سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

با برگزاری اجلاس شرکت‌های سپرده‌گذاری بورس‌های آسیا و اقیانوسیه (ACG) گام نخست برای اتصال بازار سرمایه ایران به شرق آسیا برداشته خواهد شد.

قرار است در ماه‌هاي باقي مانده از سال95، مديران بازارسرمايه ايران، تفاهمنامه‌هايي را با مسئولان بازارهاي سرمايه كره‌جنوبي، تايوان، ژاپن، پرتغال، اسپانيا، الجزاير و عمان منعقد كنند.به گزارش همشهري، از 15 تا 19 آذرماه اجلاس سالانه شركت‌هاي سپرده‌گذاري بورس‌هاي آسيا و اقيانوسيه (ACG) براي نخستين‌بار در تهران برگزار خواهد شد.اين اجلاس كه بزرگ‌ترين رويداد بين‌المللي در تاريخ بازار سرمايه ايران به شمار مي‌آيد، مي‌تواند سرنوشت جزيره دورافتاده بازار سرمايه ايران را تغيير دهد.

  • ژاپني‌ها مي‌آيند

محمدرضا محسني، مديرعامل سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار (سمات) گفت: در حاشيه اجلاس تهران تفاهمنامه‌هايي بين مسئولان بازارسرمايه ايران با مسئولان بازارهاي سرمايه تايوان و ژاپن منعقد خواهد شد. او تأكيد كرد: اين براي نخستين بار است كه مسئولان سختگير بازار سرمايه ژاپن با يك بورس آسيايي براي امضاي تفاهمنامه پشت يك ميز مي‌نشينند.

او با بيان اينكه يكي از پروژه‌هاي اصلي بازار سرمايه ايران اتصال به بازارهاي جهاني است، افزود: در شرايط فعلي اقتصاد ايران امضاي تفاهمنامه‌ها با بازارهاي سرمايه جهاني از اهميت بسزايي برخوردار است؛ چنان كه امسال درحاشيه نمايشگاه بورس تفاهمنامه‌اي با بورس يونان منعقد شد كه همين تفاهمنامه زمينه را براي لغو برخي تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه بانك‌هاي ايران هموار كرد.

  • اتصال بورس‌هاي ايران و كره‌جنوبي

او ادامه داد: علاوه بر ژاپن و تايوان كه تفاهمنامه همكاري با آنها در آذرماه منعقد خواهد شد، در تعامل با ديگر اقتصاد مهم فعال در شرق آسيا يعني كره‌جنوبي هم به نتايج خوبي دست يافته‌ايم و به تازگي تفاهمنامه‌اي با بورس كره‌جنوبي منعقد شده كه اين تفاهمنامه عملياتي‌ترين تفاهمنامه بين‌المللي امضا شده در بازار سرمايه ايران است.

محسني توضيح داد: طبق اين تفاهمنامه از طريق ايجاد تعامل بين 2متولي سامانه‌هاي سپرده‌گذاري اوراق بهادار و تسويه وجوه پس از معاملات در بورس‌هاي ايران و كره‌جنوبي، امكان فعاليت سرمايه‌گذاران 2كشور، بدون نياز به حضور فيزيكي در بازار سرمايه كشور دوم، فراهم مي‌شود. به گفته او با اين تفاهمنامه سرمايه‌گذاران ايراني و كره‌اي مي‌توانند به‌طور متقابل در بازار‌هاي سرمايه يكديگر سرمايه‌گذاري كنند. مديرعامل سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار گفت:تفاهمنامه منعقد شده با كره‌جنوبي مي‌تواند به الگوي مناسبي براي ورود و جذب سرمايه‌گذاران خارجي به بازار سرمايه ايران بدون توجه به بعد مسافت و متفاوت بودن رويه‌هاي كاري تبديل شود.

  • معامله اسناد خزانه در بورس كره

محسني درباره محصولاتي كه قرار است در بورس كره‌جنوبي دادوستد شود گفت:در گام نخست در تفاهم با مسئولان بازار سرمايه كره‌جنوبي مقرر شده است كه اسناد خزانه اسلامي براي سرمايه‌گذاران كره‌اي قابل معامله شود. او با تأكيد بر اينكه موضوع نحوه پرداخت و دريافت كارگزاران و تسويه معاملات نهايي شده است تأكيد كرد: تفاهم اجرايي براي فراهم شدن امكان خريدو فروش اين اوراق انجام شده و اين تفاهمنامه در مرحله تهيه گزارش امكان‌سنجي نهايي براي اجراي پروژه است. به گفته او فرايند‌هاي تسويه معاملات هم در قالب يك تفاهمنامه جداگانه در حال نهايي شدن است.

  • جزئيات تازه از تعامل با ژاپن و تايوان

مديرعامل سپرده‌گذاري مركزي افزود: در آذر‌ماه پس از امضاي تفاهمنامه با مسئولان بازار سرمايه ژاپن و تايوان همين رويه، يعني رويه‌اي كه در تعامل با مسئولان بازار سرمايه كره‌جنوبي، در پيش گرفته شده است، دنبال خواهد شد. او تأكيد كرد: مسئولان بازار سرمايه ايران و به‌ويژه سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار از اين طريق قصد دارند زيرساخت‌هاي اصلي براي اتصال بورس‌هاي ايران به ساير بازار‌هاي سرمايه جهان را فراهم كنند.

  • رشد 6برابري سرمايه‌گذاران خارجي

محسني به ارائه آخرين آمار صدور كد‌هاي معاملاتي براي سرمايه‌گذاران خارجي اشاره كرد و گفت:در يك سال گذشته تعداد كد‌هاي سهامداري صادر شده براي سرمايه‌گذاران خارجي 6برابر شده و طبق آمار به 726كد سهامداري رسيده است كه از اين ميان 127كد براي سرمايه‌گذاران حقوق و نهادي خارجي صادر شده است. به گفته او در ميان سرمايه‌گذاران خارجي سرمايه‌گذاراني با مليت‌هاي آمريكا، انگليس، اسپانيا، روسيه، آلمان، سوئيس، ازبكستان، چين، هلند و... ‌ديده‌ مي‌شود.

  • صدور مجوز حضور خارجي‌ها در بورس؛ 48ساعته

مديرعامل سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار درباره مدت زمان لازم براي ثبت و دريافت كد معاملاتي براي سرمايه‌گذاران خارجي گفت: سپرده‌گذاري مركزي درصورت وجود همه تأييديه‌ها ظرف 48ساعت براي سرمايه‌گذاران خارجي كد سهامداري و مجوز ورود به بازار سرمايه ايران را صادر مي‌كند. او با اشاره به اينكه زمان دريافت مجوز‌هاي لازم از سازمان بورس هم در ماه‌هاي اخير به‌شدت كاهش پيدا كرده و به يك هفته رسيده است گفت:درصورت نياز به اخذ مجوز از سازمان سرمايه‌گذاري خارجي اين نهاد مرتبط با وزارت اقتصاد هم حداكثر ظرف 30روز مجوز‌هاي لازم را براي سرمايه‌گذاران صادر خواهد كرد.

او اضافه كرد: علت روند كند ورود سرمايه‌گذاران خارجي به بازار سرمايه ايران به هيچ وجه فرايند و ورود دريافت كد سهامداري نيست حتي مانع اصلي در بين‌المللي شدن بازار سرمايه ايران وجود خلأ در زيرساخت‌هاي موجود در شركت‌ها، بورس‌ها و قوانين و مقررات هم نيست بلكه تحريم‌هاي موجود و تحريم‌هاي خودساخته داخلي مهم‌ترين مانع در اين حوزه است.

  • امضاي تفاهمنامه با اروپايي‌ها و بورس‌هاي عربي

محسني با بيان اينكه امضاي تفاهمنامه با ساير بازار‌هاي سرمايه به كشور‌هاي شرق آسيا مثل ژاپن، كره و تايوان محدود نخواهد شد ادامه داد: طبق برنامه‌ريزي انجام شده تفاهمنامه و قرارداد‌هايي را با مسئولان بازار سرمايه اسپانيا، پرتغال، عمان و الجزاير منعقد خواهيم كرد.

او ادامه داد: در كنار تعامل سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار با همتايان خود در بازارهاي سرمايه جهان، 4بورس فعال در بازار سرمايه ايران يعني بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس‌كالا و بورس انرژي هم با همتايان جهاني خود در حال مذاكره هستند تا هدف بين‌المللي شدن بازارسرمايه ايران محقق شود. چنان كه در تازه‌ترين تحول مسئولان بورس‌كالاي ايران در حاشيه اجلاس فدراسيون جهاني بورس‌ها در كلمبيا مذاكرات مؤثري را با مديران ساير بورس‌هاي دنيا انجام داده‌اند.

  • اتحاديه سپرده‌گذاري بورس‌هاي آسيايي و اقيانوسيه چيست؟

اتحاديه سپرده‌گذاري بورس‌هاي آسيايي و اقيانوسيه (ACG)20سال پيش با حضور بورس‌هاي 2قاره آسيا و اقيانوسيه تشكيل شده و هم‌اكنون 34عضو دارد. قرار است در اجلاس سالانه اين اتحاديه در تهران شركت‌هاي سپرده‌گذاري اوراق بهادار چين، كره‌جنوبي، استراليا، ژاپن، مالزي، نيوزيلند، سنگاپور، تايوان و... شركت كنند.

در مجمع عمومي امسال در تهران، انتخابات كميته اجرايي اتحاديه شركت‌هاي سپرده‌گذاري بورس‌هاي آسيا و اقيانوسيه برگزار خواهد شد. ايران براي نخستين بار جهت عضويت در كميته اجرايي كانديدا شده است و اميد زيادي دارد كه به عضويت كميته اجرايي در بيايد. قرار است در حاشيه اجلاس تهران بازار سرمايه ايران دو تفاهمنامه بين‌المللي با بورس‌هاي ژاپن و تايوان منعقد كند.

کد خبر 352120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha