گروه شهری: ویرانه‌های قلعه بردی، مکانی که به اعتقاد برخی مورخان محل تولد کوروش است، بدون هیچ‌گونه حفاظت و مراقبت در اندیکا به حال خود رها شده است.

به گزارش خبرنگار ما اندیکا در شمال شرق استان خوزستان، در شمال شهرستان مسجد سلیمان واقع بوده و بخشی از منطقه بزرگ انشان است که کوروش به صراحت خود را مردی برآمده از آن خطه نامیده است.

این منطقه بختیاری‌نشین، در متون تاریخی «پارسوماش» نام داشته و افزون بر هخامنشیان یکی از خاستگاه‌های اصلی تمدن عیلامی نیز بوده است.

قلعه بردی (در گویش لری به‌معنای قلعه سنگی) بنا به دلایل متعدد متعلق به زمان استقرار نسل اول هخامنشیان در پارسوماش بوده و باتوجه به این‌که هیچ بنای بزرگ دیگری که متعلق به آن عهد باشد در این منطقه شناسایی نشده، و باتوجه به برخی نشانه‌ها و علائم تاریخی، محل تولد کوروش است.

اکنون از این بنای بزرگ، عمدتا سنگفرش وسیع آن باقی‌مانده که مرکب از سنگ‌های بزرگ حجاری شده به‌همراه ملاط و ساروج است.

امضای حجاران روی برخی سنگ‌ها دیده می‌شود، نقش‌هایی همچون بز و قوچ که ازجمله مؤلفه‌های ثابت در سفال‌های عهد هخامنشی است نیز روی آثار به‌جای مانده از قلعه بردی دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما این بنا، که یکی از مهم‌ترین بنای به‌جای‌مانده از سپیده‌دم تاریخ بشر است، به حال خود رها بوده و هیچ مراقبتی از آن انجام نمی‌شود.

بعضاً توسط چوپانان محلی از این بنا به‌عنوان آغل نیز استفاده می‌شود. از دیدگاه مورخان نقطه آغاز تمدن، شکل‌گیری حکومت هخامنشیان در ایران است، زیرا برای اولین‌بار حکومتی تشکیل شد که صرفا شامل یک ملت و یک نژاد نبوده و ملت‌های مختلف تحت این حکومت فرصت تبادل تجربیات و دستاوردهای فنی خود را پیدا کردند.

کد خبر 35622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز