یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

مهدیه تقوی راد: تا‌کنون هر تلاشی برای سامـانـدهـی وضعیت تعطیلات در کشور بی‌نتیجه بوده است.

بازار-تعطیلات

در آخرين نمونه سال گذشته طرح اين موضوع در كميسيون اجتماعي رأي كافي نياورد تا سال‌95 هم اين موضوع به جايي نرسد. حالا البته تلاش ديگري براي اصلاح وضعيت فعلي آغاز و طرحي با امضاي 15نماينده به هيأت رئيسه مجلس تقديم شده است تا در فرصتي مناسب مورد بازنگري قرار بگيرد. پيشنهاددهندگان اين طرح به‌دنبال جابه‌جايي برخي تعطيلات رسمي و حذف برخي ديگر از تعطيلات رسمي كشور بودند كه با مخالفت ديگر اعضاي كميسيون مواجه و اين طرح در كميسيون اجتماعي رد شد.

براساس قوانين مجلس اگر طرحي در كميسيون رد شود در مدت 6‌ماه مي‌تواند در صحن علني مجلس مطرح و مورد بررسي قرار بگيرد، حالا نمايندگان موافق اين طرح دست به‌كار شده‌اند تا از فرصت باقيمانده استفاده كرده و طرح را دوباره به جريان بيندازند. آنطور كه ابوالفضل ابوترابي، عضو كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس مي‌گويد:«براساس گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس 11مورد از موانع كسب و كار در ايران مشخص شده‌اند كه يكي از آنها تعطيلات زياد در كشورمان است.»

به‌گفته وي تعطيلات عيد خسارت‌هاي مادي و معنوي زيادي به جامعه وارد كرده است و بايد اصلاح و ساماندهي شود. يكي از موضوعات مورد توجه اين طرح تغيير روزهاي تعطيل پايان هفته است. ابوترابي در اين باره چنين توضيح مي‌دهد:« در كنفرانس 2008رياض كشورهاي اسلامي روزهاي جمعه و شنبه را به‌عنوان تعطيلات رسمي خود انتخاب كردند اما در كشور ما روزهاي پنجشنبه و جمعه تعطيلات آخر هفته محسوب مي‌شود و همين موضوع باعث شده تا اختلاف تعطيلات در كشورمان با ساير كشورها 4روز شود.»

نمايندگان پيگير تصويب اين طرح به‌دنبال حذف تعطيلي روز 12فروردين و افزايش يك روز به تعطيلات نوروز هستند. آنها البته تأكيد مي‌كنند دنبال كم‌كردن تعطيلات به اين معني كه باعث دلخوري مردم شود نيستند بلكه مي‌خواهند با ساماندهي تعطيلات زمينه استفاده بهتر مردم از اين روزها را فراهم كنند.

  • يك موضوع قديمي

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نمازجمعه 17فروردين81، تعطيلات نوروزي را طولاني، بي‌دليل و بي‌هيچ منطق عقلايي توصيف كردند و فرمودند:«وضع خوبي نيست كه اوّلِ سال، روزهاي متوالي - گاهي 2هفته و گاهي بيشتر - همه چرخ‌هاي فعاليت در كشور از حركت بيفتد.» البته در تقويم رسمي كشور تعطيلات تنها تا 4فروردين است اما به‌دليل تعطيلي نظام آموزشي تقريبا همه كشور بين 2تا 3هفته تعطيل مي‌شود. منهاي مضرات كلان اقتصادي در اين روزها ارائه خدمات اداري به مردم به نازل‌ترين سطح ممكن مي‌رسد و دسترسي به بسياري ازخدمات رفاهي نيز تقريبا قطع مي‌شود. جدي‌ترين نمونه هم مربوط به مراجعه به پزشك و بيمارستان است. بسياري از كساني كه در اين روزها به خدمات تخصصي پزشكي نياز دارند، حتي يك پزشك ساده را هم به سختي پيدا مي‌كنند. تا‌كنون طرح‌هاي مختلفي ازجمله حذف تعطيلات پنجشنبه‌ها، كم كردن تعطيلات نوروز و تابستان، اضافه كردن تعطيلات دوهفته‌اي زمستانه و يا حذف برخي تعطيلات مناسبتي همچون 15خرداد، 29اسفند و 12فروردين مطرح شده است. نه‌تنها هيچ كدام از اين طرح‌ها تا‌كنون به نتيجه نرسيده است بلكه سال گذشته روز 8ربيع الاول به مناسبت شهادت امام حسن عسكري و به امامت رسيدن حضرت ولي عصر از سوي دولت تعطيل رسمي اعلام شد تا يك روز هم به تعطيلات افزوده شود.

غلامرضا كاتب، عضو هيأت رئيسه مجلس هم با اشاره به اينكه موافق ساماندهي و كاهش تعطيلات است، به همشهري مي‌گويد: «‌‌كاهش و يا ساماندهي موضوع تعطيلات مسئله‌اي است كه با نظام اقتصادي كشور ارتباط مستقيمي دارد و بايد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي شود تا موجب رونق اقتصاد كشور شود و نظام اقتصادي را به هم نريزد. توليد ناخالص ملي در روزهاي تعطيل كاهش قابل ملاحظه‌اي پيدا مي‌كند به همين دليل است كه تأثيرات منفي تعطيلات در همين توليد ناخالص ملي ابتدا خود را نشان مي‌دهد. چرا كه هر روز تعطيلي در كشور و به‌دنبال آن برخي بين‌التعطيلي‌هايي كه يكباره اعلام مي‌شود باعث مي‌شود تا ضرر و زيان‌هايي به اقتصاد كشورمان وارد شود كه بعضا غيرقابل جبران است.‌»

  • درخواست براي ساماندهي

در يك سال گذشته علاوه بر مجلس درخواست‌هايي نيز از سوي دستگاه‌هاي دولتي مطرح شده است. براي نمونه سازمان گردشگري پيشنهاد كرده است براي ساماندهي سفر‌ها و فراهم شدن امكان بازديد از مناطق گردشگري زمستاني، تعطيلات نوروزي كم و به جاي آن تعطيلات زمستاني احيا شود. سازمان حفاظت محيط‌زيست هم با توجه به اينكه درصورت احياي سفرهاي زمستاني، كلانشهر‌ها در روزهاي زمستان كه بيشترين ميزان آلودگي هوا وجود دارد خلوت‌تر مي‌شوند. پليس نيز با اشاره به آمار بالاي تقاضاي سفر در ايام نوروز، پيشنهاد كرده است بخشي از تعطيلات به فصل‌هاي ديگر سال منتقل شود. به همين دليل دولت نيز پيشنهاد مشابهي را مطرح كرده و تصويب كرده است. به‌زودي اين پيشنهاد دولت نيز به مجلس خواهد آمد. بايد ديد با وجود يك طرح و يا لايحه براي ساماندهي تعطيلات، آيا اين موضوع به جايي خواهد رسيد!

  • طرح ساماندهي تعطيلات در مركز پژوهش‌ها

سلمان خدادادي، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس:بحث ساماندهي تعطيلات رسمي كشور در مجلس ششم مطرح شد كه تا به امروز به دلايل مختلف تعيين تكليف نشده است، به‌عنوان مثال در طرح تعطيلات رسمي كشور آمده بود كه روز شنبه به جاي پنجشنبه تعطيل شود درحالي‌كه بسياري از افراد بر اين باورند كه روزشنبه با تعطيلات رسمي يهوديان همخواني دارد و شائبه تبعيت از يهوديان ايجاد شد. طرح ساماندهي تعطيلات رسمي كه از سوي تعدادي از نمايندگان تهيه شد داراي مشكلاتي ازجمله بارمالي و مغايرت با اصل 75قانون اساسي بود و اگرچه كليات طرح تعطيلات رسمي كشور از سوي كميسيون رد شد اما جهت بررسي عميق و دقيق به مركز پژوهش‌هاي مجلس ارسال شد تا به‌صورت جامع به اين مهم نگاه شود و در نهايت مجلس براساس ديدگاه مركز پژوهش‌ها تصميم‌گيري كند. 

کد خبر 367109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha