جواد عزیزی: متهمان پرونده قاچاق سوخت در آب‌های خلیج فارس که با 2 شناور غول پیکر دست به قاچاق صدها هزار لیتر گازوئیل از سواحل جنوبی کشور زده بودند، به پرداخت بیش از 6 میلیارد تومان جریمه نقدی، توقیف کشتی و تحمل ده‌ها سال حبس و صدها ضربه شلاق محکوم شدند.

در نخستین روزهای شهریورماه گذشته، مأموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان در جریان فعالیت گسترده یک باند قاچاق سوخت از سواحل استان قرار گرفتند.

تحقیقات اولیه نشان می‌داد قاچاقچیان با استفاده از لنج‌ها صیادی به جمع آوری محموله‌های سنگین گازوئیل در سواحل هرمزگان پرداخته و سپس این محموله‌ها را به یک کشتی به نام «پرنس فیلد» که در آب‌های سرزمینی ایران لنگر انداخته منتقل می‌کنند.

با به دست آمدن این اطلاعات، رسیدگی به ماجرا در دستور کار گروهی از مأموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت و تحقیقات نامحسوس پلیسی درخصوص فعالیت قاچاقچیان آغاز شد.

مأموران در این بررسی‌ها دریافتند مالک کشتی پرنس فیلد یک مرد عراقی است که پس از خرید گازوئیل از لنج‌دارانی که مأمور انتقال سوخت به این کشتی بودند، این محموله‌ها را ده‌ها برابر قیمت گازوئیل در ایران، به دیگر کشتی‌های عبوری در خلیج فارس می‌فروشد.

به این ترتیب مأموران پلیس هرمزگان در یک عملیات ضربتی پا به کشتی پرنس فیلد گذاشته و با کشف بیش از 570 هزار لیتر گازوئیل قاچاق، 17 خدمه کشتی را که 11فیلیپینی، 5 اندونزیایی و یک عراقی بودند دستگیر کردند.

با اعتراف متهمان به قاچاق و فروش یک میلیون و 300هزار لیتر گازوئیل دیگر، این پرونده با شکایت گمرک ایران و صدور کیفر خواست در اختیار دادگاه عمومی و انقلاب میناب قرار گرفت و محاکمه متهمان در این دادگاه آغاز شد.

توقیف دومین شناور غول‌پیکر

هنوز چند روز از ماجرای توقیف کشتی پرنس‌فیلد نگذشته بود که مأموران پلیس هرمزگان در جریان فعالیت باند دیگری قرار گرفتند که گازوئیل‌های قاچاق را به کشتی غول‌پیکری به نام برکات منتقل کرده و این محموله‌ها را به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‌کردند.

این شناور در تاریخ 14 شهریورماه در آب‌های ساحلی خلیج فارس توقیف شد و 9 خدمه آن که یک ایرانی، یک تبعه نپال، 3 هندی، یک بنگلادشی و 3فیلیپینی بودند دستگیر و در این کشتی نیز 192هزار لیتر گازوئیل کشف شد.

با شکایت گمرک هرمزگان پرونده این باند نیز با صدور کیفر خواست به دادگاه عمومی و انقلاب میناب فرستاده شد تا محاکمه اعضای هر 2 باند در یک شعبه انجام پذیرد.

جریمه 6 میلیاردی و توقیف کشتی‌ها

این گزارش حاکی است با پایان یافتن محاکمه متهمان پرونده‌، قاضی دادگاه عمومی و انقلاب میناب درخصوص کشتی پرنس فیلد، متهمان ردیف‌های اول تا پانزدهم را به اتهام مشارکت در قاچاق ٥٧9 هزار لیتر گازوئیل مکشوفه به تحمل 2 سال حبس تعزیری و ‌٧٤ ضربه شلاق و پرداخت مبلغ ‌یک میلیارد و 350 میلیون تومان جزای نقدی و درخصوص گازوئیل غیرمکشوفه به پرداخت 3میلیارد و 700 میلیون تومان جزای نقدی به‌طور تضامنی در حق دولت، محکوم کرد که حکم حبس و شلاق درخصوص متهمان ردیف‌های دوازدهم تا پانزدهم به لحاظ این که متهمان تبعه خارج هستند به مدت 2 سال معلق خواهد بود.

همچنین بر اساس این حکم کشتی پرنس فیلد برای جلوگیری از قاچاق سوخت به نفع دولت ضبط شد.

درخصوص 9 متهم کشتی برکات نیز متهمان به اتهام مشارکت در قاچاق 192 هزار لیتر گازوئیل به تحمل 2 سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق تعزیری و پرداخت ‌400 میلیون تومان در حق دولت به‌طور تضامنی، محکوم و کشتی برکات نیز به نفع دولت مصادره شد.

درخصوص متهمان خارجی این پرونده نیز به جز متهم ردیف اول که یک بار سابقه جرم مشابه در پرونده‌اش به چشم می‌خورد، بقیه آنها جهت رعایت روابط بین‌الملل و رفتار متقابل دولت‌های بیگانه با ایران مجازات حبس و شلاق به مدت 2 سال تعلیق شده است.

کد خبر 35606

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز