نشریه آلمانی اشپیگل در تحلیلی اعلام کرد هرگونه قطع مبادلات بانکی میان 2 کشور ایران و آلمان، زیانی 2 میلیارد یورویی به اقتصاد آلمان وارد خواهد آورد.

خلاصه‌ای از مقاله اشپیگل در ادامه‌ آمده است.

دولت آلمان قصد دارد محدودیت‌های تجاری خود علیه ایران را گسترش دهد، اما این اقدام می‌تواند میلیون‌ها یورو به اقتصاد آلمان آسیب وارد آورد.

آلمان سال‌هاست که مهم‌ترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، اما اگر برلین، بانک ملی ایران را که عمده خدمات بانکی میان 2 کشور را انجام می‌دهد، تحت تحریم‌های بانکی درآورد، اقتصاد آلمان در میان‌مدت 2 میلیارد یورو (3 میلیارد دلار) را از دست خواهد داد.

بانک‌های آلمانی تحت فشار ایالات متحده، روابط خود با ایران را شدیداً کاهش داده‌اند و آنگلا مرکل صدراعظم این کشور پیش‌بینی کرده روابط تجاری 2 کشور کاهش بیشتری یابد.

این در حالی است که صادرات آلمان به ایران در سال 2006 میلادی به 4 میلیارد و 120 میلیون یورو رسید که اکثر آن را ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین تشکیل می‌دادند. واردات آلمان از ایران نیز در سال گذشته 417 میلیون دلار کمتر از رقم فوق بود.

مبادلات تجاری 2 کشور عمدتاً‌ از طریق تضمین‌های دولتی هرمس آلمان انجام می‌شد. قطع کامل ارتباط نظام بانکی آلمان با بانک ملی ایران موجب بلوکه شدن پرداخت‌های ارزی میان 2 کشور خواهد شد و صادرکنندگان آلمانی مجبورند خسارت خود را از مؤسسه هرمس دریافت کنند.

بر اساس آمارهای وزارت دارایی آلمان، قطع روابط بانکی با ایران موجب خواهد شد مؤسسات بیمه و اعتباری آلمان فقط در سال آینده میلادی بین 700 تا 800 میلیون یورو زیان ببینند.

صادرات آلمان به ایران از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون حدود 20 درصد کاهش یافته و با فشارهای دولت این کشور انتظار کاهش بیشتر آن در آینده نیز می‌رود.

کد خبر 37443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز