یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: تنوع حوله در بازار آنقدر زیاد است که برای انتخاب یک حوله خوب، آدم دچار سردرگمی می‌شود.

حوله

حوله‌ها با طرح‌ها و رنگ‌هاي مختلف به فروش مي‌رسند و گاهي آنقدر طرح و رنگ آنها جذاب است كه باعث مي‌شود از كيفيت، غافل بمانيم. خريد حوله بدون آگاهي از برخي نكات ويژه باعث خواهد شد كه حوله، نامرغوب از آب در بيايد و در چنين شرايطي‌، عملا پول‌تان را هدر داده‌ايد. براي انتخاب يك حوله خوب، كمي دقت، حوصله و آگاهي نياز است. سري به بازار اين دوست گرمابه و گلستان‌مان زده‌ايم.

  • انتخاب: براي چه مصرفي مي‌خريد؟

حوله با ابعاد مختلف در بازار به فروش مي‌رسد و بين حوله حمام، آشپزخانه و حوله مورد استفاده براي خشك كردن دست و صورت تفاوت چنداني وجود ندارد ولي معمولا حوله‌هاي حمام چون به‌مدت طولاني‌تري مورد استفاده قرار مي‌گيرند، قطعا بايد از كيفيت بالاتري برخوردار باشند. حوله‌ها براي هر منظوري كه استفاده شوند، بايد جذب آب بالايي داشته باشند در غيراين‌ صورت اسم آنها را نمي‌توان حوله گذاشت.

  • جنس مناسب: پنبه

جنس حوله يكي از مهم‌ترين مواردي است كه بايد به آن دقت كرد. البته تشخيص جنس حوله يك مقدار براي خريدار سخت خواهد بود اما تا حدودي مي‌توان به جنس حوله پي برد. يك حوله خوب، معمولا از نخ پنبه درست مي‌شود. حوله‌اي كه از اين جنس باشد بسيار نرم است، به‌طوري‌كه وقتي روي آن دست مي‌كشيد حس لمس كردن مخمل را به شما مي‌دهد. حوله‌هاي با كيفيت، نرم هستند و آن‌دسته از حوله‌هايي كه حالت خشك دارند و زماني كه به آنها دست مي‌زنيد احساس زبري مي‌كنيد، بي‌كيفيت به‌حساب مي‌آيند. به غيراز نخ پنبه، ممكن است براي ساخت حوله از ابريشم نيز استفاده شود. حوله‌هاي ابريشمي چندان در بازار زياد نيستند و اگر هم وجود داشته باشند، خارجي هستند و قيمت بسيار بالايي دارند.

  • هر چه متراكم‌تر بهتر

يكي از نكات مهمي كه در خريد حوله بايد به آن توجه كرد، تراكم بافت حوله است چون ارتباط مستقيمي بين تراكم حوله و ميزان جذب آب وجود دارد. هر چه حوله بافت متراكم‌تري داشته باشد، جذب آب بيشتري خواهد داشت و اگر بافت آن متراكم نباشد و به‌راحتي با چشم ديده شود، قطعا جذب آب خوبي نخواهد داشت. هرچه حوله سطح صاف‌تري داشته باشد، بهتر است. بعد از اينكه از جنس و تراكم بافت حوله اطمينان حاصل كرديد بايد سراغ بقيه ويژگي‌ها برويد.

  • رنگ: سليقه شماست

معمولا حوله‌هايي كه رنگ‌هاي بسيار فانتزي (مثلا فسفري) دارند، پس از شست و شو، كمرنگ خواهند شد اما احتمال ثابت‌ماندن رنگ، در حوله‌هايي كه رنگ معمولي‌تري دارند بيشتر است. حوله‌هاي با كيفيت، معمولا قبل از اينكه به‌دست مصرف‌كننده برسند، در كارخانه به‌صورت صنعتي يك‌بار شسته مي‌شوند و به نوعي ثابت ماندن رنگ آنها مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و جاي نگراني نيست. اگر حوله انتخابي از اين نوع باشد، فروشنده حتما به شما خواهد گفت. از آنجا كه تا قبل از شستن نمي‌توان به ثابت‌ماندن رنگ پي برد، بايد از فروشنده براي اين منظور تضمين گرفت. فقط بايد اين نكته را درنظر داشت كه حتي با كيفيت‌ترين حوله‌ها هم در شست‌وشوي اول ممكن است مقدار بسيار كمي رنگ پس بدهند، پس نبايد اين موضوع نگران‌تان كند. اما درصورتي‌كه رنگ‌هاي روي حوله با يكديگر تركيب شوند و حوله ظاهر اوليه خود را از دست بدهد بايد به فروشنده مراجعه كنيد؛ البته اگر فروشنده به شما تضميني درخصوص ثابت ماندن رنگ داده باشد.

  • هر چه سبك‌تر بهتر؟

برخي از افراد تصور مي‌كنند كه اگر حوله سبك باشد، جنس بهتري دارد، درحالي‌كه وزن حوله، ارتباطي با كيفيت آن ندارد. گاهي يك حوله سنگين است ولي از جنس نخ پنبه ساخته شده و حوله ديگري سبك است ولي در آن پلي‌استر به‌كار رفته. با اين حساب وزن را نبايد معياري براي انتخاب حوله با كيفيت قرار داد.

  • حوله‌هاي مناسب ورزشكاران: نانو

بسياري از افرادي كه به باشگاه‌هاي ورزشي مي‌روند، معمولا با خود حوله‌ مي‌برند تا بتوانند عرق خود را هنگام ورزش از روي بدن خشك كنند. حوله‌هاي معمولي چندان به‌كار اين دسته از افراد نمي‌آيند و بهتر است سراغ حوله‌هايي بروند كه «نانو»، به‌ويژه «نانو آنتي‌باكتريال» هستند. اين نوع حوله‌ها قدرت جذب بالايي دارند و مانع از ايجاد بوي بد روي حوله مي‌شوند؛ ضمن اينكه احتمال ابتلا به بيماري‌هاي پوستي مثل قارچ را كاهش مي‌دهند. آن دسته از افرادي كه پوست خشك و حساسي دارند نيز مي‌توانند از اين حوله‌ها استفاده كنند. سازندگان چنين حوله‌هايي مدعي هستند كه حوله‌هاي نانو با ابعاد كوچك، مي‌توانند به اندازه يك حوله بزرگ حمام جذب آب داشته باشند.

  • چه اندازه‌اي انتخاب كنيم؟

حوله‌هاي حمام، اندازه‌بندي‌هاي خاصي دارند و هر فرد متناسب با بدن خود، بايد اقدام به خريد حوله كند. حوله‌ها به‌صورت تن‌پوش و ابعادي هستند كه به برخي از حو‌له‌هاي ابعادي، نيمه حمام استخري مي‌گويند و برخي ديگر از اين حوله‌ها با نام حوله حمامي بزرگ شناخته مي‌شوند. تفاوتي بين حوله‌هاي ابعادي و تن‌پوش وجود ندارد و انتخاب آنها به سليقه فرد بستگي دارد. آن دسته از افرادي كه احساس مي‌كنند تحمل وزن حوله را ندارند بهتر است سراغ حوله‌هاي ابعادي بروند و حوله‌هاي تن‌پوش نخرند چون حوله‌هاي تن‌پوش معمولا وزن بيشتري دارند و با جذب آب، وزن‌شان بيشتر هم خواهد شد. هر شركتي، حوله را به شكل خاصي اندازه‌بندي و به بازار عرضه مي‌كند. اندازه حوله‌ها‌ي تن‌پوش ممكن است به‌صورت كوچك (S)، متوسط (M)، بزرگ (‌L‌) و بسيار بزرگ (XL) يا حتي بزرگ‌تر از بسيار بزرگ (XXL) باشد. براي خريد حوله با اين اندازه‌بندي مشكل چنداني نخواهيد داشت و به‌راحتي مي‌توانيد اندازه مورد نظر خود را انتخاب كنيد. ولي هميشه مسئله به اين سادگي‌ها هم كه فكر مي‌كنيد نيست و برخي از حوله‌ها چنين اندازه‌بندي‌اي ندارند به همين دليل بايد قبل از خريد، اندازه خود را با استفاده از متر حساب كنيد. براي اين منظور بايد فاصله شانه تا قوزك پاي خود را اندازه بگيريد و از آن 10سانتي‌متر كم كنيد تا اندازه شما به‌دست بيايد. اگر اندازه به‌دست آمده را در اختيار فروشنده قرار بدهيد، حوله‌اي را كه اندازه آن مناسب‌تان است، به شما مي‌دهد.

  • تجربه فروشنده

عليرضا محمدي؛ فروشنده كالاهاي خواب
تنوع حوله در بازار زياد است و بسياري از افراد تصور مي‌كنند كه حوله‌هاي ساخت تركيه بهتر از حوله‌هاي ساخت ايران هستند، گرچه حوله‌هاي خوبي در تركيه توليد مي‌شوند اما اين بدين معنا نيست كه همه حوله‌هاي ساخت تركيه بهتر از انواع ايراني هستند. كيفيت برخي از حوله‌هاي ايراني از برخي حوله‌هاي تركيه‌اي بهتر است. حوله‌هاي تركيه‌اي رده‌بندي دارند و افراد نبايد صرفا به خارجي‌بودن يك كالا توجه كنند. حوله‌هاي با كيفيت ايراني معمولا ضمانت‌نامه دارند و به مشتري اين تضمين را مي‌دهند كه درصورت ريزش پرز حوله (كچل شدن آن) و رنگ‌دهي، ملزم به تعويض آن هستند. اين ضمانت‌نامه‌ها معمولا يك سال اعتبار دارند؛ البته نبايد اين نكته را از ياد برد كه مرغوب‌ترين حوله‌ها نيز امكان دارد طي دو تا سه بار شست و شو، ريزش پرز داشته باشند كه كاملا طبيعي محسوب مي‌شود. جنس حوله بايد حتما نخ باشد. روي بسياري از حوله‌ها، حتي حوله‌هاي متفرقه، علامت جنس نخ (100درصد كتان) زده شده است ولي ديدن اين علامت روي حوله كافي نيست و افراد بايد تمام ويژگي‌هايي را كه براي يك حوله خوب، مدنظر است درنظر بگيرند؛ البته اگر حوله يك برند معروف باشد، مي‌توان با خيال راحت آن را خريداري كرد و جاي نگراني نيست.

  • تجربه فروشنده

جواد همتي؛ عرضه‌كننده حوله
يكي از مهم‌ترين مواردي كه در خريد حوله بايد به آن دقت كرد، جذب آب است و جذب آب، به‌نوعي به جنس حوله بستگي دارد. تشخيص جنس حوله براي افراد عادي كار چندان راحتي نيست و براي تشخيص جذب آب بايد يك آزمايش ساده انجام داد. افراد بايد هنگام خريد حوله، از فروشنده بخواهند چند قطره كوچك آب روي حوله بريزد، اگر جذب آب بالا باشد و روي پارچه باقي نماند، مي‌توان با خيال راحت آن حوله را خريد ولي درصورتي كه آب جذب نشود و روي حوله بلغزد، يعني آن حوله نامرغوب است. شايد خيلي از افراد تصور كنند كه فروشنده اجازه چنين كاري را به آنها نمي‌دهد. درصورتي‌كه فروشنده نگذارد چنين آزمايشي را انجام دهيد، ممكن است حوله كيفيت چنداني نداشته باشد. يكي ديگر از نكاتي كه هنگام خريد حوله بايد به آن توجه كافي داشت، عمر حوله است، حوله‌هاي با كيفيت تا سال‌ها به‌خوبي براي شما باقي خواهند ماند. البته در كشورهاي اورپايي معمولا حوله را هر 6‌ماه يك بار، به دلايل بهداشتي عوض مي‌كنند. به‌طور كلي قيمت حوله‌ها به جنس نخ و ثابت ماندن رنگ آنها بستگي دارد و معمولا حوله‌هايي كه قيمت بالاتري دارند، از كيفيت بيشتري برخوردار هستند؛ البته بايد از كيفيت آنها، اطمينان حاصل كرد.

  • متوسط قيمت حوله خوب ايراني

قيمت حوله با توجه به جنس، اندازه و شركت توليدكننده آن مي‌تواند كمي متفاوت باشد.
حوله تن‌پوش حمام: حدود 140هزار تومان
حوله ابعادي حمام: حدود 60هزار تومان
حوله‌هاي نانو اندازه نسبتا كوچك: حدود 40هزارتومان

کد خبر 355786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha