چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

گفت‌وگوی خانوادگی با پی‌یر داغر «بازپرس فتاحی» مجموعه «مدار صفر درجه»

وقتی بازپرس فتاحی در مجموعه «مدار صفر درجه» اعدام شد، چشم‌های بسیاری از تماشاگران سریال از اشک خیس شده بود. او در شبی بارانی مثل همیشه پرقدرت و باصلابت جلوی جوخه اعدام ایستاد. قصه عاشقانه او و دلدادگی‌اش بعد از مرگ زینت‌الملوک تمام شده بود و در تلخ‌ترین شب سریال، همه چهره بازپرس را به خاطر سپردند؛ مردی که در عین صلابت و تیزبینی، مدام با احساسش دست و پنجه نرم می‌کرد. کمتر کسی هنگام تماشای این سریال می‌دانست که نقش بازپرس فتاحی را یک بازیگر لبنانی ایفا می‌کند. پی‌یر داغر – هنرپیشه مشهور سینما و تلویزیون لبنان – حدود 4 سال پیش با حسن فتحی – کارگردان مجموعه مدار صفر درجه – آشنا شد و توسط او برای کار در یکی از پرهزینه‌ترین سریال‌های تلویزیون دعوت شد.

داغر اما همانند بازیگران خارجی دیگر این سریال، مدت کوتاهی در ایران حضور داشت. او اکنون همراه همسر و دو فرزندش در بیروت به سر می‌برد و هنوز یک قسمت از سریال محبوب شبکه اول را ندیده؛ اگرچه حالا چهره او و نقشی که در آن ظاهر شده در خاطره مردم باقی مانده است. یک شب از آخرین شب‌های آبان‌ماه، با او درباره کارهای هنری‌اش گفت‌وگو کردیم که البته با حضور همسرش تکمیل شد. تهیه این مصاحبه بدون همکاری و ترجمه عبدالله آل‌بوغبیش امکان‌پذیر نبود. اگر می‌خواهید پی‌یر داغر یا همان بازپرس فتاحی را بیشتر بشناسید، این گفت‌وگو را بخوانید.

 شما برای تماشاگر ایرانی چهره شناخته‌شده‌ای نیستید اما می‌گویند در لبنان بازیگر مشهوری هستید...

من فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشگاه لبنان هستم و کارم را با نمایش و تئاتر شروع کرده‌ام؛ کارهایی در انواع و اقسام سبک‌های مختلف. بعد از آن وارد تلویزیون شدم و همین هم عاملی شد تا بتوانم در فیلم‌های مختلف در کشورهای عربی بازی کنم. تا الان هم چند فیلم لبنانی بازی کرده‌ام اما سریال‌های من بیشتر از فیلم‌هایم بوده. همین امسال، ماه رمضان در فیلمی به نام «سقف دنیا» بازی کردم که موضوعش درباره روزنامه‌های اروپایی‌ای بود که به پیامبر اسلام اهانت کرده بودند و بعد از آن هم در فیلم «خالد بن ایران ولید» نقش ابوعبیده را به عهده داشتم. فیلم‌های عربی در  ایران دیده می‌شوند؟

 کمتر پیش می‌آید، اما سریال‌های عربی گهگاه از تلویزیون پخش می‌شوند. شما سینمای ایران را می‌شناختید؟ اصلا به ایران سفر کرده بودید؟

راستش من هیچ اطلاعی درباره سینمای ایران نداشتم و حتی زمانی که پیشنهاد کار برای این سریال به من داده شد، غافلگیر شدم. اطلاعات من در این حد بود که ایران سینمای موفقی دارد و فیلم‌های موفقی را به جشنواره‌های بین‌المللی می‌فرستد، اما هیچ اثری را ندیده بودم. اولین و آخرین سفرم هم به ایران به زمان تصویربرداری «مدار صفر درجه» برمی‌گشت.

 با این اوضاع، چه اتفاقی افتاد که تصمیم گرفتید بدون شناخت، بازی در مجموعه «مدارصفر درجه» را قبول کنید؟

من در بیروت با حسن فتحی – کارگردان سریال – آشنا شدم. آن زمان فتحی فیلمی به نام «هولوکاست» می‌ساخت که از من برای بازی در آن دعوت کرد. بعد از آنکه کار تمام شد، فتحی به من گفت که می‌خواهد سریالی با موضوع «هولوکاست» بسازد. همان وقت بود که گفت من را برای نقشی انتخاب کرده است.

 شما خودتان، نکته‌ای در این اثر دیدید که آن را انتخاب کردید؟

من زمانی که می‌خواهم نقشی را انتخاب کنم، خودم را ارزیابی می‌کنم که آیا می‌توانم آن نقش را برعهده بگیرم یا نه؛ به عبارتی آیا برای آن نقش در برابر دوربین مناسب هستم یا اصلا به درد من نمی‌خورد. نقش «بازپرس فتاحی» آن‌قدر قوت داشت که با وجود همزبان نبودن آن را بپذیرم.

 بازپرس فتاحی شباهتی هم به پی‌‌یر داغر دارد یا نه؟

(می‌خندد) اتفاقا فتاحی را به این دلیل دوست داشتم که شبیه من بود. خود من به شهامت و مردانگی علاقه‌مندم و فتاحی هم از این لحاظ‌ها الگو و موفق بود؛ یک‌جوری شخصیت کامل. برای همین هم دوستش داشتم، چون می‌شد به او اطمینان کرد. می‌دانستم بعد از مرگش محبوب می‌شود.

خیلی‌ها فکر می‌کنند که شما ایرانی هستید؛ اصلا خبر ندارند که حتی یک کلمه هم نمی‌توانید فارسی حرف بزنید.

(می‌خندد) خوشحالم که مردم چنین تصوری دارند، چون ثابت می‌کند من در نقش بازپرس فتاحی باورپذیر بوده‌ام و آنها اصلا یادشان رفته که دیالوگ‌ها را چطور می‌گویم. ایرانی‌ها ملتی متمدن به معنای دقیق کلمه هستند. من این را طی اقامتم در ایران کشف کردم. هر فردی در ایران به‌راحتی می‌تواند دوستان زیادی برای خودش پیدا کند. ملت ایران بااخلاقند و همه را جذب می‌کنند.

 به نظرتان قصه «مدار صفر درجه» تلخ نبود؛ به‌خصوص که سرانجام عشق فتاحی و زینت‌الملوک هم به مرگ و تلخی ختم شد؟

راستش را بخواهید من داستان را کامل نخواندم و فقط نقش را برایم ترجمه می‌کردند. باید در این‌باره صریح باشم و روراست؛ من تنها کل قصه را می‌دانستم و جزئیات نقش خودم را. برای همین خیلی درباره ماجراهای دیگر سریال چیزی نمی‌دانم اما نقش من خیلی خوب نوشته شده بود؛ آن‌قدر که فکر می‌کردم در هالیوود یا اروپا بازی می‌کنم.

 پس باید تمرین زیادی برای بازی در این نقش کرده باشید؛ چون از خیلی از اتفاقات قصه هم خبر نداشته‌اید.

من از 2 جهت دچار فشار و سختی بودم؛ یکی اینکه می‌بایست برای حسن فتحی و گروهش مشکلی پیش نمی‌آوردم و به آنها اطمینان می‌دادم که از انتخاب من ضرر نکرده‌اند و دیگر اینکه روی نقشم تمرکز کنم. دوست داشتم طعم جدیدی به شخصیت ایرانی مجموعه بدهم؛ یک پرداخت تازه که متفاوت هم باشد. البته نمی‌دانم چقدر نقشم محبوب شده و مورد توجه قرار گرفته.

 کار با بازیگران ایرانی چطور بود؟

در کنار آنها اصلا احساس غربت نکردم؛  اصلا غربت را احساس نکردم. در زمینه کار هم فوق‌العاده بودند و باور کنید خیلی چیزها از آنها یاد گرفتم. متاسفانه در لبنان اصلا سینمایی به معنای دقیق کلمه وجود ندارد. اما در ایران همه چیز حرفه‌ای و خوب است.

 همسرتان هم اهل سینماست؟ درباره کارهایتان هم نظر می‌دهد؟

همسرم – می مسلمانی (meymeselmani) – درباره کارم به شدت حساس است و اغلب ایده‌ها و نظرهایش درست از آب درمی‌آیند. برای همین خیلی به کارم کمک می‌کند؛ اگرچه او اهل سینما نیست و مرکز آموزش زیبایی دارد و بیشتر وقتش را در آنجا می‌گذراند.

 نظرش درباره سریال چه بود؟

متاسفانه هنوز هیچ‌کدام‌مان مدار صفر درجه را ندیده‌ایم! ای کاش می‌شد ببینیم. با این حال قول داده‌اند که بعد از پایان سریال، نسخه‌ای را بفرستند؛ آن وقت نشان همه می‌دهم.

 بچه‌هایتان هم کارهایتان را دنبال می‌کنند؟

بله، پسرم – طارق – 14ساله است و اهل سینماست. دخترم زاندلا (ستاره) هم 8 سال دارد و او هم فیلم‌ها و سریال‌هایی که بازی می‌کنم را می‌بیند. همه آنها درباره کارهایم نظر می‌دهند. ما خانواده هنردوستی هستیم.

گفت‌وگو با می مسلمانی (mey meselmani) همسر پی یر داغر

 فیلم‌ها و سریال‌های همسرتان را دنبال می‌کنید؟

به طور دائم و همیشگی؛ البته نه به عنوان عضو خانواده، بلکه به عنوان یک بیننده سینما و تلویزیون کارهایش را دنبال می‌کنم.

 از اینکه همسرتان نقش عاشق دلشکسته‌ای را در ایران بازی کرده، ناراحت نشدید؟!

نه، من کاملا به پی‌یر اعتماد دارم. خوب می‌دانم که هر وقت نقشی را بازی می‌کند شخصیت دیگری را می‌سازد؛ ضمن اینکه هنر پی‌یر را دوست دارم؛ در تمامی حالاتش؛ عشق، ازدواج، بازپرسی و...

 آقای داغر اهل کارهای خانه هست یا بیشتر سرگرم کارهای هنری است؟

پی‌یر خیلی خوب است. او در مورد همه کارهای خانه و بیرون و حتی به عنوان پدر و همسر، همیشه برابری را رعایت می‌کند. قبل‌ترها که دخترمان – زاندلا – کوچک بود، زودتر از من از خواب بیدار می‌شد و کمک می‌کرد.

الان هم گاهی پخت و پز می‌کند. نه، هیچ‌وقت نشده
 که کارش را به ما ترجیح بدهد.

«طارق و زاندلا» فرزندان
 پی‌یر داغر  و همسرش «می مسلمانی»
از علاقه‌مندان به
سینما هستند

 

کد خبر 38361

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز