همشهری آنلاین: دو کارشناس بین‌المللی می‌گویند تعداد مرگ و میر سالانه ناشی از خودکشی در جهان بیش از مجموع تلفات جنگ‌ها و قتل‌ها است، اما اغلب خودکشی‌ها قابل پیشگیری هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز مانوئل برتولوت،کارشناس بهداشت روانی سازمان جهانی بهداشت‌(WHO) در ژنو گفت هر سال 20 تا 60 میلیون نفر دست به خودکشی می‌زنند، اما تنها یک میلیون نفر از آنها در اقدام خود موفق می‌شوند.

  برایان میشارا، رئیس انجمن بین‌المللی پیشگیری از خودکشی در  گوندرین فرانسه، نیز در این باره می‌گوید" آنهایی که به زندگیشان خاتمه می‌دهند در موقعیت‌هایی مصیبت‌بار قرار دارند که می‌توان برای آنها کمک فراهم کرد."

  این دو تن در حاشیه سمینار سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی که  یکشنبه این هفته آغاز خواهد شد سخن می‌گفتند.

میشارا می‌گوید اگر کشورها دسترسی به آفت‌کش‌ها، اسلحه، و داروها را محدود کنند و برای درمان مبتلایان به افسردگی، اعتیاد به الکل و اسکیزوفرنی اقدامات  بهتری انجام دهند که میزان خودکشی را می‌توان کاهش داد.

برتولوت می‌گوید حدود یک سوم خودکشی‌ها در جهان بوسیله حشره‌کش‌ها و  سموم دفع آفات صورت می‌گیرد. 

 برتولوت می‌افزاید دندانپزشکان، دامپزشکان و پزشکان به خصوص در معرض خطر خودکشی قرار دارند- نه به این علت که حرفه‌هایی پراسترس دارند بلکه به این خاطر که دسترسی بیشتری به مواد شیمیایی کشنده دارند و میدانند که چگونه آنها را مصرف کنند.

او  می‌گوید افرادی که به طور ناگهانی شغلشان را از دست می‌دهند بیشتر احتمال دارد به خودکشی اقدام کنند تا افرادی که برای مدت‌های طولانی در شرایط  نامساعد اجتماعی زندگی کرده‌اند.

 میرشا می‌گوید افرادی که در کشورهایی مانند سنگاپور، لبنان و هند زندگی می‌کنند که خودکشی در آنها غیرقانونی است در صورت داشتن افکار خودکشی به خاطر ترس از مجازات دولت با احتمال کمتری درخواست کمک می‌کنند.

 او  می‌افزاید:" به نظر نمی‌رسد که چنین قوانینی د ر منصرف کردن افراد از خودکشی تاثیری داشته باشند، بلکه بیشتر باعث می‌شوند که افراد در پیشقدم شدن و تقاضای کمک کردن دچار مشکل شوند."

کد خبر 3734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز