شهر هانگژو در سال ۲۰۰۸ یک برنامه اشتراک دوچرخه شامل ۸۶۰۰۰ دوچرخه را با بودجه ۲۴ میلیون دلار شروع کرد تا از آلودگی هوا شدید این شهر ناشی از وسایل نقلیه بکاهد. این برنامه اولین از نوع خودش در چین بود برنده جایزه حملونقل پایدار نیز شد و مقامات شهر مدعی شدند که استفاده از دوچرخهها باعث کاهش ۱۱۰۰۰۰ تنی مصرف بنزین در شهر شده است.
اما هیچکس پیشبینی نمیکرد این همه دوچرخه سوار تنبل وجود داشته باشد. شرکتهای خصوصی همزمان شروع به در اختیار قرار دادن دوچرخههایی به مردم کردند که نیازی به برگرداندن آنها به ۳۰۰۰ ایستگاه دوچرخه دولتی نبود. افراد میتوانستند دوچرخهها هر جا میخواستند رها کنند.
مردم هم همین کار را کردند و و دوچرحهها هر جایی در شهر از کنار پیادهروها گرفته تا زیرگذرها به حال خود رها شدند. شکایات شهروندان درباره این دوچرخهها آنقدر بالا گرفت که شهرداری مجبور شد آنها را جمعآوری کند و امسال تا به حال حدود ۲۳۰۰۰ دوچرخه در ۱۶ محل در شهر انبار شدهاند.
منبع: Wired
نظر شما