سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

همشهری دو - رضا جوان آراسته: جامعه در شکل واقعی‌اش حاصل تعامل دو‌سویه زنان و مردان است؛ تعاملی که نتیجه‌ای چون شکوفایی و بالندگی یا برآمدی چون سرخوردگی و از هم گسستگی دارد.

خانواده

خروجي روابط زنان و مردان در جامعه هر چه باشد، برآمده از الگوها و هنجارهايي است كه نوع و مرز روابط را ترسيم كرده‌اند. جامعه‌اي كه روابط را در بستر سرمايه‌داري تعريف كرده، خطوط قرمز روابط را جايي گذاشته كه توليد ثروت خدشه‌دار مي‌شود و هنجارها را به شكلي سامان داده كه در مسير توليد و مصرف، بهره‌ور باشند. چنين جامعه‌اي افراد را در خردترين تا كلان‌ترين سطوح روابط چنان تعريف كرده است كه رضايت‌مندي هر كس از خود، بسته به ميزان موفقيتش در بازي سرمايه‌داري و سرمايه‌سازي دانسته شود. در چنين جامعه‌اي روابط آدم‌ها در سايه اصالت سرمايه‌ها معنا پيدا مي‌كند و ارزش آدم‌ها در تعاملات براساس نقش‌شان در اين چرخه فهميده مي‌شود. چنين ساختاري، زمينه حضور جنسيتي افراد را فراهم كرده و نقش‌هاي جنسيتي را رونق مي‌بخشد. روشن است كه گرم شدن ارتباطات در فضاي جنسيتي، خود اقتصاد و بازار پررونقي در پشت سر دارد.

در جامعه اسلامي مرز ميان زنان و مردان چنان نيست كه مسير تعامل را سد كرده باشد بلكه بر عكس، مسيري مناسب و راهي امن براي اين تعامل ارائه داده است. چنين نيست كه هنجارهاي جامعه فرد را به انزوا و كُنج‌نشيني دعوت كند و دستش را از بركت تعامل با ديگران كوتاه كند.

در جامعه اسلامي روابط آدم‌ها و تعاملاتشان در بستر رشد، طراحي شده. ارزش‌ها در تعاملات زنان و مردان به شكلي سازمان يافته كه تلقي ابزارگونه از ديگران را كناري مي‌دهد و نگاه كمك‌كارانه و خيرجويانه را پيش مي‌كشد؛ نگاهي كه در آن تلقي افراد از يكديگر مرزهاي جنسيتي را درنورديده و خواهش‌هاي نفساني را به انزوا كشانده است.

جامعه اسلامي بستر همزيستي و رشد زنان در كنار مردان است و اين مهم جز از مسير تعامل‌هاي سازنده پيش نمي‌رود. اين ساختار مرزهاي تعاملات مطلوبش را روي خطوط قرمز خواهش‌هاي نفساني و ميل‌هاي شهواني گذاشته و چراغ‌هاي خودنگهداري و نهي از منكر را همه جا روشن نگه داشته و اهل مسير زندگي را از خطرها برحذر داشته است. جامعه اسلامي با چشم‌انداز رشد در بستر تعامل سازنده، همه شهروندانش را به حضور و مشاركت در ساخت سعادت اجتماعي براي رسيدن به شهري امن و سلامت دعوت مي‌كند؛ شهري كه نگاهش دور از مرزهاي جنسيتي است و مرزهايش مبتني بر نگاه‌هاي شخصيتي.

* سياست‌هاي ابلاغ شده مقام معظم رهبري درباره خانواده، بند هشتم: ايجاد فضاي سالم و رعايت روابط اسلامي زن و مرد در جامعه.

کد خبر 349768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha