دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شیوع خبرهای جعلی در میان وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی الهام‌بخش دانشمندان شده‌اند تا واکسنی را برای ایمن‌سازی مردم در برابر این خبرها تولید کنند.

خبر

براساس گزارش BBC، دانشمندان دانشگاه كمبريج ابزاري روانشناسانه را براي هدف‌گرفتن تحريف واقعيت ابداع كرده‌ند. به پيشنهاد اين محققان قرار دادن خوانندگان در معرض مقدار كمي از اطلاعات نادرست مي‌تواند در خنثي‌سازي خبرهاي جعلي كارايي داشته باشد.

خبرهاي جعلي درباره انتخابات آمريكا و سرويه درجز اخباري هستند كه به تازگي نگران كننده شده‌اند. به گفته ساندر ون در ليندن محقق دانشگاه كمبريج، اطلاعات نادرست مي‌توانند مانند ويروس‌ها تكثير و پخش شوند. ايده تحقيق جديد ايجاد مجموعه‌اي شناختي است كه به ايجاد مقاومت در برابر اطلاعات نادرست كمك خواهد كرد، به اين شكل بار بعدي كه افراد با چنين اخباري مواجه شوند، حساسيت كمتري به آن نشان خواهند داد.

در اين تحقيق دو ادعا درباره گرمايش جهاني به دوهزار شهروند آمريكايي گفته شد. به گفته محققان زماني كه اين اطلاعات به صورت متوالي در اختيار داوطلبان قرار مي‌گرفت، اثر واقعيت‌ها به واسطه ادعاهاي نادرست خنثي مي‌شدند اما زماني كه اطلاعات با اطلاعات نادرست تركيب مي‌شدند، اثرگذاري آنها كاهش پيدا مي‌كرد.

در حين برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، خبرهاي جعلي مانند پشتيباني پاپ از دونالد ترامپ و فروش اسلحه توسط هيلاري كلينتون به گروه داعش ميليون‌ها بار در فيس بوك به اشتراك گذاشته شد. شبكه فيس‌بوك پس از وقوع اين ماجرا قابليت جديدي را ايجاد كرد كه به مقابله با خبرهاي جعلي كمك مي‌كرد. دولت آلمان نيز طرح ايجاد واحد ويژه دولتي را ارائه داده است تا به مقابله با اخبار جعلي بپردازد.

کد خبر 359634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha