دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

ریحانه دوستدار: دوست داری بدانی چقدر باادب هستی؟ پیش از آنکه چشم‌هایت را گرد کنی و با خودت بگویی اه باز هم یک کتاب دیگر درباره رفتار مؤدبانه! دست نگه دار؛ بله، دست نگه دار.

درست است که این کتاب هم درباره رفتار و آداب معاشرت است ولی اصلا کسی در آن نطق نمی‌کند تا حرف‌های تکراری‌ای که صد بار شنیده‌ای را بگوید؛ برعکس، این کتاب گاهی باعث می‌شود که لبخند که هیچ بلکه بخندی!

این کتاب به جای بحث و گفت‌وگو درباره چیزهایی که به معنی رفتار مؤدبانه است، از تو می‌پرسد که اگر در موقعیت‌های متفاوت قرار بگیری، چه می‌کنی؟ بعد هم به تو یاد می‌دهد که بهتر است چه کار کنی.

مفهوم ادب و تربیت در این کتاب این است: «تو باید کاری کنی که از پس زندگی‌ات در هر شرایطی بربیایی».

به تو می‌گوید که رفتار مؤدبانه فقط تعارف و رودربایستی نیست بلکه قوانینی دارد که اگر مثل هر قانون دیگری به آن عمل کنی، موفق می‌شوی.

در این کتاب 10مورد اصلی‌اش را می‌توانی یاد بگیری و رعایت کنی. کارهایی هست که وقتی در خانه خودت هستی و دیگران نیستند، انجام می‌دهی اما بالاخره با کسانی در خانه زندگی می‌کنی که باید وظیفه ادب را به‌جا بیاوری تا نشان دهی برایشان ارزش قائلی. در این کتاب به بعضی از این موارد - که تو کمتر به آنها توجه می‌کنی- اشاره شده است.

اما وقت‌هایی هم که در اجتماعات وسیع‌تری نسبت به خانه‌ات قرار می‌گیری، ناچاری اصولی را رعایت کنی. پس باید رفتارهای خوب اجتماعی را بلد باشی؛ برای این هم در این کتاب نکته‌هایی گفته شده است. بخش دیگر کتاب به خود شما مربوط می‌شود؛ شما و بدنتان.

ینجاست که می‌توانید اصولی برای پاک و تمیز بودن بدنتان را یاد بگیرید. غذا خوردن هم که خانه و بیرون از خانه ندارد؛ اگر بدعادت باشی هر جایی سوتی می‌دهی؛ پس حتما باید نکاتی هم درباره طرز غذا خوردن یاد بگیری؛ جایی هم برای این موضوع در کتاب در نظر گرفته شده. تازه چرا همراه این کتاب چگونگی استفاده از تلفن و برخورد خوب با مهمان را تمرین نمی‌کنی؟ هر بخش از کتاب را می‌خوانی، سؤال و جواب‌هایی را هم که بیشتر جنبه فانتزی دارد می‌بینی.

آخر کتاب با جمع امتیازات‌ات متوجه می‌شوی که تا چه‌حد آداب معاشرت و رفتار مؤدبانه را بلدی!  برای اینکه کمی هم بخندی و کلی چیز یاد بگیری، می‌توانی این کتاب را -که قیمت آن فقط 1700تومان است- بخری! سینتیا مک‌گور و کریستین زاچورا والسک این کتاب را نوشته‌اند و ویدا لشکری هم به فارسی ترجمه‌اش کرده.

کد خبر 37510

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز