سیدمحمدحسن ابوترابی فرد*: دهم آذر 86، هفتادمین سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس است. فقیهی انقلابی و سیاستمدار استثنایی تاریخ ایران که به‌حق بهترین مناسبت برای نامگذاری روزی تحت عنوان مجلس، در ایران اسلامی، سالروز شهادت این انسان والامقام است.

شهید مدرس از ستاره‌های استثنایی آسمان پرستاره ایران اسلامی است که قله‌های علم و فقاهت را فتح کرد و در پرتو خصایص برجسته‌ای چون زهد و تقوا و شجاعتی ستودنی با پشتوانه عظیم مردمی گام به مرحله سیاست نهاد و گوی سبقت را از سیاستمداران نامدار تاریخ ایران تا آن زمان ربود و به‌عنوان نماد همیشه ماندگار عرصه قانونگذاری برای همیشه در تاریخ ایران ثبت شد.

آنچه زمینه درخشش چهره ماندگار این شخصیت ستودنی تاریخ ایران را مضاعف نمود، فریاد رسا و هوشمندانه‌ای بود که از حلقوم این روحانی پرورده شده در حوزه دین برآمد و دیدگان روشنفکران عصر را که شنیدن چنین بانگ رسایی را از زبان یک عالم دین انتظار نداشتند، در حیرت فروبرد و این سخن زیبای او را که از مطالعه تاریخ دانستم که باید در علم سیاست بیشتر فکر کنم برای همیشه بر اذهان علمای دین و سیاستمداران راستین ثبت کرد.

مدرس با هوشیاری مثال‌زدنی خود و با داشتن فهم سیاسی و قدرت درک و تحلیل تحولات، به زیبایی به ترسیم چهره استعمار رضاخانی پرداخت و اذهان جامعه آن روز را با زوایای پنهان و آشکار دسیسه‌های استعمارگران و غارت‌کنندگان سرمایه‌های انسانی و ذخایر عظیم مادی ملت ایران و مزدوران تهی‌مغز خودفروخته دست‌نشانده آنان آشنا نمود.

پس از 40 سال از شهادت جانکاه آن سیاستمدار شجاع، این‌بار نیز ستاره‌ای نه در آسمان قم و ایران بلکه در آسمان جهان اسلام و گیتی درخشید و با الهام از آموزه‌های انسان‌ساز حیات‌بخش و عدالت‌گستر قرآن و عترت طرحی نو در انداخت و بنیان نظام مقدس جمهوری اسلامی را در ایران بنا نهاد و در پرتو اراده برآمده از قلب مردم ایران برای واژه‌های زیبای مردم‌سالاری دینی تفسیری نو ارائه کرد که در طول 3 دهه از عمر مبارک آن در فراز و نشیب‌های تاریخ معاصر ایران و جهان بالندگی و اقتدار و عقلانیت و علم و ایمان در پرتو عمود قدرتمند و همیشه استوار خیمه انقلاب یعنی فقیه عادل، مدیر مدبر و شجاع مسیر عزت و ملت بزرگوار ایران و ملل مسلمان جهان را با شتابی ستودنی می‌پیماید.

آری فقیه فرزانه فیلسوف فرهیخته، عارف کامل حضرت امام خمینی‌ره که با عظمی استوار و اراده‌ای استثنایی و اندیشه‌های بلند و آرمانی و ستودنی بر تهذیب و تربیت و تعالی نفس خویش همت گمارده بود و خویشتن را به قله‌های معرفت‌الله واصل نموده بود، با شناختی عمیق از تاریخ سیاسی ایران و جهان قد برافراشت و با تحلیلی درست از مردم زمان خویش به تجدید حیات امت اسلام همت گمارده و بار دیگر زمینه تجدید حیات سیاسی مدرس بزرگ را فراهم آورد. او با فراهم آوردن زمینه تأسیس نهاد پرقدرت مجلس شورای اسلامی به اندیشه‌های والای شهید مدرس عینیت بخشید.

امروز نظام جمهوری اسلامی با تکیه بر 2 رکن جمهوریت و اسلامیت که جمهوریت آن در سیمای مجلس شورای اسلامی تجلی یافته و نماد قدرتمند مردم‌سالاری است و اسلامیت آن در چهره نورانی رهبر هوشمند، دوراندیش و آینده‌نگر نظام جمهوری اسلامی نمود پیدا می‌کند با فراهم آوردن زمینه بیداری اسلامی و رویارویی با منافع نامشروع نظام سلطه به تجدید حیات امت اسلام همت گمارده است.

لذا دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی و ملت بزرگوار و آگاه ایران برای فتح قله‌های بلند پیروزی و تحقق آرمان‌های بنیان‌گذار عظیم‌الشأن انقلاب و عینیت بخشیدن به ایده‌های حیات‌بخش قانون اساسی بایستی در راه تحقق اصول اساسی جمهوری اسلامی افزایش اقتدار و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، دفاع از مظلومان و مردم ستمدیده و شناخت راستین نظام سلطه که در چهره آمریکای جهانخوار تجلی یافته، گام‌بردارند و در راه آن مبارزه کنند.

* نایب رئیس
مجلس شورای اسلامی

کد خبر 37972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز