یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری دو - مبینا دارابی: رئیس اتاق مشترک ایران و عراق می‌گوید: «اتفاقات امروز عراق و آینده آن به‌گونه‌ای در حال رقم خوردن است که شرایط امنیتی آن به وضعیت استقرار و آرامش بهینه درمی‌آید و برای سرمایه‌گذاری کاملا مناسب است».

تبلیغات درخانه همسایه

او و ديگر همكارانش در اين اتاق، اسفندماه سال گذشته همايشي داشتند كه به بررسي راهكارهاي حضور رسانه‌اي و تبليغاتي در بازار عراق مي‌پرداخت. يحيي آل‌اسحاق و تجار باتجربه ايراني، به 4پرسش اساسي درباره‌ تبليغات در كشور عراق پاسخ داده‌اند. اين پرسش‌ها درباره‌ حضور رسانه‌اي و تبليغات براي محصولات ايراني در حوزه‌هاي تلويزيون، بيلبورد، كتاب زرد و فضاي مجازي است. اين 4جواب را با هم مرور كنيم، شايد همين روزها كالايي داشته باشيم كه در عراق بازار مناسبي داشته باشد؛ كشوري كه اتفاقا راهش هم دور نيست.

  • چگونه در كتاب زرد عراق ثبت‌نام كنيم؟

دايركتوري تجاري 3 زبانه (عربي، كردي و فارسي) با عنوان «كتاب زرد عراق»هر سال چاپ مي‌شود و از راه‌هاي مختلف و با هماهنگي نهادهاي مرتبط، نظير سفارت عراق در تهران و سفارت ايران در بغداد و همچنين با همكاري رايزني بازرگاني ايران در بغداد و رايزني بازرگاني عراق در تهران در موعد‌هاي مختلف از قبيل نمايشگاه‌هاي تجاري در عراق، استقبال از هيأت‌هاي تجاري عراقي و نيز در همايش‌هاي بازرگاني ويژه عراق، به‌دست مخاطبان رسانده مي‌شود. براي درج نام و نشان و مشخصات حرفه‌اي خود در كتاب زرد عراق مي‌توانيد به سامانه iraniraq_bot@ مراجعه و در فرايند ثبت‌نام، آمادگي خود را براي همكاري با كتاب زرد عراق اعلام كنيد.

  • چگونه در تلويزيون‌هاي عراق تبليغ كنيم؟

برخلاف ايران، در عراق تلويزيون زميني رايج نيست. تلويزيون عراق عمدتا شبكه‌هايي ماهواره‌اي هستند كه از نقاط مختلف داخل يا خارج عراق، برنامه‌هاي تلويزيوني توليد و پخش مي‌كنند. تعدادي از تلويزيون‌هايي كه در عراق ديده مي‌شوند، شبكه‌هايي هستند كه از ايران اقدام به پخش برنامه مي‌كنند؛ شبكه‌هايي مثل شبكه خبري العالم، شبكه‌ آي فيلم، شبكه الكوثر، شبكه سحر، شبكه الاهواز، شبكه هدهد، شبكه ولايت و...، همچنين تعدادي از شبكه‌هاي خبري عراقي دفاتر بسيار فعالي در ايران دارند كه عمده فعاليت‌هاي توليد برنامه خود را در استوديوهاي خود در تهران يا قم انجام مي‌دهند؛ شبكه‌هاي الاتجاه، الفرات، المسار، العهد، ثقلين، النعيم و بينات از اين دست هستند. عمده اين شبكه‌ها عضو اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي هستند كه شامل رسانه‌هاي ديداري و شنيداري همسو با محور مقاومت است. نكته اينكه اين شبكه‌ها تخفيف‌هاي ويژه‌اي براي فعالين اقتصادي ايران درنظر گرفته‌اند كه شامل مواردي مثل توليد و پخش تيزر، مشاركت در توليد برنامه‌هاي پرمخاطب تلويزيوني، اسپانسرينگ مسابقه‌هاي تلويزيوني و خبرآگهي (رپرتاژ) و... مي‌شود.براي انجام تبليغات و انتشار آگهي سمعي و بصري براي مخاطبان عراقي هم مي‌توانيد به سامانه ثبت نام در تلگرام به آدرسiraniraq_bot@ مراجعه كنيد.

  • چگونه در بيلبوردهاي عراق ديده شويم؟

بيلبوردها در عراق در هر دو بخش شهري و جاده‌اي عمدتا در اختيار تعداد معدودي از شركت‌هاي تبليغاتي است كه با شهرداري‌ها و ارگان‌هاي مربوط به آن قراردادهاي سالانه مي‌بندند. تعدادي از شركت‌هاي بين‌المللي حاضر در بازار تبليغات و رسانه در عراق، در همايش مورد اشاره حضور داشتند و ظرفيت‌هاي ايجاد شده در حوزه بيلبوردهاي شهري و جاده‌اي در عراق را معرفي كردند.در سامانه ثبت‌نام تلگرامي (iraniraq_bot@)بخشي هم به ثبت‌نام براي استفاده از خدمات ويژه بيلبوردها در عراق اختصاص داده شده است. نكته اينكه اتاق بازرگاني ايران و عراق با برخي شركت‌هاي فعال در حوزه تبليغات بيلبوردي تفاهم‌نامه‌هايي دارد و تخفيف‌‌هاي ويژه‌اي براي سفارش‌دهندگان تبليغ در بيلبوردهاي شهري و جاده‌اي عراق كسب كرده است.

  • چگونه در شبكه‌هاي اجتماعي عراق فعال باشيم؟

اتحاديه بين‌المللي رسانه‌هاي مجازي عراق شخصيت حقوقي مستقلي دارد. دبيرخانه اين اتحاديه در تهران هست و نمايندگي‌هاي كشوري و منطقه‌اي در ساير مناطق دنيا دارد. اين اتحاديه با زيرپوشش داشتن تعداد زيادي از خبرگزاري‌ها، پايگاه‌هاي خبري، سايت‌ها، گروه‌ها و كانال‌‌هاي بزرگ در شبكه‌هاي اجتماعي، توانسته توجه مخاطبان زيادي را در عراق جلب كند و به همين دليل، مي‌تواند فرصت‌هاي زيادي براي فعالان اقتصادي ايراني علاقه‌مند به‌كار در حوزه تجارت در كشور عراق فراهم كند؛ فرصت‌هايي مانند انتشار آگهي كالاها و خدمات ايراني در سايت‌هاي خبري عرب‌زبان و پرمخاطب در عراق و طراحي و اجراي كمپين‌هاي تبليغاتي از طريق شبكه‌هاي اجتماعي عراقي.

کد خبر 367126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha