گروه‌ورزشی:‌ پاسخ سرپرست فدراسیون کاراته به منتقدان: "سازمان ورزش در انتخابات نامزد ندارد".

در حالی که رضا رشیدنیا، سرمربی تیم ملی کاراته در ماکائو می‌گوید اگر قرار باشد سازمان ورزش شخص مورد نظر خود را برای ریاست معرفی کند، بهتر است انتصاب صورت گیرد؛ سیروس عالمی سرپرست موقت این فدراسیون از بی‌علاقگی به نامزدی در انتخابات این فدراسیون سخن به میان آورده و عنوان می‌کند: هیچ تصمیمی برای این کار ندارم. تنها هدفم این است که با برقراری آرامش در کاراته زمینه برگزاری انتخاباتی سالم و بدون تنش را مهیا سازم.

 عالمی در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود سازمان تربیت‌بدنی هیأت‌ها را از طریق ادارات کل مجاب به رأی دادن به نامزد مورد نظر سازمان کرده است، اظهارد اشت: سازمان تربیت‌بدنی از شخص خاصی حمایت نخواهد کرد و شایعات موجود نیز ساخته و پرداخته کسانی است که به دنبال منافع شخصی خود هستند.

 یکی دیگر از مشکلات روز کاراته مسائل موجود در سبک‌های فعال و اداره غیرقانونمند آنهاست. به نظر می‌رسد این مسئله نیز در انتخابات آینده کاراته بسیار تأثیرگذار باشد، چراکه گفته می‌شود سبک‌ها در این انتخابات نقشی نخواهند داشت.

رشیدنیا در این باره معتقد است: سبک‌ها در ورزش‌های رزمی، بازوان فنی و اجرایی هستند که از نظر نیروی انسانی این رشته‌ها را تغذیه می‌کنند،‌ ولی هیچ‌یک از رؤسای سبک‌ها در میان اعضای مجمع جایی نداشته و نمی‌توانند در انتخاب رئیس فدراسیون دخیل باشند و این بزرگ‌ترین ضعف این انتخابات خواهد بود، این در حالی است که مثلاً نفر چندم یک سبک که رئیس هیأت است، حق رأی دارد.

عالمی در این باره می‌گوید: تاکنون برای هماهنگی در میان سبک‌ها در دو نوبت با آنها جلساتی داشته‌ام و این کار باز هم انجام خواهد شد. اینکه آنها نمی‌توانند در انتخابات دخیل باشند تنها یک شایعه است و ما به دنبال راهکاری صحیح برای انجام این کار هستیم.

 وی می‌افزاید: همه رؤسای سبک‌ها افرادی دلسوزند که خواستار حاکم شدن نظامی قانونمند در فدراسیون و توجه مناسب‌تر به سبک‌ها هستند. هدف ما نیز این است تا با سازماندهی مناسب سبک‌ها به لحاظ آیین‌نامه‌ای، برنامه‌های سالیانه، تدوین برنامه‌های مسابقات برون‌مرزی و معرفی نمایندگانی از سبک‌ها برای انجام هماهنگی‌های بیشتر، بتوان برنامه‌ریزی مناسبی را برای فعالیت سبک‌ها انجام داد. باید فعالیت سبک‌ها به نحوی مدون انجام شده و تیم ملی سبک‌های آزاد به شکلی قانونمند و با حضور بهترین‌ها تشکیل شود.

 زمانی که در هر کاری از جمله تصمیم‌گیری در رابطه با سبک‌ها، براساس برنامه‌ای مشخص عمل کنم، آنگاه انتظارات این سبک‌ها نیز به نحو مناسبی برآورده خواهد شد، با این همه سرمربی تیم ملی از عزل و نصب‌ها در فدراسیون کاراته نیز اظهار نگرانی کرده و می‌گوید: وقتی قرار است 40 روز دیگر انتخابات برگزار شود دیگر نیازی به تغییرات نیست.

 پاسخ عالمی به این گفته رشیدنیا این گونه است: هیچ تغییر و تحولی در فدراسیون کاراته صورت نگرفته است؛ نه عزلی داشته‌ایم نه انتصابی، تنها به دلیل آنکه در آیین‌نامه کمیته فنی فدراسیون کاراته قید شده است که اعضای آن باید 31 نفر باشند، 3 عضو جدید را به جمع 10 نفره آنها اضافه کرده‌ایم. همه افرادی که در سمت‌های مختلف در فدراسیون و تیم ملی ابلاغ داشته‌اند، در سمت خود هستند و حکم هیچ‌کس لغو و فرد جدیدی منصوب نشده است.

رشیدنیا با اعلام اینکه اگر می‌خواهیم کاراته پویا باشد باید مصلحت‌اندیشی را کنار بگذاریم، از افرادی که فقط به دنبال گفتن تبریک هستند گلایه کرده و می‌گوید: من تا سال 2010 با تیم ملی ماکائو قرارداد دارم و تصمیم ندارم که به این زودی‌ها به ایران بازگردم، اما باید این نکته را در نظر داشت که کاراته نیازی به ناجی ندارد. این رشته در بازی‌های آسیایی دوحه، ورزش ایران را نجات داد.

 در بوسان هم این اتفاق افتاد. بنابراین شخصی که ریاست این فدراسیون را بر عهده می‌گیرد باید به خوبی کاراته را بشناسد و بداند از نظر بین‌المللی چه جایگاهی در جهان و آسیا دارد، همچنین نگاهی به کرسی‌های بین‌المللی داشته باشد.

شاید مسئولان سازمان تربیت‌بدنی شناختی نسبی از این رشته داشته باشند، ولی این شناخت کافی نیست و باید افزایش یابد. رئیس جدید باید به اخلاق در کاراته کاملاً معتقد باشد. توجه ویژه به مدال‌آوری در ورزش ما باعث شده که رؤسای فدراسیون بدون توجه به اخلاقیات تنها به دنبال مدال‌آوری باشند.

مدال مهم است، ولی داشتن الگوهای درست از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته مدیریت را نیز نباید فراموش کرد، ولی نمی‌توان گفت که کدام یک از این فاکتورها بر دیگری ارجحیت دارد.

 به نظر می‌رسد کاراته به دلیل دارا بودن سبک‌های متعدد از جمله رشته‌هایی است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و شاید در مقطع کنونی بخشی از اختلافات موجود در آستانه تعیین رئیس جدید کاراته هم طبیعی به نظر برسد،‌ اما واضح و روشن است برگزاری انتخابات این فدراسیون تبعات خاص خود را دارد که در این میان گروهی را راضی و عده‌ای را ناراضی می‌کند.

 آنچه مهم است اینکه تمامی افراد درگیر با این کار نگاهی منطقی و اصولی به انجام عملکردی صحیح داشته و اجازه ندهند مسائل حاشیه‌ای موجود چندان در اعتبار و منزلت این ورزش عامه‌پسند تأثیرگذار باشد.

کد خبر 38105

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز