مهدی‌ربوشه:‌ جلسه غیرمنتظره‌ای که میان امیر قلعه‌نویی و رئیس سازمان ورزش در کیش تشکیل شد، موضوع انتخاب سرمربی تیم‌ملی را در حالی وارد فاز پیچیده‌تری کرد که مرد سکوت کرده چند ماه اخیر فوتبال ایران اساس مذاکره با علی‌آبادی را رد می‌کند؛ یک احوالپرسی ساده بود، آن هم خیلی اتفاقی.

 در نشست دوستانه‌ای که قلعه‌نویی اصرار دارد آن را یک اتفاق غیرمنتظره قلمداد کند اما حرف‌های مهمی میان طرفین ردوبدل شد. چند روز بعد نزدیک‌تر شدن قلعه‌نویی به معادلات سرمربیگری تیم‌ملی انگار حاصل همان ملاقات بود.

گویا در جلسه‌ای که البته جزئیات آن هرگز فاش نشد، یکی از مسئولان سازمان ورزش موضوع دوباره سرمربی شدن امیر در تیم‌ملی را با توجه به شرایط فعلی تقریباً تمام‌شده قلمداد کرده است.

 او همچنین بر ضرورت سکوت کردن قلعه‌نویی طی این مدت تأکید داشته است. گویا در این نشست کیومرث هاشمی نیز حضور داشته اما ترجیح داده که بیشتر شنونده باشد تا گوینده. چند روز بعد نتایج این جلسه بود که موضوع انتخاب سرمربی جدید تیم‌ملی را تحت‌الشعاع قرار داد.

 مذاکرات به بن‌بست رسید

 عضو کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای که تقریباً 2 هفته پیش روی خروجی یکی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت، تأکید کرده بود مذاکره با مربیان طراز اول اروپایی به بن‌بست رسیده است.

خبیری در توضیح ادعای خود ادامه داده بود که هیچ یک از مربیان درجه یک اروپایی حاضر نیستند هدایت تیم‌ملی را برعهده بگیرند که هنوز فدراسیون آن رئیس ندارد. او حتی به طور غیرمستقیم اشاره کرد که در صورت تداوم این روند احتمالاً گزینه‌های داخلی مطرح خواهند شد.

 بحران اما به فاصله تقریباً 10 روز آن‌جایی خود را بیشتر نشان داد که انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال برای دومین بار به تعویق افتاد. همزمان با این اتفاق امیر قلعه‌نویی یکی از نامزدهای دریافت عنوان بهترین مربی سال آسیا شد. موضوعی که بازگشت به قلعه‌نویی را جدی‌تر کرد. دوباره تهدید شدن فوتبال ایران به تعلیق با مطرح شدن دوباره امیر قلعه‌نویی مترادف شد تا محسن صفایی‌فراهانی در اقدامی پیشگیرانه نامزد شدن قلعه‌نویی را به لطف خود نسبت دهد.

 رئیس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال که پیش از این چندین بار عملکرد سرمربی سابق تیم‌ملی را به چالش کشیده بود، در مصاحبه‌ای گفت: من، قلعه‌نویی را پیشنهاد دادم.مفهوم اظهارنظر محسن صفایی‌فراهانی اما روشن بود. او علاقه‌ای به دوباره مدعی شدن امیر نداشت.

بنابراین یک روز پس از پرداختن رسانه‌ها به خبر نامزد شدن قلعه‌نویی برای کسب عنوان بهترین مربی سال آسیا تأکید کرد: اگرچه خود قلعه‌نویی مخالف بود تا این مسئله را پیگیری کنم اما تماس‌هایی با من گرفته شد که معنای دیگری داشت. قلعه‌نویی اما خیلی زود در مقام پاسخگویی برنیامد، بنابراین پاسخ کنایه‌آمیز خود را با فاصله‌ای چندروزه مخابره کرد. قلعه‌نویی دیروز در مصاحبه‌ای تأکید کرد: حتماً سفارش کرده که این‌طور حرف می‌زند.

اجازه ندادند تراپاتونی را بیاورم

 محسن صفایی‌فراهانی از معادلات انتخاب سرمربی تیم‌ملی به اجبار کنار گذاشته شد. این خبر را خود او بود که سیاستمدارانه مطرح کرد؛ می‌خواستم تراپاتونی را به تیم‌ملی بیاورم اما اجازه ندادند.

 دلیل اعتراض رئیس کمیته انتقالی اما به جلسه‌ای مربوط می‌شد که گویا در آن خطاب به وی تأکید کرده بودند: از این به بعد رئیس سازمان ورزش درباره انتخاب سرمربی تیم‌ملی تصمیم می‌گیرد، نه شما.گره کور این هشدار آنجایی آشکار شد که همزمان با مصاحبه اعتراض‌آمیز محسن صفایی‌فراهانی، این رئیس سازمان ورزش بود که در مصاحبه‌ای گفت: اگر رئیس فدراسیون فوتبال شوم ظرف 24 ساعت سرمربی تیم‌ملی را انتخاب می‌کنم.

 او در حالی به طرح چنین ادعایی پرداخت که در میان مربیان داخلی از قرار معلوم هیچ گزینه‌ای برای امیر قلعه‌نویی رقیب محسوب نمی‌شود. به‌خصوص اینکه نامزد شدن امیر قلعه‌نویی به عنوان بهترین مربی سال آسیا نیز حالا رغبت بیشتر آنها را برای بازگشت به وی، باعث شده است.

 در همین حال منابع نزدیک به امیر قلعه‌نویی از علاقه وی برای بازگشت به تیم‌ملی خبر می‌دهند و می‌گویند: او قصد دارد خودش را در تیم‌ملی بازسازی کند. چه برای او جبران گذشته از طریق پیوستن به کادرفنی یکی از تیم‌های لیگ‌برتری، موضوع خوشایندی به حساب نمی‌آید. اگرچه طبق آخرین اخبار وی برای مذاکره با پاختاکور اواخر همین هفته به ازبکستان سفر خواهد کرد. اما در همین حال برخی منابع از این اتفاق به عنوان مانوری صرفاً تبلیغاتی نام می‌برند.

 در حالی که منازعه میان سازمان ورزش با کمیته انتقالی بر سر موضوع انتخاب سرمربی تیم‌ملی طبق شواهد به ضرر صفایی‌فراهانی پیش می‌رود، امیر قلعه‌نویی نیز روز گذشته بعد از ماه‌ها سکوت در مصاحبه‌ای نقش رئیس کمیته انتقالی را این‌گونه به چالش کشید و گفت: آقایان در بهترین شرایط فوتبال ایران، یعنی زمانی که آرامش بر فوتبال ما حاکم بود به اردن، قطر و بحرین باختند اما بعد از جام ملت‌ها به بدترین شکل ممکن من را مقصر ناکامی قلمداد کردند.

 قلعه‌نویی که به‌خصوص بعد از ملاقات با رئیس سازمان ورزش در کیش، امیدهای خود برای بازگشت به تیم‌ملی را پررنگ‌تر می‌دید، ضمن اشاره به بحران کنونی فوتبال ایران تصریح کرد: بهتر است از دوستانی که کار را به اینجا کشانده‌اند بپرسید که چرا فوتبال ما چنین وضعیتی پیدا کرده است؟ چون هرجا اتفاقی رخ می‌داد می‌گفتند که قلعه‌نویی مقصر است. شاید این‌بار هم مقصرم و خودم نمی‌دانم.

قلعه‌نویی که با توجه به اتفاقات اخیر فوتبال شانس حضور دوباره در رأس تیم‌ملی را پیدا کرده است در آخرین واکنش خود تأکید می‌کند: باید هرچه سریع‌تر تکلیف را معلوم کرد. ما مقدماتی جام‌جهانی را در پیش داریم.

 مذاکره با پکرمن و شفر

یکی از مدیران سازمان ورزش پس از ناکامی تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا خطاب به قلعه‌نویی گفت: اگر تحت فشار باشیم از شما به عنوان مدیرفنی در تیم‌ملی استفاده خواهیم کرد اما سرمربی ناکام برخلاف میل باطنی‌اش سکوت پیشه کرد.ولی ماجرا طبق روال دلخواه آنها پیش نرفت و موضوع انتخاب سرمربی تیم‌ملی به محل مناقشه سازمان ورزش و کمیته انتقالی تبدیل شد. چه هریک از طرفین دعوا سعی داشتند گزینه خود را به معادلات سرمربیگری تیم‌ملی نزدیک کنند.

 پس از حداقلی شدن نقش محسن صفایی‌فراهانی درخصوص این بحث، سازمان ورزش به طور مستقل با پکرمن وارد مذاکره شد. تنها شرط سازمان اما برای مربی نامدار آرژانتینی مدیریت فنی امیر قلعه‌نویی در تیم‌ملی بود که البته پکرمن در پاسخ به این شرط خیلی زود واکنش منفی از خود نشان داده بود: حتی تدارکات تیم ملی را خودم انتخاب می‌کنم.به بن‌بست رسیدن مذاکره با پکرمن و شفر آن‌جایی به سود قلعه‌نویی پایان گرفت که حالا طبق آخرین اخبار، رئیس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال حق دخالت در انتخاب سرمربی تیم‌ملی را ندارد. بنابراین سفر به ازبکستان نیز شاید سفر تفریحی دیگری برای قلعه‌نویی محسوب شود.

کد خبر 38268

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز