان شده باشد.

  • از حمايت اطرافيان بهره ببريد

عضويت در نهادهاي اجتماعي هم كمك زيادي به شما مي‌كند. اين نهادها هم مي‌توانند در زمينه اقتصادي و مالي كمك‌هايي را به شما ارائه بدهند و هم اينكه فرصتي را فراهم كنند كه شما با خانواده‌هايي كه فرزندشان مشكلي مشابه فرزند شما دارد آشنا بشويد. اين آشنايي به خانواده‌ها اين امكان را مي‌دهد كه تجربيات‌شان را با يكديگر به اشتراك بگذارند. همچنين وقتي از نزديك با خانواده‌اي كه مشكل شما را دارد ارتباط برقرار مي‌كنيد احساس نمي‌كنيد تنها شماييد كه با چنين مشكلي دست به گريبانيد. ايجاد همين حس، روحيه مثبت را در شما تقويت مي‌كند و تاب و توان‌ شما را براي تحمل مشكل افزايش مي‌دهد.

کد خبر 347263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha