چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنها در زمینه سفر لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به ایران، بحث برکناری مدیرانی که ضعیف عمل کرده‌اند و هم‌چنین سفرش به عربستان پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر محمود احمدی‌‌نژاد صبح روز چهارشنبه(9 آبان) در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی در ارتباط با وظیفه رسانه‌ها در مورد دور دوم سفرهای استانی اظهار کرد: من مجدداً لازم می‌دانم که از رسانه‌ها به خاطر تعامل و زحمات بسیار خوبی که در طول سفرهای استانی کشیده‌اند تشکر و قدردانی کنم.

وی با بیان این‌که  دولت متعلق به مردم است و مردم علاقمند هستند که در جریان تصمیمات دولت قرار بگیرند و رسانه‌ها در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند، ادامه داد: رسانه‌ها در مجموع در دور اول سفرهای استانی خوب عمل کردند و امید است که در دور دوم سفرهای استانی نیز این‌گونه؛ البته به صورت گسترده‌تر و وسیع‌تر در راستای اطلاع رسانی به مردم حرکت کنند. ولی من بار دیگر از رسانه‌ها به خاطر حرکت مثبت‌شان در طول سفرهای استانی تشکر و قدردانی می‌کنم.

احمدی‌نژاد پیشنهاد کرد: در این مرحله در ارتباط با سفرهای استانی جعبه‌ای در رسانه‌ها باز شود به نحوی که پیشنهادات جدید در مورد سفرهای استانی یا نظرها درباره‌ اصلاح این حرکت ارایه و بازتاب پیدا کند به نحوی که این پیشنهادات به سطح عمومی برسد.

تقسیم دریای خزر در دستور کار اجلاس اخیر نبود

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اجلاس خزر گفت: شنیده‌ام که برخی بیان می‌کنند که در نشست اجلاس خزر کشورهای شرکت کننده آمده‌اند و دریای خزر را بین خود تقسیم کرده‌اند. در صورتی که این‌گونه نبوده و تقسیم دریای خزر در دستور کار اجلاس دریای خزر نبود و این مساله اصلا مفهوم حقوقی ندارد. وی خاطرنشان کرد که نتایج این نشست در بیانیه پایانی آن منتشر و اعلام شده است.

وی ادامه داد: تصمیم این‌گونه است که کشورهای همسایه دریای خزر بنشینند و دو به دو در مورد مرزهای مرتبط تصمیم‌گیری کنند و محدوده مرزی دو به دو و با مذاکراتی که انجام می‌دهند مشخص کنند. مطالبی دیگر که در این ارتباط مطرح می‌شود، درست نیست و در دستور کار نشست نبود.

احمدی‌نژاد گفت: ما خود در مورد نشست دریای خزر اطلاع رسانی و توافقات انجام شده را اعلام کردیم. این توافقات در بیانیه پایانی نشست کشورهای خزر نیز اعلام شد. همکاری‌هایی در زمینه اقتصادی، امنیت دریای خزر و برگزاری نشست منظم سران و وزرای خارجه کشورهای حاشیه خزر و هم‌چنین عدم حضور نیروهای بیگانه در این دریا از جمله این توافقات بود.

فراخوان متخصصین در مورد بودجه سال ‌87

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نظر و دیدگاه نمایندگان مجلس در ارتباط با ساختار بودجه سال 87 اظهار کرد: ما از نظرات گوناگون در این ارتباط استقبال و حتی فراخوان می‌کنیم تا متخصصین بیایند و نظرات خود را در ارتباط با چارچوب بودجه بیان کنند.

وی گفت: دولت نهم در تلاش است که چارچوب بودجه را به سمت قانون اساسی پیش ببرد به نحوی که این بودجه دارای شفافیت لازم باشد و به صورت عملیاتی عمل شود. معتقدیم که بودجه باید به نحوی نوشته شود که همه متوجه آن شوند و این که افراد بتوانند پیشنهاد دهند و حقوق خود را بشناسند.

وی گفت: دولت آمادگی لازم را دارد که در این زمینه از صاحب نظران کمک بگیرد و نظرات آنها را بشنود.

با هیچ‌کس رودربایستی ندارم

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی در مورد این که اعلام شده است طی یک نامه محرمانه به استانداران نام مدیرانی که ضعیف عمل کرده‌اند، اعلام و آنها برکنار می‌شوند، گفت: در ارتباط با تعامل مدیران با مردم، پاسخگویی و احترام مدیران به مطالبات مردم، پی‌گیری کارها، به نتیجه رساندن مصوبات و مطالب مربوط به آن یک گروه تشکیل شده و ارزیابی کرده و گروه دومی نیز ارزیابی گروه اول را بررسی کرده است و در ادامه نیز در جلسه‌ای، این ارزیابی‌ها بررسی شده است.

رییس‌جمهور گفت: البته ما صددرصد مدیران را ارزیابی نکرده‌ایم و بیشتر مدیرانی که مستقیم با درخواست‌های مردم در ارتباط هستند، بررسی و طی این ارزیابی به سه دسته تقسیم شده‌اند؛ البته وقتی گفته می‌شود مدیران منظور فقط روسا نیستند، بلکه ممکن است کارشناس مسئول یا کسی که کاری را در ارتباط با مردم برعهده داشته، مد نظر باشد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که گروه اول مدیرانی هستند که مناسب عمل کرده‌اند، افزود: گروه دوم نیز آنهایی هستند که چندان مطلوب عمل نکرده‌اند که قرار شده به آنها تذکر داده شود تا روند حرکت خود را مطلوب‌تر و اصلاح کنند. گروه سوم نیز کسانی هستند که عملکردشان نامطلوب ارزیابی شده و با توجه به معیارهایی که برای ارزیابی در نظر گرفته شده، عملکرد آنها مورد قبول قرار نگرفته است، هم‌چنین دلیل قانع‌کننده‌ای برای این گونه عملکرد خود نداشته‌اند.

وی گفت: ما اسامی این افراد را به مدیران بالاتر اعلام می‌کنیم تا در مورد آنها تصمیم‌گیری شود و مدیران بالاتر نیز تصمیمات گرفته‌شده در این ارتباط را عمل کنند؛ البته فهرست این مدیران را به صورت عمومی اعلام نمی‌کنیم.

رییس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به این پرسشی درباره تعداد مدیران مورد ارزیابی گفت: تعداد را یادم نیست؛ یعنی دقیقا در ذهنم نیست؛ ولی در مجموع فکر می‌کنم تعداد کسانی که عملکردشان نامطلوب بوده، یعنی دسته سوم، حدود 40 تا 45 نفر باشد که باید کنار بروند و این طبیعی است. وی گفت: احمدی‌نژاد با هیچ‌کس رودربایستی ندارد.

سفر لاوروف به ایران غیرمنتظره نبود

رییس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که گفته می‌شود شما عملکرد دولت‌های قبلی را زیر سوال می‌برید و آیا حاضرید با آقای خاتمی مناظره کنید در ابتدا از پاسخ دادن خودداری کرد، اما سپس گفت: ما با همه گفت‌وگو می‌کنیم و اهل گفت‌وگو هستیم.

دکتر احمدی‌نژاد در بخش دیگر سخنانش در پاسخ به پرسشی گفت که سفر لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به ایران غیرمنتظره نبوده و از قبل اعلام شده بود.

احمدی‌نژاد در مورد اهداف سفر لاوروف به ایران و این که آیا در این سفر براساس مسایل هسته‌ای بحث‌ و گفت‌وگو شده است، گفت: این سفر در چارچوب پیگیری توافقات دو جانبه دو کشور بود از جمله توافقاتی که در جریان سفر پوتین به ایران بین دو کشور صورت گرفت. در این گفت‌وگوها در مورد مسایل منطقه‌‌ای، بین‌المللی و همچنین پیگیری توافقات انجام شده صحبت شد.

وی ادامه داد: در مجموع صحبت‌های صورت گرفته در ادامه گفت‌وگوهایی بود که در جریان سفر پوتین به ایران انجام شد و در مورد مسایل گوناگون و بین‌المللی بحث‌ و گفت‌وگو و هماهنگی‌های لازم انجام شد.

در اجلاس سران کشورهای عضو اوپک شرکت می‌کنم

رییس‌جمهور هم چنین خبر داد که در اواخر آبان ماه برای شرکت در سومین نشست سران اوپک با توجه به دعوت صورت گرفته به عربستان خواهد رفت.

وی همچنین درباره شناسایی دستان خبیث اخلالگر در اقتصاد کشور گفت: در حال قطع کردن این دست‌ها هستیم.

ملت صبر داشته باشد

از رییس‌جمهور پرسیده شد که اصولا مطالبات مردم از دولت گفته می‌شود، اما مطالبات شما از مردم چیست؟ احمدی‌نژاد گفت: مردم ما به لطف خداوند مسوولیت خود را به خوبی انجام می‌دهند و وارد سطح بالاتری برای حرکت در جهت آرمان‌ها شده‌اند. ملت ما تصمیم گرفته کارهای بزرگی را انجام دهد و وارد این مرحله شده و متناسب با این تصمیم باید ایستادگی و صبر لازم را داشت.
وی گفت: البته دشمنان نمی‌خواهند ایران پیشرفت کند و من در این ارتباط توضیحات لازم را داده‌ام، ولی ما مرحله به مرحله پیش می‌رویم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که  دشمنان برای این‌که مردم ایران نتوانند به سمت قله‌های بلند خود حرکت کنند، می‌خواهند آنها را خسته کنند، تاکید کرد: مردم ما آگاه هستند و با وظایف خود به خوبی آشنا و آن را انجام می‌دهند.

کد خبر 35430

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز