همشهری آنلاین: نیرو‌های ویژه فیلیپین در عملیاتی به هتل پنینسولا محل مخالفان دولت حمله کردند و صداهای تیراندازی نیز شنیده شده است

بی بی سی و سی ان ان لحظاتی پیش همچنین از ورود خودرو‌های زرهی به محوطه هتل خبر دادند که در ان عده ای توسط نظامیان ناراضی به گروگان گرفته شده‌اند.

به نوشته ال موندو، پیشتر نظامیان فیلیپینی با کنترل هتل پنینسولا در مرکز تجاری این کشور خواستار استعفای گلوریا ا رویو ماگاپال رییس جمهوری فیلیپین شده بودند. نیرو‌های امنیتی فیلیپن که در راس آن‌ها ژنرال دانیلو لیم و سناتور انتونیو تریانس قرار دارد از ورود رییس پلیس ملی فیلیپین که به منظور دستگیری آن‌ها ماموریت یافته بود، به سالن هتل پنینسولا (در زبان اسپانیایی به معنای شبه جزیره) در شهر ماتاکی مرکز تجاری فیلیپن جلوگیری کردند.

Military officers storm out of court and take dozens of hostages at top Philippines hotel

Rebel Philippines soldiers guard a staircase inside the Makati Peninsula Hotel

پیش از انتشار خبر‌های فوری بی بی سی و سی ان ان مبنی بر حمله نیرو‌های ویژه به هتل محل بست نشستن مخالف دولت، پرسنل هتل و نیرو‌های امنیتی در حال تخلیه هتل از مسافران بودند، زیرا بیم یک حمله نظامی برای دستگیری مخالفان دولت به این هتل می‌رفت.

حمله هم اینک با شرکت 1500 نیروی ویژه نظامی با شلیک گاز اشک‌آور آغاز شده است.

این گروه از نظامیان مخالفان دولت که تعدادی سیاستمدار نظیر اسقف انتونیو توبیاس و خولاباین نیز به آن‌ها پیوسته‌اند، در بیانیه‌ای خواستار تشکیل یک دولت موقت به ریاست ریناتو پونو رییس دادگاه عالی فیلیپین شده‌اند.

دانیلو لیم یکی از افسرانی که در راس مخالفان قرار دارد نیز در سخنانی با اشاره به انتخابات قبلی ریاست جمهوری فیلیپین گفته است که ارویو مقام ریاست جمهوری را از استرادا ربود و سپس نتایج انتخابات برگزار شده در سال 2004 را دستکاری کرد.

جوزف استرادا سیزدهمین رییس جمهوری فیلیپین که پیشتر به اتهام فساد به حبس ابد محکوم شده بود، در سال 2001 در پی قیامی غیر خشونت بار از مقام خود برکنار شد و در پی آن نیز تعداد زیادی از مقامات وقت فیلیپین نیز برکنار شده و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.[حبس ابد برای رییس جمهوری سابق فیلیپین]

ژنرال لیم که اکنون در راس شورشیان مخالف دولت قرار دارد، متهم به مشارکت در تلاش برای کودتا علیه دولت فیلیپین در فوریه سال 2006 است. او قرار بود در دادگاه در مورد وقایع مربوط به کودتای سال 2006 شهادت دهد.او همچینین قرار بود برای رسیدگی به پرونده کودتای نافرجام سال 2003 روز پنجشنبه 29 نوامبر در دادگاه مورد محاکمه قرار گیرد.

اما در عوض با سایر افسران نظامی متهم به مشارکت در دو کودتای ضد دولتی به راهپیمایی در سطح شهر ماتاکی پرداخته و در هتل پنینسولا بست نشستند و خواسته خود را طی بیانیه‌ای مبنی بر کناره گیری گلوریا ارویو رییس جمهوری کنونی و روی کار آمدن دولتی موقت اعلام کردند.

از سویی دیگر دولت ارویو نیز که تا کنون دو کوتای نافرجام علیه خود را پشت سر گذاشته ، محبوبیت سابق خود را به دلیل جنجال‌هایی درباره فساد مالی از دست داده است.
با این حال شورای ملی فیلیپن تشکیل جلسه اضطراری داده تا با بحران اخیر علیه دولت نامحبوب فیلیپین مقابله کند.

کد خبر 37869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز