وزیر بازرگانی کشورمان در پایان سفر 4 روزه‌ خود به کوبا و شرکت در مجمع تجاری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، خبر از توافق ایران و کوبا برای تشکیل شرکت مشترک کشتیرانی ایرانی و آمریکای لاتین داد.

مسعود میر کاظمی که در صدر هیاتی اقتصادی در نشست کوبا شرکت کرده بود، در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در جمع خبرنگاران، نتایج نشست هاوانا را مثبت ارزیابی کرده و افزود: در حاشیه این نشست، تشکیل کار‌گروه‌‌هایی درزمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و پزشکی در چارچوب همکاری‌های جنوب - جنوب مورد توجه قرار گرفت.

همچنین یادداشت تفاهمی با مقام‌‌های کوبایی در موضوع حمل و نقل دریایی امضاء و به توافق‌هایی برای تشکیل شرکت کشتیرانی حمل و نقل دریایی بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین دست یافتیم.

مقدمات ایجاد این خط کشتیرانی با کوبا قطعی شده و در حال بررسی و نهایی شدن این موضوع با ونزوئلا نیز هستیم.

این توافق برای تجارت میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین بسیار حائز اهمیت است و با تشکیل این شرکت مشترک، بخشی از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.

وی با اشاره به این که پیش از این ایران با کشورهای آمریکای لاتین معاملات وسیع نداشته است، افزود: کشورهایی از جمله کوبا، ونزوئلا و بولیوی علاقه‌مند هستند که معاملات خود را با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران با وجود ۱۲ شرکت بزرگ کشتیرانی، از جمله ایران و هند، دارای رتبه بالای بین‌المللی و خاورمیانه است و با این توافق در زمینه حمل و نقل، زیر‌ ساخت‌های آینده روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین شکل خواهد گرفت.

وزیر بازرگانی با بیان این که حمل و نقل تاثیر مستقیم بر توسعه روابط اقتصادی خواهد داشت، افزود: ونزوئلا در زمینه مصالح ساختمانی و تجهیزات کشاورزی نیازمند به خرید از ایران است و با تشکیل شرکت کشتیرانی برای حمل و نقل، سطح روابط تجاری با این کشور نیز گسترش پیدا می‌کند.

میر‌کاظمی با اشاره به این که کوبا در زمینه بیولوژی دارای رتبه خوبی است، گفت: کوبا نیازمند محصولات ما از جمله واگن جهت حمل و نقل است و در مقابل، طرح‌های مشترک در زمینه بیولوژیک داریم.

همچنین رقم ۲۰۰ میلیون یورویی فروش واگن به این کشور، تنها بخشی از معاملات تجاری جمهوری اسلامی ایران و کوبا در بخش واگن و محصولات کشاورزی بوده است.

کد خبر 35933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز