شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: همه ما خطوط مارپیچ شناوری را که در سطح میدان دیدمان شناورند را دیده‌ایم، تکه های کوچک پروتئین درون چشم که شناورها نام دارند و اکنون راهی برای از بین بردن آنها ایجاد شده‌است،‌البته اگر از وجود آنها ناخشنودید.

براساس گزارش ساينس الرت، محققان اكنون شيوه‌اي جديد را ارائه داده‌اند كه در آن مي‌توان شناورها را با استفاده از پرتو ليزر از درون چشم برداشت.

هدف از استفاده از اين تكنيك تنها برداشتن اين شناورهاي كوچك نيست، در برخي از افراد اين رشته‌هاي كوچك همراه با افزايش سن بزرگتر شده و مشكل‌زا خواهند شد،‌اگرچه به طور كل اين پروتئين‌ها كاملا بي‌ضررند.

در اين تحقيق جديد محققان مركز مشاوران چشم بوستون تاثير اين درمان جديد ليزري به نام ويتروليز ليزري YAG را مورد آزمايش قرار دادند و نتايج آن را با نتايج درماني نمايشي روي گروه كنترل مقايسه كردند.

اگرچه اين درمان پيش از اين نيز مورد استفاده قرار داشت،‌اما اين اولين‌باري است كه در برابر درمان نمايشي مورد آزمايش قرار مي‌گيرد و اين موضوع در مطالعاتي كه در آن افراد روند بهبود را خود گزارش مي‌دهند،‌از اهميت بالايي برخوردار است.

براساس يافته‌هاي اين آزمايش، بهبود ناشي از اين درمان جديد حقيقي است، در گروه تحت درمان قرار گرفته 54 درصد از داوطلبان اعلام كردند از شر شناورها خلاص شده‌اند اما در گروه كنترل تنها 9 درصد چنين بهبودي را گزارش دادند. اين نتايج حاصل آزمايش روي 52 داوطلب در دوره درماني 6 ماهه است.

عبارت علمي براي شناورها مگس‌پران است، و اين پديده زماني رخ مي‌دهد كه تكه‌هاي كوچك پروتئين، بافت يا سلول‌هاي قرمز خوني روي بافت شبكيه مي‌افتد. هيچه اين تكه‌هاي شناور در زجاجيه به شبكيه نزديك‌تر باشند، تصوير آنها واضح‌تر خواهد بود. زماني كه فرد سعي مي‌كند به اين شناورها خيره شود،‌از ميدان ديد خارج مي‌شوند.

با بالاتر رفتن سن، اين شناورها به يكديگر چسبيده و توده‌هايي بزرگتر ايجاد مي‌كنندو در اين زمان است كه مي‌توانند بينايي را مختل سازند. با استفاده از درمان ليزري جديد و لنز طبي كه با هدف درمان اين پديده ساخته شده، مي‌توان اين توده‌ها را به تكه‌هاي ريزتر تبديل كرد.

اين درمان كاملا غيرتهاجمي و بدون درد است و پيش از اين مورد استفاده قرار مي‌گرفت،‌اما اين اولين‌باري است كه ميزان تاثيرگذاري آن مورد سنجش قرار گرفته‌است.

کد خبر 376908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha