خط 7 متروي تهران عميقترين، طولانيترين و سختترين خط متروي تهران از نظر عمليات عمراني انجام شده است. يكي ديگر از ويژگيهاي اين خط دارا بودن ايستگاه تقاطعي با تمامي خطوط متروي تهران است. اين خط 19 ايستگاه دارد كه از امروز 7 ايستگاه بسيج، ميدان محمديه، بريانك، كميل، شهيد نواب صفوي، دانشگاه تربيت مدرس و ميدان صنعت به شهروندان خدمات ارائه ميكنند.
ايستگاههاي باقيمانده نيز پس از نصب پلهبرقي و تكميل نهايي افتتاح ميشوند. بهعبارت ديگر قرار است هرماه يك ايستگاه ديگر از اين خط به بهرهبرداري برسد. با افتتاح اين شبكه طول شبكه متروي پايتخت به 205 كيلومتر رسيد.
به گفته شهردار تهران كه در مراسم ديروز حاضر بود، مهمترين درسي كه ميتوان از افتتاح خط7 مترو گرفت، اين است كه فعل خواستن و توانستن به درستي در اين پروژه صرف و عمل شد. وي افزود: تا زماني كه دل پاي كار نيايد، اگر هرچه امكانات، پول و تخصص هم باشد، باز كار به جايي نميرسد. اگر دل آمد و بهويژه اين دل برخاسته از يك مقصد الهي و اخلاص بود، كار به سرانجام ميرسد.
تأكيد محمدباقر قاليباف عقلانيت متصل به وحي بود و نه عقلانيت ابزاري. وي در اينباره توضيح داد: اگر اين اتفاق افتاد، خواستن و توانستن شكل ميگيرد و شامل لايحتسب ميشود؛ يعني كارها بهگونهاي پيش ميرود كه در اين شرايط سخت مالي و مشكلات تحريم شاهد افتتاح چنين پروژه مهمي ميشويم. وي از كساني سخن گفت كه با بيانصافي و زخمزبان در مورد اقدامات بزرگ شهرداري اظهارنظر ميكنند اما با اين همه وي هميشه تلاش كرده تا بدون گلايه، بهعنوان مسئول تنها كارش را انجام دهد.
قاليباف با يادآوري 2قول جدي كه از ابتداي مسئوليتش درشهرداري به مردم داده بود، گفت: من قول به كاهش فاصله شمال و جنوب دادم. ما مدعي هستيم فاصله شمال و جنوب شهر در تمامي حوزههايي كه مربوط به اختيارات شهرداري تهران ميشود كاهش پيدا كرده است. وي خطاب به اعضاي جديد شوراي شهر تهران گفت: به آنها عرض ميكنم كه مهمترين چالش اين شهر آلودگي هوا، صوت، آب و خاك است كه مهمترينشان البته آلودگي هواست كه براساس بررسيها 80درصد آن متعلق به وسايل متحرك اعم از موتورسيكلت و خودروهاست كه تنها راهحل آن نيز توسعه حملونقل عمومي است.
وي از عزم شهرداري از سال85 سخن گفت كه براساس آن هر شهروند در فاصله 350متري از محل كار يا سكونتش بتواند به يكي از ايستگاههاي حملونقل عمومي شامل مترو، اتوبوس و تاكسي دسترسي داشته باشد كه بهرغم تمام مشكلات، اين اتفاق رخ داد. يكي ديگر از موضوعات مورد اشاره از سوي قاليباف هزينهكرد بودجه شهرداري بود.
وي در اينباره گفت: هماكنون در شهر تهران 70درصد بودجههاي شهرداري در حوزه زيرساختها و 30درصد در حوزه نگهداري و جاري هزينه ميشود. البته در بخش بودجه زيرساختي نيز عمده توجه ما به حملونقل عمومي بوده است. وي با ابراز تأسف براي كساني كه بدون نظر كارشناسي بلكه با اغراض سياسي دست به قلم عليه شهرداري ميشوند، گفت: كساني كه مغرضانه قلم ميزنيد، بدانيد كه شهر به تقاطع غيرهمسطح، پل، تونل، زيرگذر و... نيازمند است. مشكل اما در مديريتهاي غلطي است كه باعث ميشود تا هر روز حداقل هزار خودرو به اين شهر وارد شود.
- احداث پل صدر با مطالعات كارشناسي
قاليباف با طرح اين سؤال كه اگر بزرگراههاي امام علي، آزادگان، پل صدر و... نبودند چه بر سر شهر ميآمد، گفت: ما براي ساخت بزرگراه دوطبقه صدر مطالعات دقيقي انجام داديم و به اين نتيجه رسيديم كه پل بسازيم. بنابراين آنهايي كه ميگويند اين پروژه مطالعه نشده است، بدون قطع ميگويم رفتار سياسي دارند. اگر بزرگراه صدر دوطبقه نشده بود و از آن طرف به اتوبان يادگار امام وصل نشده بود، امروز مگر ميشد در بزرگراههاي شهيد همت و حكيم حركت كرد؟
شهردار تهران افزود: مردم ما هنوز وضعيت اتوبوسهاي شركت واحد را فراموش نكردهاند؛ روزگاري كه اتوبوسها كولر نداشت و حتي يك خط بيآرتي در اين شهر نبود اما امروز شهر تهران 11خط بيآرتي دارد. وقتي ما نخستين خط بيآرتي را شروع كرديم، رئيس وقت كميسيون عمران شوراي شهر مخالفت كرد چون معتقد بود كه خط4 مترو براي خيابان انقلاب كفايت ميكند و امروز روشن شده كه باز هم در ساعات اوج پاسخگوي حملونقل مردم نيستيم و همچنان ظرفيت افزايش شيوههاي حملونقلي ديگر هم وجود دارد.
- شكست ركورد ساخت مترو
قاليباف همچنين از شكست ركورد ساخت مترو در خط 6 خبرداد و گفت: اين خط تا مردادماه افتتاح ميشود و در كمتر از 18ماه اين خط بهصورت كامل حفاري، لاينينگ و ريلگذاري شده و امروز همه ايستگاهها در خط6 مترو بهعنوان طولانيترين خط در حال تكميل است و بالاي 85درصد پيشرفت فيزيكي دارد. اين خط با 38كيلومتر طول از حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در شهر ري تا امامزاده داوود امتداد دارد كه مايه افتخار كشور است.
شهردار تهران با اشاره به اهميت موضوعات اشتغال، اقتصاد مقاومتي و استفاده صحيح از ظرفيتهاي بانكي در مجموعه مديريت شهري گفت: در شرايطي كه برخي بانكها سرمايه مردم را صرف سوداگري ميكنند و اخبار فساد اقتصادي آنها به گوش ميرسد اما بانك شهر موفق شده است سرمايههاي مردمي را صرف عمران و آباداني شهرها كند.
مثلا روزانه 21هزار نفر در 3شيفت توسعه مترو كار كردند كه جز بهخاطر حمايت مالي بانك شهر نبود. قاليباف يادآور شد: براي ما اصلا مهم نيست اين مردمي كه در سايه نظام اسلامي زندگي ميكنند چه گرايش، سليقه، دين و مذهبي دارند؛ همين كه در سايه نظام اسلامي هستند ما موظف هستيم به آنها كمك كنيم؛ مگر اينكه خداي ناكرده بخواهند به نظام خيانت كنند.
- 15پروژه باقيمانده شهرداري تهران تا پايان دوره افتتاح خواهد شد
محمدباقر قاليباف ديروز در حاشيه افتتاح خط7 مترو در جمع خبرنگاران نيز گفت: هماكنون كار مطالعاتي قطار سبك شهري (الآرتي) به انتها رسيده و شهرداري تهران بهدنبال آن است كه حتما اين كار را بهصورت BOT اجرايي كند؛ بدين معني كه سرمايهگذار خارجي در اين حوزه سرمايهگذاري كند.
شهردار تهران در پاسخ به سؤالي درباره كمبود واگنها در متروي تهران نيز گفت: در متروي تهران بايد ببينيم اولويت كدام است، آيا ساخت مترو مهم است يا اينكه خريد و تجهيز واگن؟ حتما ساخت مترو يك كار اساسي است و بايد تكميل شود. مثل اين ميماند كه ما جاده نداشته باشيم و ماشين بخريم؛ طبيعتا اگر جاده داشته باشيم، خريد ماشين راحتترين كار ممكن است.
بهگفته قاليباف، در اين دوره مديريت شهري خطوط مترو شامل خطهاي 6 و 8 بهصورت كامل افتتاح ميشود و تنها كاري كه براي مديريت شهري باقي ميماند، خريد واگن است تا سرفاصله حركت قطارها را كاهش دهند.شهردار تهران تأكيد كرد: سرفاصله حركت قطار در همه خطوطي كه در شهر تهران افتتاح ميشوند،
در روزهاي ابتدايي همان 30دقيقه يا كمي بيشتر است؛ به همين دليل در خط7 مترو نيز سرفاصله حركت قطارها با حدود 30 تا 40دقيقه شروع ميشود و طبيعتا در يك زمان مشخص به سرفاصله نرمال خودش ميرسد. وي عنوان داشت: البته اگر سرفاصله حركت قطارها از 7دقيقه بيشتر شود، به معني كمبود قطار است. اين در حالي است كه اگر قطار داشته باشيم ميتوانيم هر 2 دقيقه يك قطار به ايستگاهها اعزام كنيم و ظرفيت فعلي مترو را به بيش از 2.5برابر افزايش دهيم.
شهردار تهران با اشاره به اقدامات صورتگرفته براي تأمين واگن مترو در تهران ابراز داشت: در حوزه واگن هماكنون بزرگترين واگنسازي كشور متعلق به شهرداري تهران است، در اين زمينه به سمتي حركت ميكنيم كه بتوانيم روزانه يك واگن وارد ناوگان كنيم و اين انتقال تكنولوژي در حال انجام است. وي در ادامه درباره كمكهاي دولتي بهمنظور توسعه مترو نيز گفت: در زمينه مترو كمكي از طرف دولت انجام نميگيرد.
شهردار تهران درباره اولويتهاي شهرداري در ماههاي گذشته نيز تأكيد كرد: ما گفتهايم تا زمان تعيين تكليف پروژه نيمهتمام، پروژه جديدي را آغاز نميكنيم، هماكنون نيز شاهد هستيم همين پروژههاي نيمهتمامي كه بعضا 20 تا 25سال بلاتكليف بودند، به انجام رسيده و ديگر پروژه نيمهتمامي وجود ندارد. امروز هم اولويت ما اين است كه هيچ پروژه نيمهتمامي را در شهر باقي نگذاريم.
وي با اشاره به افتتاحهاي پيش روي شهرداري تهران، تأكيد كرد:
در روزهاي آينده پروژههاي مهمي همچون خط8 و خط6 مترو افتتاح خواهد شد. همچنين باغ كتاب كه يك اتفاق بزرگ فرهنگي خصوصا براي كودكان و نوجوانان بوده و مايه افتخار نظام اسلامي است، بهرهبرداري ميشود. در كنار اين موارد پروژههايي همچون باغ پرندگان، ادامه اتوبان شهيد حكيم و تونل شهداي غزه را داريم كه بتوانيم رينگ كمربندي شهر را كامل كنيم.
قاليباف از تكميل پروژه دولتآباد خبر داد و گفت: با اين پروژه بار ترافيكي از اتوبان آزادگان بهصورت مستقيم به جاده امام رضا(ع) منتقل ميشود و ترافيك ميدان بسيج كاهش مييابد. شهردار تهران تأكيد كرد: تا پايان اين دوره مديريتي حدود 15پروژه را تكميل خواهيم كرد و در كنار آنها، پروژههاي مناطق نيز بهصورت هفتگي انجام ميشود.
وي درباره دلايل تأخير در افتتاح خط8 متروي تهران، گفت: قرار بود خط8 متروي تهران را در فرودگاه امام خميني تا آخر فروردين افتتاح كنيم اما در تستهايي كه انجام داديم نياز به زمان بود. همچنين تنها يك مورد تملك براي يكي از رستورانهاي مسير داشتيم كه رضايت آنها هم براي ما شرط بود. به همين دليل كار ما عقب افتاد اما هماكنون اين خط آماده است و اميدواريم بلافاصله بعد از عيد فطر بتوانيم آن را افتتاح كنيم.
بنا بر اين گزارش، هابيل درويشي، مديرعامل شركت مترو ديروز در مراسم افتتاح 22كيلومتر از خط7 متروي تهران در سخناني گفت: خاطرم هست سال90 شهردار تهران كه ايده كاهش فاصله شمال و جنوب پايتخت را دادند، اين مهم شايد باورنكردني بود اما در سايه مديريت جهادي و با تدبير شهردار تهران مبني بر فاينانس داخلي اين ايده به تحقق پيوست. وي با بيان اينكه اكنون خطوط 3، 7 و 8 تهران، شمال و جنوب شهر را به هم متصل كردهاند، گفت:
تأمين 3هزار ميليارد تومان هزينه ساخت خط7 مترو كه ماهي 200ميليارد تومان است دركشور بيسابقه است. درويشي با بيان اينكه در خط7 مترو 19پست فشار قوي نصب شده است، اظهاركرد: معتقدم ساخت مترو امروز تنها يك كار عمراني نيست، بلكه يك صنعت ملي است. بهگفته درويشي 50درصد از 3هزار ميليارد توماني كه صرف ساخت خط7 مترو شده براساس قانون بايد ازسوي دولت تأمين شود،
خودشان بيايند بگويند در اين خط چقدر پرداخت كردهاند؟ در خط6 هم 3هزار ميليارد تومان هزينه شده و براي خط 8 هم 2هزار ميليارد تومان اما كسي سؤال نميكند چرا قانون اجرا نشده و چرا دولت سهم خودش را پرداخت نكرده و نميكند؟ وي در ادامه با بيان اينكه امروز حق و مطالبه مردم كه به نظام جمهوري اسلامي رأي دادهاند بايد محقق شود، گفت: اميدوارم دولت مطالبات مردم را پرداخت كند.
- ساخت 30كيلومتر مترو در سال
از ديگر سخنرانان مراسم افتتاح خط7 مترو سردار عبداللهي، فرمانده قرارگاه خاتمالانبيا بود. وي اعلام آمادگي كرد كه قرارگاه خاتمالانبيا درصورت تأمين اعتبار مالي اين ظرفيت را دارد كه سالي 30كيلومتر تونل مترو بسازد. سردار عبداللهي با اشاره به اينكه بالغ بر 200هزار نفر در مجموعه قرارگاه خاتمالانبيا فعاليت ميكنند، گفت: در سال95 برابر فرمايشات مقام معظم رهبري و تأكيدشان بر اقتصاد مقاومتي 60پروژه عمراني براساس اولويت در كشور احصا شده كه 126هزار ميليارد تومان هزينه در برداشته و امروز خط7 مترو پنجمين پروژهاي است كه به سرانجام رسيده و مابقي پروژهها نيز تا پايان شهريورماه جاري به بهرهبرداري خواهند رسيد.
- سرعت ساخت متروي تهران براي دنيا قابل باور نيست
سيد مازيار حسيني، معاون حملونقل و ترافيك شهردار تهران ديروز در مراسم بهرهبرداري از خط7 متروي تهران با اشاره به اينكه طول كابل برق فشار قوي خط7 مترو برابر با فاصله اروميه تا بندرعباس است، گفت: روزي ما واردكننده تكنولوژي بوديم اما امروز صادركننده تكنولوژي هستيم. وي با اشاره به اينكه در 2سال گذشته بيش از 100كيلومتر مترو در شهر تهران ساخته شده است، گفت: ساخت اين اندازه خطوط مترو با توجه به تحريم ايران براي دنيا قابل باور نيست.
بهگفته معاون حملونقل و ترافيك شهردار تهران 110هزار تن آرماتور استفاده شده در خط7 مترو معادل وزن 11برج ايفل است و حجم خاكبرداري آن برابر با حجم 3تونل رسالت و ميزان بتن آن 3برابر بتن مصرفي در برج ميلاد است. حسيني درمورد صعوبت كار ساخت مترو خط7 گفت: سطح آب زيرزميني در برخي از نقاط تهران ازجمله مسير اين خط بسيار بالاست و يكي از بدترين مناطق از نظر ناپايداري خاك بود. بهگفته معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران در سال گذشته، شهرداري تهران، در مترو 4هزار ميليارد تومان تزريق نقدينگي داشت.
نظر شما