همشهری آنلاین: پاکستان امروز (جمعه دوم آذرماه) تعلیق عضویتش در جامعه مشترک المنافع را به خاطر وضع جاری اضطراری در این کشور «غیرمنطقی و نادعالانه» دانست.

خبرگزاری آلمان از اسلام‌آباد گزارش داد، وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تصمیم هدف شرایط موجود در پاکستان را مد نظر قرار نمی‌دهد».

این بیانیه افزود: «وضع اضطراری اقدام ضروری برای جلوگیری از بحرانی داخلی بود که اکنون در حال بررسی است و اوضاع به سوی عادی شدن پیش می‌رود».

این در حالی است که دان مک کینون، دبیرکل جامعه مشترک المنافع پنجشنبه شب به خبرنگاران اعلام کرد 53 کشور متشکل از انگلیس و مستعمرات سابقش «عضویت پاکستان را در این شورا تا زمان حاکم شدن قانون و دموکراسی در این کشور به حال تعلیق در آورده‌اند».

وی که پس از نشست ویژه 9 وزیر امور خارجه درباره پاکستان  در کامپالا، پایتخت اوگاندا، گفت اوضاع پاکستان «در نقض جدی» ارزش‌های بنیادین این گروه است.

پرویز مشرف حاکم نظامی پاکستان از سوم نوامبر در این کشور اعلام وضع اضطراری کرده است. منتقدان می‌گویند اقدام وی بدان دلیل بوده است که از ورود قضات مخالف خود به دادگاه عالی این کشور جلوگیری کند. این دادگاه مسوولیت تایید انتخاب مجدد او را در انتخابات ششم اکتبر بر عهده داشت.

یک دادگاه جدید که به تازگی انتخاب شده است، چالش‌های قانونی مطرح شده درباره این انتخابات را رد کرده و راه را برای این رهبر پاکستانی که آمریکا حامی آن است، باز گذاشت تا برای یک دوره پنج ساله دیگر نیز در مسند قدرت بماند.

کد خبر 37313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز