مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

تمام دویدن‌ها و شتاب‌های آخر سال و تمام عجله‌های مردم با تیک‌تاک رسیدن لحظه سال تحویل خاموش و از آن پس ۲هفته سکون، رخوت و تعطیلی آغاز می‌شود.

اورژانس

شايد براي بيشتر مشاغل اين تعطيلي امري طبيعي تلقي شود اما ذات برخي شغل‌ها، تعطيل بردار نيست. چه بسيار از هموطنان ما كه سال نو را كنار سفره هفت‌سين در محل كار خود آغاز كردند و دور از خانواده نتوانستند محل خدمت خود را ترك كنند. ازجمله اين مشاغل، كادر پزشكي بيمارستان‌ها ، درمانگاه‌ها و ديگر مراكز درماني اورژانسي بودند كه برخلاف قريب به اتفاق هموطنان، ناگزير به حضور در شيفت‌هاي تعيين شده بودند. خدا به همه آنها قوت دهد و به روزي‌شان بركت بيشتر. با تمام اين احوال كادر درماني هم مثل ديگران توقع دارند در نخستين روزهاي سال بيشتر در كنار خانواده باشند؛ براي همين بسياري از كارهاي معمول و روند جاري مراكز درماني از يك هفته مانده به عيد تا 2هفته بعد از آن به حالت تعليق درمي‌آيد.

اگرچه بهار فصل سرزندگي و نوروز موسم شادي و خوشي است اما برخي اتفاقات تلخ، اين شادكامي را از ياد مي‌برد. يك درد نابهنگام يا يك حادثه غيرمنتظره هيچ‌وقت به رنگ‌هاي قرمز تقويم توجه نمي‌كند. بيماري گريبان آدمي را ناغافل مي‌گيرد. فقط بايد آدم خوش‌شانسي باشيد كه درست در همين روزها كه همه‌‌چيز به حالت تعليق درآمده كارتان به بيمارستان نكشد. امسال نيز مانند سال‌هاي قبل و برخلاف آنچه وعده داده شد، نبود يا كمبود پزشك عمومي و متخصص در اكثر مراكز درماني، بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي بيشتر بيماران را حتي با دردهاي ساده‌اي چون سرما خوردگي به راهروهاي بخش اورژانس بيمارستان‌هاي دولتي كشاند. بسياري از بيماران با توجه به بسته بودن درمانگاه‌هاي تخصصي در بيمارستان‌ها مجبور به تحمل درد خود شدند.

براي آن دسته از كساني كه با اضطراب و اضطرار در ايام نوروز مجبور به مراجعه به مراكز درماني شدند، شنيدن اين جمله از پرستار بخش اورژانس كه «بعد از عيد بياييد، پزشك متخصص نداريم» بسيار نااميد‌كننده بود. نبود كادر درماني متخصص به‌گونه‌اي است كه حتي كاركنان اورژانس هم نمي‌دانند كه فلان بيمارستان متخصص ارتوپد ندارد و بيماري كه در سانحه دستش از 2جا شكسته را بايد به يك بيمارستان ديگر ارجاع دهند. در يكي از موارد گزارش شده، بيمار پس از 2ساعت صبوري و تحمل درد مجبور مي‌شود بيمارستان را با رضايت اجباري با پاي خود ترك و به اميد يافتن متخصص به بيمارستان‌هاي ديگري مراجعه كند. در موردي ديگر بيمار پس از ساعت‌ها سرگرداني در يافتن جراح براي خلاصي از درد سنگ كيسه صفرا دست از پا دراز‌تر به مصرف قرص‌هاي مسكن پناه برد.

تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده كه برخي از متخصصين جامعه پزشكي، از آخرين كساني هستند كه از تعطيلات نوروزي بر‌مي‌گردند. مطب برخي از پزشكان تا روز‌هاي پاياني فروردين پذيراي بيماران نيست. بيماران بي‌دفاع تا مدت‌ها بايد از منشي‌هاي برخي از پزشكان متخصص بشنوند كه «دكتر خارج است، بعدا تماس بگيريد». پيش از اين مسئولان وزارت بهداشت مي‌گفتند كه افزايش درآمد و كارانه‌ها باعث ماندگاري پزشكان در ايام تعطيلات و ساعات عصر و شب در بيمارستان‌ها مي‌شود. با توجه به اجرايي شدن طرح تحول و افزايش كارانه‌هاي پزشكان، اميد آن مي‌رفت كه حداقل نوروز امسال، معضل كمبود نيروي متخصص در مراكز درماني رفع شود اما آنچه رخ داد نشان دادكه سال 96 نيز مانند 94،95و... براي جامعه درماني شروع شده است.

کد خبر 365813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha