جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

نتیجه توافق بزرگ و تاریخی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای همه تولیدکنندگان نفت جهان یک «برد» به شمار می‌رود چه اینکه این کشورها شاهد افزایش دست‌کم ۱۰درصدی قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی هستند.

گذشته از افزايش قيمت نفت، دستاورد بزرگ اوپك رسيدن به يك توافق بر سر سهميه هر يك از اعضا و پانگذاشتن كشورها بر حق ديگران بود. براي ايران به‌عنوان قدرت پرنفوذ اوپك برد تاريخي به گفته تحليلگران و رسانه‌هاي جهاني به‌دست آمده است چرا كه توانسته حق از دست رفته‌اش در نتيجه اعمال تحريم‌ها را پس بگيرد و برخلاف همه فشارها حالا ايران مي‌تواند سقف توليد خود را تا پيش از اعمال تحريم‌ها بالا ببرد.

به گزارش همشهري، دبيرخانه اوپك اعلام كرد ارزش سبد نفتي اين سازمان در روز نخست دسامبر 2016نسبت به روز نخست نوامبر 10.9درصد معادل 4.84دلار گران‌تر شده و به 49دلار و 35سنت در روز پنجشنبه گذشته رسيده است. وزراي نفت ايران و عربستان به‌عنوان 2قدرتي كه پيش از اين بر سر ميزان توليد نفت اوپك، اختلاف نظر داشته‌اند از توافق هفته گذشته اوپك خوشحال هستند.

چه اينكه به گفته بيژن زنگنه وزير نفت ايران، كشورمان به حق خود براي افزايش سقف توليد خود رسيده و مهم‌تر اينكه به گفته او «اوپك نمرده است». عربستان هم خوشحال خواهد بود چه اينكه هرچند سقف توليد خود را حدود نيم ميليون بشكه در روز كم خواهد كرد، اما هر بشكه نفت خود را 10درصد گران‌تر مي‌فروشد. وزير نفت روسيه به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده نفت جهان خارج از اوپك هم با اعلام كاهش 300هزار بشكه‌اي نفت اين كشور، توافق هفته گذشته اوپك را «يك توافق تاريخي» خواند.

  • نفت به بالاي 50دلار مي‌رسد

وزير نفت ايران خوشحال از توافق اوپكي‌ها پس از بازگشت از وين اتريش محل برگزاري نشست‌هاي اوپك با حضور در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد: اعضاي اوپك نشان دادند در عين رقابت و داشتن اختلافات شديد سياسي، باز با هم همكاري و تعامل دارند و تصور مي‌شود با همكاري غيراوپكي‌ها، قيمت نفت خيلي محكم بالاي 50دلار براي هر بشكه بايستد.

وي تأكيد كرد: واقعيت اين بود كه اوپك بيش از 2سال در بازار منفعل بود و برخي مي‌گفتند اوپك ديگر مرده است اما در نشست 171 اوپك، اعضا تصميم گرفتند يك ميليون و 200هزار بشكه كاهش توليد داشته باشند كه توليد اوپك را به 32ميليون و 500هزار بشكه در روز مي‌رساند و همه كشورها به جز ايران موظف شدند 4.5درصد از آخرين توليد خود را كه بر پايه ماه اكتبر است، كاهش دهند .

به گفته زنگنه، پايه توليد نفت خام ايران، پس از ماه‎ها آمد و رفت و بحث‎هاي فراوان، سرانجام بر مبناي بالاترين رقم توليد تاريخي ايران در سال2005 كه گزارش منابع ثانويه منبع آن است، 3ميليون و 975هزار بشكه در روز تعيين شد و اعضا قبول كردند ايران توليد خود را به‌طور ميانگين 90هزار بشكه نسبت به رقم‌ماه اكتبر، در 6‌ماه آينده كه دوره اعتبار اين تصيم است، افزايش دهد.

وزير نفت در واكنش به انتقادهاي مطرح‌شده درخصوص سياست نفتي وزارت نفت در 3 سال گذشته گفت: قدرت هر كشور براي توليد و ظرفيت مازاد توليد حرف اول و آخر را در اوپك مي‌زند و شما چنانچه قوي باشيد، مي‌توانيد حرفتان را جلو ببريد، اما ضعيف كه باشيد با خواهش و تمنا كسي به حرف و كار شما گوش نمي‌دهد و وزارت نفت بلكه كشور در اين زمينه ايستادگي داشت و روي حرف خود ايستاد كه بايد وضع توليد ايران به سطح پيش از تحريم‌ها برسد.

وزير نفت توان توليد ايران را 3ميليون و 800 و نزديك به 3ميليون و 900هزار بشكه در روز اعلام و تأكيد كرد: البته ملاك تصميم‌گيري در اوپك منابع ثانويه است كه اين منابع در اكتبر توليد نفت ايران را 3ميليون و 707هزار بشكه در روز اعلام كردند.

نمودار

کد خبر 354171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha