یکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه سلامت: اگر ما را متهم به خرافه‌پرستی و فال و فالگیری نکنید، می‌توانید این خبر را داشته باشید که محققان در مورد رابطه بین میزان ورزش و تحرک بچه‌ها و فصل تولدشان به نتایج جالبی رسیده‌اند.

محققان دانشگاه بریستول در انگلستان، می‌گویند بررسی‌های آنها نشان داده بچه‌هایی که در نیمه دوم سال، یعنی فصل‌های پاییز و زمستان به دنیا‌ می‌آیند، پرتحرک‌تر از بچه‌های متولد نیمه اول سال هستند.

به گزارش پایگاه اینترنتی گاردین، در این مطالعه مشخص شده بچه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد از بقیه بچه‌ها تنبل‌ترند.

متولدین ماه‌های اول تابستان، کمی پرتحرک‌ترند، اما بیشترین میزان تحرک و در نتیجه کمترین میزان چاقی و اضافه‌وزن در بچه‌هایی است که در نیمه دوم سال به دنیا آمده‌اند. 

به گفته این محققان، نتایج مطالعات این چنینی، می‌تواند به مربیان مدارس، برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر و اختصاصی‌تر، برای بچه‌های با توان تحصیلی و ورزشی متفاوت، یاری کند. جزئیات دقیق این مطالعه در نشریه «پزشکی بریتانیا» چاپ شده است.

ما رابطه بین ماه تولد شما و سلامت و بیماری‌تان، به همین‌جا محدود نمی‌شود. یک مطالعه   نشان می‌داد که احتمال خودکشی در متولدین بهار اندکی بیشتر از سایرین است.

در این مطالعه مفصل که با همکاری چند مرکز تحقیقاتی در انگلستان، شامل کالج سلطنتی لندن و دانشگاه لیورپول انجام شده بود، سعی شده ‌  رابطه فراوانی  بین بیماری‌های مختلف روانی و نیز میزان خودکشی با ماه تولد افراد به دست آورند که به نظر می‌رسد این رابطه، در حد یک پیشنهاد، معنی‌دار باشد.

نتایج این مطالعه به این ترتیب بود که میزان اختلالات خلقی، مانند افسردگی و شیدایی دوقطبی، و نیز اعتیاد به الکل، در متولدین بهار بیشتر و خودکشی در بین آنها 17 درصد بیشتر از سایرین است. (کارشناسان معتقدند 10 درصد از تمام خودکشی‌ها، ناشی از اختلالات روان‌پزشکی قابل‌درمان است. )در حالی که اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی، آلزایمر، نارکولپسی (اختلال خواب) و صرع، در متولدین ماه دسامبر (آذرماه) بیشتر است.

نتایج این مطالعه در نشریه «روان‌پزشکی بریتانیا»، شماره ماه مه 2006، چاپ شده بود و در آن زمان هم توجه محافل علمی را به خود جلب کرده بود. به گفته محققانی که در مورد این مطالعه اظهارنظر کرده‌اند، علت این تفاوت در میزان شیوع بیماری‌ها، احتمالا به تاثیر عوامل بیولوژیک، هم در دوران جنینی و هم در دوران نوزادی و شیرخوارگی، برمی‌گردد که باید تحقیقات بعدی، آن را روشن کند.

اگر بتوان به نتایج به دست آمده در این مطالعات اعتماد کرد، شاید بتوان از بروز بسیاری  از مشکلات در سلامت جسم و روان آدم‌ها، خیلی راحت پیشگیری کرد، آن هم با استفاده از روش آسان و بی‌هزینه‌ای مثل این که بپرسیم: «متولد چه ماهی هستی؟»

کد خبر 37534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز