چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

علی شاکری: لیگ‌برتر بسکتبال با حرکتی پرشتاب در حالی به پایان بازی‌های نیم‌فصل خود رسید که 6 بازی معوقه از این مرحله را به دلیل حضور تیم جوانان در تورنمنت مالزی و دانشگاه آزاد در مسابقات بین دانشگاهی نه‌چندان با اهمیت، به تعطیلی دوهفته‌ای بین نیم‌فصل کشاند.

 در این میان 5 بازی به تعویق افتاده اختصاص به ذوب‌آهن دارد که معلوم نیست کمیته مسابقات به چه شکل و با چه شرایطی می‌خواهد برای این تیم برنامه‌ریزی کند؟ ذوب‌آهن به دلیل حضور 6 بازیکن جوان خود در تیم جوانان در بازگشت مجدد به لیگ برتر، با 2 شکست پیاپی روبه‌رو شد و در فصل استراحت تیم‌ها، به جای تجدید قوا و ترمیم نقاط ضعفش ‌باید با تیم‌های مدعی چون مهرام، صباباتری و کاوه و دو تیم بیم و گل‌گهر 5 بازی سخت را برگزار کند تا به لحاظ تعداد بازی با سایر تیم‌ها برابر شود.

برگزار نشدن بازی‌های معوقه قبل از شروع دور برگشت، 8 آذر نیز تبعات خاص خود را دارد که باید دید حسن نوربخش و همکارانش در کمیته مسابقات فدراسیون برای حل این مشکل چه تدابیری اندیشیده‌اند.

مهرام، فراتر از صبا

صدرنشین این فصل لیگ‌برتر در بازی‌های دوره‌ای نیم‌فصل، تیم نوپای مهرام بود که در سومین فصل حضورش در بسکتبال، بالاتر از صباباتری قهرمان چندین ساله کشور و باشگاه‌های آسیا ایستاد.

 اگرچه تکلیف تیم قهرمان لیگ برتر این دوره در مراحل سرنوشت‌ساز حذفی پس از پایان بازی‌های دوره‌ای مشخص خواهد شد اما با توجه به ترکیب این فصل صباباتری که نوید حضوری رویایی و دست‌نیافتنی را می‌داد، صدرنشینی مهرام تا حدود زیادی دور از ذهن می‌نمود. با این وجود هنوز هم خیلی‌ها با در پیش بودن بازی‌های دور برگشت شکست‌های صبا را تاکتیکی قلمداد و عنوان می‌کنند که شاهین‌طبع و صباباتری در جاده پرپیچ و خم قهرمانی باز هم گوی سبقت را از سایر مدعیان از جمله مهرام خواهند ربود.

 مهرام در دور رفت لیگ‌برتر نمایشی فراتر از انتظار داشت. هاشمی که پس از گذران دو سال سخت در جنوب و دو نایب قهرمانی باارزش برای پتروشیمی، در تیم جدیدش در سایه آرامش همه تمرکز خود را به آنالیز بازی حریفان معطوف کرده است.

مهرام بخش عمده‌ای از موفقیت خود را مرهون کار گروهی بود. تیمی که حتی تا هفته‌های پایانی از داشتن یک بازیکن پست 5 قدرتمند محروم بود، توانست بدون تزلزل با 10 برد پیاپی و بدون شکست، قهرمان نیم‌فصل شود. مهرام حتی برای صدرنشینی دور رفت نیازی به 2 امتیاز بازی معوقه با ذوب‌آهن هم پیدا نکرد و همه رقبایش را با قدرت از پیش‌رو برداشت.

صمد نیکخواه بهرامی، تونی مدیسون و حامد سهراب‌نژاد، برترین‌های مهرام در بازی‌های دور رفت بودند. مهدی کامرانی، آیدین کبیر، مهرداد آتشی، هومن رضایی، کاوه قریه و کاوه نورافزا هم که به تناوب در نیم‌فصل به‌بازی گرفته شدند ، هر کدام به سهم خود توانستند در پازل تاکتیکی هاشمی نقش‌آفرینی کنند. مهرام در هفته یازدهم در روزی که دانشگاه آزاد از وجود «کوین شکور» گارد رأس آمریکایی خود محروم بود، توانست با برتری مطلق کام این تیم را پس از دو برد ارزشمند در هفته‌های گذشته تلخ کند. مهرام در بازی دهم خود با نتیجه عجیب 96 بر 37 مقابل دانشگاه آزاد پیروز شد.

 بازگشت تدریجی

صباباتری همانند فصل پیش، بازی‌های دوره‌ای را که به نوعی می‌توان از آن به عنوان بازی‌های مقدماتی قبل از وارد شدن به مرحله اصلی یاد کرد، با دو شکست تلخ به پایان برد.

آنها ابتدا در پیش درآمد یکی از چند فینال پیش‌رو با مهرام که در این فصل جای پتروشیمی ماهشهر را گرفته است، با چند امتیاز اختلاف در دقایق پایانی مغلوب شدند و درست چند هفته بعد در بابل نیز مقابل بیم مازندران شکست خوردند.

درست در هفته‌های پایانی نیم‌فصل، صبا بازگشت تدریجی خود را به بالای جدول آغاز کرد. صبا در هفته یازدهم در گرگان با نتیجه جالب توجه 78 بر 54 از سد رقیب قدیمی‌اش، شهرداری گذشت و با همین برد با یک بازی معوقه پیش‌رو با ذوب‌آهن، جای کاوه دیگر مدعی تازه‌وارد لیگ برتر را در مکان دوم جدول گرفت.

 جهش رو به جلوی کاوه

کاوه تیم تازه‌وارد به لیگ برتر بسکتبال خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شدخود را به عنوان یک مدعی معرفی کرد. این تیم با وجود شکست مقابل دو مدعی اصلی، مهرام و صباباتری تمامی دیدارهایش را برد تا جلوتر از تیم‌های باسابقه‌ای چون ذوب‌آهن، پتروشیمی، شهرداری گرگان، همگان این تیم را در زمره صعودکنندگان اصلی مرحله اول بازی‌های دوره‌ای به مرحله حذفی قلمداد کنند.

 فرزاد کوهیان، هنر خود را در هماهنگی بین بازیکنان برجسته از جمله موسی‌نبی‌پور، سعید داورپناه، امیر امینی، مایک جونز و یورکوویچ به شکلی به نمایش گذاشت که همه مدعیان قهرمانی روی این تیم حساب ویژه‌ای باز کردند. آخرین کار بزرگ کاوه پیروزی بر پتروشیمی، نایب‌قهرمان دوساله ایران در ماهشهر بود. کاوه 83 بر 76 پتروشیمی را شکست داد.

 صعود پردیس به مربع مدعیان

 پردیس متحد قزوین نیز همانند کاوه روز به روز بهتر می‌شود. تیم دیر شکل گرفته پردیس حالا با جذب جوبار اسمیت پست 5 آمریکایی خود چشم به یک بازیکن خارجی قدرتمند دیگر دارد تا در همان سال اول از حریفانش زهر چشم بگیرد. حضور رامین طهماسبی به عنوان مدیرفنی به اورلوویچ صرب کمک می‌کند تا او راحت‌تر به مسائل فنی تیمش بپردازد. پردیس با وجود در پیش داشتن یک بازی معوقه با دانشگاه آزاد در پایان نیم فصل خود را به رده چهارم رساند.

 پردیس در گام یازدهم موفق به شکست تیم بیم مازندران با نتیجه 93 بر 82 شد.

 در سایر بازی‌های هفته پایانی دور رفت شهرکرد در خانه‌ 69 بر 56 مغلوب گل‌گهر سیرجان شد. ذوب‌آهن اصفهان پس از دو هفته ناکامی این بار توانست 79 بر 69 آرارات را مغلوب کند. ذوب‌آهن تنها تیمی است که با انجام 5 بازی عقب‌افتاده‌ چشم به روزهای آفتابی دارد.

کد خبر 36565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز