همشهری آنلاین: رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سالانه ۲۵۰۰ میلیارد دلار تجارت برند حلال انجام می‌شود، اما سهم ایران در این حوزه نزدیک به صفر است. درصورتیکه همه کالاها و خدماتی که در ایران تولید و ارائه می‌شود حلال است اما چون برند حلال نداشتیم وارد بازار نشدیم.

نیره پیروزبخت

به گزارش ایسنا، نیره پیروزبخت در مراسم بزرگداشت روز جهانی استاندارد، با بيان اينكه ترکیه و مالزی گوی سبقت را در تجارت برند حلال ربوده‌اند. افزود: در حوزه کشورهای اسلامی قدم‌های بسیار بزرگی را در باب محصولات حلال برداشته‌ایم در این زمینه عضو هیات مدیره موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی شده‌ایم و در حال حاضر رئیس گروه ارزیابی انطباق این موسسه هستیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: در حال حاضر مسئولیت «شورای سیاست‌گذاری و راهبری حلال» را برعهده داریم که دبیرخانه آن در سازمان ملی استاندارد است و وزیر صنایع ریاست آن را عهده‌دار است.

وی در خصوص استانداردهایی که در عرصه منطقه کشورهای اسلامی تدوین شده است، افزود: تحت رهبری آیت‌الله عالمی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استاندارد غذای حلال و تحت رهبری آیت‌الله هاشمی شاهرودی استاندارد گردشگری حلال تدوین شده است.

پیروزبخت خاطرنشان کرد: با جدیت می‌خواهیم در حوزه کشورهای اسلامی و بویژه تجارت کشورهای اسلامی وارد شویم.

وی ضمن تاکید بر توجه و اهمیت تولیدکنندگان به تجارت حلال گفت: در سال ۲۵۰۰ میلیارد دلار تجارت حلال انجام می‌شود، اما سهم ایران در این حوزه نزدیک به صفر است چراکه ما فاقد چنین تاییدیه هایی بودیم و از انجام این فعالیت‌ها منع شده بودیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: به مناسبت روز جهانی استاندارد پنج واحد تولیدی از نشان استاندارد حلال برخوردار شدند و برای اولین بار است که پای علامت استاندارد حلال دو امضا قرار می‌گیرد، که یکی امضای بنده در بخش فنی و یکی امضای آیت‌الله عالمی در بخش شرعی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: با افزایش تجارت حلال می‌توان از وابستگی به نفت رهایی پیدا کرد.

کد خبر 350961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha