محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، که در حاشیه مراسم افتتاح بزرگراه آزادگان (کمربندی غرب تهران) حدفاصل تهران - کرج تا بزرگراه فتح و رمپ و لوپهای مرتبط گفت: «در صورت تصویب مجلس و همراهی شورای اسلامی شهر این اوراق در اختیار مردم قرار دهیم.»
به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، در بودجه مصوب سال 86 مجلس شورای اسلامی برای بافتهای فرسوده شهر تهران 400 میلیارد تومان پیش بینی شده که به صورت یک لایحه به شورای شهر ارسال شد و پس از تصویب در شورای شهر در حال حاضر کارهای مقدماتی آن در وزارت مسکن و شهرسازی در حال اجراست.
قالیباف گفت: «اگر روزانه 1400 دستگاه خودروی جدید وارد خیابانهای شهر تهران شود اما در مقابل هیچ خودروی فرسودهای از رده خارج نشود قطعا هرچه اتوبان بسازیم، تاثیر ملموسی در کاهش بار ترافیک پایتخت نخواهد داشت.»
او افزود: «نمیتوانیم دائم در تهران بزرگراه و اتوبان بسازیم بلکه باید در کنار آن اقداماتی همچون ممنوعیت شمارهگذاری خودروهای جدید، توجه به توسعه حمل و نقل عمومی ازجمله اتوبوس و مترو و همچنین خروج خودروهای فرسوده نیز در دستور کار قرار گیرد.»
شهردار تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ممانعت از ساخت و ساز یک مجتمع مسکونی در حاشیه اتوبان همت گفت: «شهرداری تهران با هر ساخت و ساز بدون مجوز و غیرمجازی که چه از سوی مردم و چه نهادها و ارگانهای دولتی صورت گرفته باشد با جدیت برخورد میکند. این زمین هم در اختیار یکی از سازمانهای دولتی بود که بدون مجوز قصد ساخت و ساز یک واحد مسکونی را در این منطقه داشت و شهرداری تهران بر اساس حکم قوه قضائیه مانع این ساخت و ساز شد.»
به گفته قالیباف شهرداری تهران به هیچکس اجازه نخواهد داد که به صورت غیرمجاز و بدون توجه به طرح جامع و تفصیلی شهر تهران اقدام به ساخت و ساز کند.
شهردار تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد تکلیف بنزین ماشینآلات خدمات شهری شهرداری گفت: «بخشی از این مشکل حل شده و مسئولان قول دادهاند که تاخیر بهوجود آمده در شارژ مجدد کارتهای سوخت و تخصیص سهمیه بنزین به ماشین آلات خدمات شهری شهرداری تهران دیگر در آینده تکرار نشود.»
او تاکید کرد: «قطعا اگر سوخت مورد نیاز ماشینآلات خدمات شهری شهرداری تهران به موقع تامین شود ضرورتی نخواهد داشت که برای تامین بنزین مورد نیاز از بازار سیاه کمک بگیریم.»
به گفته او در حال حاضر پروژههای عمرانی شهر تهران به صورت دو شیفته و یک شیفته در سطح شهر فعال بوده و تمام این پروژهها طبق زمانبندی تعیین شده و بدون توقف پیش میرود.
او افزود: «اگرچه با مشکلات متعددی همچون کمبود سیمان، میلگرد و قیر مواجه هستیم اما نهایت تلاش خود را به کار گرفتهایم که تمام پروژههای عمرانی شهر تهران در سطح شهری و فرامنطقهای و همچنین در سطح محلات طبق زمانبندی تعیین شده پیش برود.»
قالیباف در مورد دفترچه قیمتگذاری که برای خرید املاک معارض واقع در طرح در نظر گرفته شده است گفت: «بر اساس این دفترچه و نظر کارشناس شهرداری در نهایت بین شهرداری و صاحبان ملک توافق ایجاد میشود که در حال حاضر اکثر پروندههای معارضین ملکی به این طریق حل و فصل میشود.»
به گفته او حدود سه تا چهار درصد از معارضین پروژهها زیادهخواهی میکنند و قیمتی بیش از نظر کارشناسی شهرداری و کارشناس رسمی دادگستری مطالبه میکنند که در این شرایط پرونده از طریق قوه قضائیه و ماده 9 بررسی و اعمال قانون میشود.
قالیباف با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر هم مردم و هم سازمانها و ارگانهای دولتی که املاک آنها به صورت معارض در پروژههای عمرانی شهرداری واقع شود از شهرداری پول دریافت میکنند، گفت: «بر اساس قانون اگر املاک دستگاههای دولتی در معابر عمومی واقع شود باید بدون پرداخت پول، این معارض را برطرف کنند و این در حالی است که در شرایط فعلی این قانون اعمال نمیشود و شهرداری بابت این قضیه هزینه سنگینی را میپردازد.
شهردار تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص طرحهای مطالعاتی احداث بزرگراهها و اتوبانهای جدید در شهر تهران گفت: «در حال حاضر طرح مطالعاتی امکان اتصال دو اتوبان صدر و نیایش از طریق تونل در حال انجام است که پیشبینی میشود ظرف چند ماه آینده بتوانیم در خصوص امکانپذیر بودن یا نبودن اجرای این طرح نظر نهایی را اعلام کنیم اما آنچه مسلم است قطعا تحقق این طرح تاثیر قابل توجهی در تسهیل در حرکتهای شرقی و غربی شهر تهران خواهد داشت.»
به گفته قالیباف طرح اتوبان گردنه تنباکو به سمت تیرانداز در مسیر ادامه اتوبان افسریه نیز در دستور کار است که اگر در زمان مناسب خود اجرایی شود ضمن اینکه تمام اتوبان افسریه از زیر بار ترافیک سنگین ناشی از تردد کامیونها رها خواهد شد، شاهد بروز تحولات جدی در ترافیک مناطق 13، 14 و 15 شهر تهران خواهیم بود.
شهردار تهران افزود: «همچنین تلاش می کنیم تا اواخر سال جاری اتوبان شهید باکری که یکی از مسیرهای مهم تردد بین شمال و جنوب و غرب تهران است را به بهرهبرداری برسانیم.»