به گزارش ایسنا، رضا شیوا امروز (سهشنبه) در نشستی مطبوعاتی به تشریح مصوبات روز گذشته شورای رقابت پرداخت که اهم آن به موضوع قیمتگذاری خودرو اختصاص دارد.
وی تاکید دارد که بر خلاف انتقاداتي که مطرح میشود شورای رقابت قیمتگذاری انجام نمیدهد بلکه دستورالعمل تعیین قیمت را مشخص میکند. این در حالی است که در تعیین قیمت خودرو سه متغیر تورمبخشی، کیفیت و بهرهوری را مورد بررسی قرار میدهیم.
آنطور که رئیس شورای رقابت توضیح داد: بحث قیمتگذاری برای قیمت کارخانه و در مورد خودروهای زیر ٤٥ میلیون تومان است. به عبارتی فاصله قیمت بین کارخانه و مصرفکننده مشمول قیمتگذاری نمیشود.
وی ادامه داد: با مصوبات شورای رقابت میزان رشد قیمت به این ترتیب است، برای خانواده سایپا با تورمبخشی حدود ٦ درصد، پراید و تیبا با ١.٢٥ درصد رشد همراه شد. همچنین تندر ٩٠ حدود ١.٥٧ درصد افزایش قیمت خواهد داشت. در مورد خانواده ایران خودرو نیز متوسط افزایش قیمت ٢.٦٩ درصد برای پژو و سمند تعیین شد. همچینن با مصوبه شورای رقابت سه خودروی پژو ٣٠١، ٢٠٠٨ و ٥٠٨ از قیمتگذاری خارج شدند. دلیل این موضوع به عدم انحصاری بودن بازار آنها مربوط میشود.
- برخی وزیران دوست دارند سهامدار باشند
وی همچنین درباره واگذاری ٢٠ درصد از سهام ایئدرو در دو شرکت بزرگ خودرو سازی نیز عنوان کرد که متاسفانه برخی وزرا دوست دارند سهامدار باشند و از مسیر قانونی هم حرکت کردند. بالاخره باید تعیین تکلیف شود که سهامدار بودن دولت به نفع آن است یا خیر؟ به هر حال در هيات وزیران به تصویب رسیده که ٢٠ درصد بماند. با این که وزیر اقتصاد بارها تمایل خود یرای واگذاری را اعلام کرده اما مقاومتهایی وجود دارد.
رییس شورای رقابت همچنین در پاسخ به این سوال که با حذف گری مارکت بازار خودروهای واراداتی انحصاری شده است، شورای رقابت به این بازار ورود نمی کند؟ نیز گفت: ما هم معتقدیم بازار خودروهای وارداتی انحصاری است و دو واردکننده کیا و هیونداي بیشترین سهم واردات را دارند اما فعلا ورود به این بازار در حیطه وظیفه ما نیست.
نظر شما