جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

ایرج فرجی: بازار فرعی بورس کالا از اواخر سال ۹۱ با تصمیم سازمان بورس تاسیس شد تا روند پیشرفت و توسعه معاملات بورس کالا تکمیل‌تر شود.

خروج از نظام قيمت‌گذاري، بهره‌مندي از معافيت 10درصدي از ماليات بر درآمد حاصل از فروش و همچنين رهايي از تشريفات مربوط به مناقصه يا مزايده از مزاياي عمومي انجام معاملات از طريق تالار فرعي بورس كالاي ايران است. بازار فرعي بورس كالا مي‌تواند به‌عنوان جايگزيني براي فرايند مزايده غيرشفاف كالاها مطرح شود.

اما در نگاه كلي بازار فرعي بورس كالا بازاري براي عرضه كالاهايي محسوب مي‌شود كه از استانداردهاي ثابت برخوردار نبوده، اما به شفاف‌سازي‌ در حوزه كشف قيمت نياز دارند. طبق ضوابط، كالاهايي كه تناژ آنها خارج از استاندارد يا وارداتي هستند، در اين بازار عرضه مي‌شود. از طرفي كالاهايي كه توالي عرضه ندارند و بعضا تنها يك‌بار عرضه مي‌شوند و شرايط حضور در تالار اصلي را ندارند نيز در بازار فرعي قابل معامله هستند.

در بيان نمونه‌هايي از محصولات و كالاهاي قابل عرضه در بازار فرعي بورس كالا مي‌توان به انواع محصولات آف گريد پتروشيمي، ضايعات محصولات فلزي، روغن لكوموتيو، رب گوجه فرنگي يا ورق‌هاي وارداتي اشاره كرد. اين بازار در واقع يك تالار كمكي براي عرضه و معامله كالاهاي داراي شرايط خاص است بنابراين هرچند در تالار اصلي بورس كالا سقف نوسان قيمت 10درصد است اما در بازار فرعي بورس كالا سقف قيمتي وجود ندارد.

به‌نظر مي‌رسد هر چه تعداد و تنوع كالاهايي كه در اين بازار عرضه مي‌شود، بيشتر باشد گستره نفوذ آن افزايش مي‌يابد. البته شايد ورود برخي كالاهاي جديد به اين تالار چندان از دريچه نگاه برخي افراد عرف نباشد، اما با گذشت زمان و مشخص شدن مزاياي عرضه در اين بازار، اين ديدگاه‌ها نيز تغيير خواهد كرد.

  • كارشناس بازار سرمايه

 

کد خبر 380854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha