همشهری آنلاین: وزیربازرگانی با بیان اینکه قیمت برخی کالاهای مصرفی در کشور به علت رشد قیمت جهانی کالاها افزایش یافته است، گفت: افزایش قیمت های بیش از حد را کنترل کرده ایم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، میرکاظمی افزود: علت افزایش قیمت روغن خوراکی بالا رفتن قیمت مواد اولیه آن در بازار جهانی است که البته این افزایش قیمت را در بازارهای داخلی کنترل کرده ایم.

وی گفت : کارخانه های روغن کشی در گذشته هر تن روغن خام را 480 دلار وارد می کردند که به بیش از 1000 دلار رسیده است.

وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه قیمت جهانی محصولاتی مانند گندم ، جو و ذرت نیز در برخی موارد تا 200 درصد افزایش یافته است ، افزود : یا باید این افزایش قیمت را بپذیریم یا برای کنترل قیمت به واردات آنها یارانه اختصاص دهیم.

میرکاظمی تصریح کرد : وزارت بازرگانی با افزایش غیرمنطقی قیمت ها مانند روغن خوراکی ، برخورد می کند.

وزیر بازرگانی افزود : کالا برگ روغن خوراکی را برا ی تنظیم بازار اعلام کرده ایم و اکنون نیز در حال تامین کالابرگ سری دوم این محصول هستیم.

میرکاظمی همچنین درباره وضع بازار سیمان گفت : هم اکنون به علت حجم بالای ساخت و ساز در کشور تقاضای سیمان زیاد است.

وزیربازرگانی با اشاره به اینکه تا نیاز داخل تامین نشود صادرات سیمان کارخانه های داخلی به جز برخی تعهدات طرح های جدید سیمان ممنوع است ، گفت : نیاز داخلی بیش از تولید است و سیمان صادر نمی شود.

وی تصریح کرد: کمبود بازار سیمان به چندین تن می رسد که با همکاری بخش خصوصی ، وارد و نیاز بازار به طور کامل تامین خواهد شد.

میرکاظمی همچنین درباره علت واردات برنج به کشور گفت : سرانه مصرف برنج هر ایرانی 43 کیلوگرم و نیاز کشور به برنج بیش از 2 میلیون تن در سال است.

وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه کسری نیاز بازار باید با واردات تامین شود ،تصریح کرد : هر چند قیمت جهانی برنج آن قدر افزایش یافته است که به وضع تعرفه نیازی نداریم اما هم اکنون برنج با تعرفه 150 درصدی به کشور می تواند وارد شود.

وی گفت: فقط مرزنشینان با توجه به مصوبه دولت می توانند برنج را با 55 درصد تخفیف تعرفه، وارد کنند.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه نیمه اول سال یک کالا برگ برنج اعلام شده است و نیمه دوم سال نیز کالابرگ دیگری اعلام خواهد شد ، افزود : دولت برنج را به میزان تعهدات کالا برگی و تامین نیاز مراکز جمعیتی مانند دانشگاه ها ، پادگان ها و ... وارد می کند.

میرکاظمی درباره واردات بیش از اندازه برخی اقلام مصرفی پارسال ،گفت : ذخیره سازی برخی اقلام اساسی از راهبردهای دولت است و این اقلام وارداتی به تدریج وارد بازار می شود و خریدهای امسال هم برای سال 87 خواهد بود.

وی وضع فولاد را در بورس کالا ، متعادل دانست و با اشاره به نوسان جهانی قیمت فولاد مانند فلزات دیگر گفت: در بورس کالا ، هم وارد کننده و هم تولید کننده می توانند کالای خود را عرضه کنند.

کد خبر 38363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز