خبرهاي رسيده به همشهري نشان ميدهد، وزير صنعت در كميسيون زيربنايي دولت اعلام كرده كه براي پيشرفت خودروسازي كشور بايد به جاي الزام وسايل نقليه ديزلي به نصب فيلتر دوده از استاندارد EEV استفاده كرد و ثبت سفارش ديزلها با اين استاندارد انجام شود.
استانداردEEV از سال 2014در اروپا تاريخ گذشته محسوب ميشود و در محصولات روز اروپا از استاندارد يورو6استفاده ميشود كه محصولاتش همه داراي فيلتر دوده هستند. فيلتر دوده تنها راه جلوگيري از انتشار 200گاز آلاينده است كه از اگزوز كاميونها و اتوبوسهاي ديزلي بيرون ميآيد. براساس بررسيها، ديزلهاي داراي استاندارد EEV تا 50برابر ذرات معلق بيشتر از فيلتر دوده در هوا منتشر ميكند.
- اطلاع ثانوي رسيد
تيرماه امسال بود كه وزارت صنعت پيشنويس تصويب اين استاندارد تاريخ گذشته را براي تصويب در هيأت دولت آماده كرده بود اما انتشار گزارش همشهري با عنوان «صدور مجوز براي دودي كردن آسمان» در 28تير موجب شد تصويب اين استاندارد تا اطلاع ثانوي تعطيل شود. در عين حال طبق قانون، الزام خودروسازان به نصب فيلتر دوده قرار بود از مهر95عملي شود اما با گذشت 2ماه از روز اجراي اين قانون، شواهد رسيده نشان ميدهد برخي خودروسازان خارجي ميلي به اجراي اين قانون ندارند.
وحيد حسيني، استاد دانشگاه صنعتي شريف و مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي شهرداري تهران در اينباره با گلايه از بازي خودروسازان براي عدمنصب فيلتر دوده روي خودروهاي ديزلي به همشهري ميگويد: برخي خودروسازان قانون نصب فيلتر دوده روي خودروهاي ديزلي را رعايت نميكنند. حسيني با اشاره به روند رو به انجام نصب فيلتر روي اتوبوسهاي شركت واحد تهران اظهار ميكند: نبود محصول توليد داخلي موجب شده روند نصب اندكي كند باشد، چراكه بايد اين فيلترها از خارج از كشور خريداري شود كه بسيار پردردسر و پرخرج است اما با اين حال بهدليل تأثيرشان روي سلامت افراد در دستور خريد قرار دارد.
- 100هزار ديزل آلاينده
البته مسئله روز تهران نصب فيلتر دوده بر هزار دستگاه اتوبوس شركت واحد نيست، بلكه موضوع اصلي 100هزار خودروي ديزلي است كه در شهر تهران تردد ميكنند و هر روز نيز بر تعداد آنها اضافه ميشود. به گفته حسيني نكته مهم ناديده گرفتن قانون سه ساله الزام توليدكنندگان خودروهاي ديزلي به نصب فيلتر دوده كشور است.
وي با اشاره به عدمرعايت اين قانون از سوي خودروسازان اظهار كرد: اين قانون مصوب شده اما برخي خودروسازان ديزلساز حاضر نيستند آن را اجرايي كنند و جالب است بدانيد در دوران پسابرجام، شركتهاي خودروساز خارجي مثل بنز و مان، سردمدار عدمنصب فيلتر شدند و معتقدند بدون فيلتر، خودروهايشان را ميفروشند؛ چراكه ميخواهند از بازار بكر بعد از پسابرجام استفاده كرده و موتور و خودروهايشان را بهفروشبرسانند و حاضر نيستند به قوانين زيستمحيطي كشور احترام بگذارند. آنها با همراهي وزارت صنعت ميخواهند قانون نصب فيلتر دوده روي خودروهاي ديزلي را لغو كنند.
- نظارت در برابر خودروسازان
يكي از نكات قابل تأمل در روند اجراي قانون فيلتر دوده، نقش نظارتي سازمان حفاظت محيطزيست است. براساس مصوبه هيأت دولت از مهر امسال ميبايست همه خودروهاي ديزلي توليدي و وارداتي كشور مجهز به فيلتر شده و نبايد بهانهاي مطرح ميشد. اين قانون با همت دلسوزان محيطزيست تصويب شده اما بايد ديد سازمان محيطزيست ميتواند در برابر قدرت خودروسازان مقاومت كند يا خير؟
حسيني با بيان اينكه مهر امسال زمان سررسيد اجراي اين قانون بود اما خودروسازان بهانه ميآورند كه نصب فيلتر سخت و گران است، گفت: ما قبول داريم نصب فيلتر دوده آسان نيست اما بايد دقت داشته باشيم كه با دود خودروي ديزلي انواع بيماريها چون سرطان ريه، مشكلات قلبي و عروقي و... را به مردم هديه ميدهيم و اين درحالي است كه استفاده از فيلتر دوده ديزل طبق قانون اجباري است.
- آيا پليس مقاومت ميكند؟
سخنگوي نيروي انتظامي هفته گذشته اعلام كرد كه داشتن استاندارد يورو6 يا يورو 4به همراه فيلتر دوده شرط شمارهگذاري خودروهاي سنگين است. سردار سعيد منتظرالمهدي در اينباره گفت: علاوه بر اين خودروهاي سنگين ديزلي بايد فيلتر جاذب آلايندههاي هوا با قابليت جذب ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون را نصب كنند و از ابتداي مهرامسال شمارهگذاري خودروهاي سنگين ديزلي بدون فيلتر دوده متوقف شده است. حال بايد ديد آيا پليس در برابر اقدام يكجانبه وزارت صنعت در برابر فيلتر دوده مقاومت ميكند يا خير؟
نظر شما