شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

با افشاگری تازه یک بـازیـگر آمـریکایی چینی‌تبار از نقش و تأثیر نام‌خانوادگی بر حضور در فیلم‌های سینمایی، پروژه «سفیدنمایی» هالیوود وارد چالش و مسیری تازه شد.

سینما

به گزارش همشهري به نقل از گاردين، كلويي بنت كه پدري چيني و مادري قفقازي‌تبار دارد و 25سال پيش در آمريكا به دنيا آمده، اعتراف كرد براي حضور در پروژه‌هاي سينمايي ناچار شده نام‌خانوادگي خود را از وانگ به بنت تبديل كند. او با اشاره به اينكه نژادپرستي در هاليوود نهادينه شده، گفت: «با نام وانگ كمتر كسي به من پيشنهاد بازي مي‌داد و معمولا با چنين نام‌هايي در هاليوود احساس راحتي نمي‌شود.»

بنت اين مطالب را در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي در پاسخ به پرسش كاربري مطرح كرد كه از او درباره دلايل تغيير نامش پرسيده بود. بازيگر جوان آمريكايي نوشت: «عوض‌شدن نام هيچ واقعيتي را درباره هويت من عوض نمي‌كند؛ اينكه من دورگه آمريكايي- چيني هستم، در چين زندگي كرده‌ام، به زبان ماندارين حرف مي‌زنم يا اينكه با الهام گرفتن از هر 2فرهنگ چيني و آمريكايي تربيت و بزرگ شده‌ام.»

به گفته اين ستاره نوظهور، تغيير نام هزينه‌اي است كه خارجي‌تبارها بايد براي كار كردن در آمريكا بپردازند؛ «هاليوودي‌ها نژادپرست هستند و هرگز من را با نامي كه ناراحت‌شان كند براي بازي در فيلم‌ها استخدام نمي‌كنند. من در جايگاهي كه هستم تلاش مي‌كنم هيچ‌كس براي به‌دست آوردن كار مجبور نباشد نام خودش را عوض كند.» اين سخنان بنت با واكنش‌هاي فراوان كاربران فضاي مجازي مواجه شده است.

همين هفته پيش بود كه اد اسكرين، بازيگر جوان بريتانيايي از بازي در نقش شخصيتي با تبار آسيايي در نسخه بازسازي «هل‌بوي» كناره‌گيري كرد. اين اقدام اسكرين گرچه شايد از سر ناچاري و در واكنش به حاشيه‌هاي مربوط به انتخاب بازيگري سفيدپوست براي يك شخصيت آسيايي‌تبار بود اما با تحسين ديگر بازيگران همراه شد؛ ازجمله كلويي بنت كه شجاعت همكار خود را ستود و اظهار اميدواري كرد كار اسكرين باعث الهام‌گرفتن ديگر فيلمسازان و بازيگران شود.

پس از كناره‌گيري اسكرين از پروژه هل‌بوي، تهيه‌كنندگان بيانيه‌اي منتشر كردند و در آن متعهد شدند به جاي يك بازيگر سفيدپوست انگليسي، كسي را براي نقش شخصيت آسيايي‌تبار فيلم انتخاب خواهند كرد كه نزديكي بيشتري به شخصيت داشته باشد. از ديگر جنجال‌هاي مربوط به سفيدنمايي هاليوود مي‌توان به انتخاب تيلدا سوئينتن براي ايفاي نقش يك مربي تبتي در «دكتر استرنج» يا حضور اسكارلت جوهانسن در فيلمي دانست كه با اقتباس از يك انيميشن ژاپني ساخته شد.

کد خبر 380964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha