به گزارش همشهري آنلاين، دكتر سيد حسن هاشمي، در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاهها و مراكز پژوهشي و فناوري كشور که با حضور رییس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، بر نقش مهم وزارت بهداشت در آموزش عالی کشور تاكيد كرد و گفت: نظام سلامت با بهره مندی از 19 هزار عضو هیات علمی در بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور، تربیت حدود 200 هزار دانشجو، تولید یک سوم دانش و تربیت نیروی متخصص را بر عهده دارد.
هاشمی تاکید کرد: محققان و اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، در سال حدود یک سوم مقالات ISI ایران را تولید میکنند، بنابراین در شرایط فعلی، کشور نیازمند دانش آموختگانی خلاق و نوآور است که با بهره گیری از دانش خود بتوانند به تولید علم، خلق ثروت و رفاه اجتماعی بپردازند.
وزير بهداشت گفت: نیروی انسانی، بهویژه محققان و دانشمندان و نخبگان، ثروت حقیقی هر کشور هستند. دانشگاه، تنها احترام میخواهد و آرامشی که در پناه آن بتواند به سوی مرزهای دانش حرکت کند.
هاشمي اظهار داشت: طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی به عنوان یکی از مهمترین برنامههای وزارت بهداشت در دولت یازدهم است.این برنامه از اواخر سال 94 آغاز شد و آینده نگری و رسیدن به مرجعیت علمی در آموزش پزشکی، حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم و چهارم، آموزش پاسخگو و عدالت محور، آمایش سرزمینی، اعتلای اخلاق حرفه ای، بین المللیسازی آموزش علوم پزشکی و توسعه آموزش مجازی از مهمترین محورهای آن است.
وزیر بهداشت با اشاره به آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی گفت: این فرصت را قدر بدانید، فرصتی یگانه برای آموختن و آموزش دادن؛ آن هم در مهد علمآموزی، پژوهش، اخلاقمداری، تفکر و توجه به نیازهای ملت و میهن و درایت و تدبر در رخدادهای ملی و منطقهای و بینالمللی، فرصت کار و تحصیل در دانشگاه، که از زمان تاسیساش تا امروز، سنگبنای پیشرفت و ترقی جوامع و کشورها بوده است.
هاشمي تصریح کرد: جایگاه و نقش دانشگاهها، تلاش برای ساختن جامعه ای آگاه، ثروتمند و دارای رفاه اجتماعی از طریق تربیت نیروهای ارزشمند، تولید علم و دانش برای توسعه و ارتقای فرهنگ جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی است.
او گفت: متاسفانه باید بپذیریم که در کشور ما هنوز هم عمده فعالیت و تلاش بسیاری از مراکز آموزش عالی، افزودن رشتهها و دادن مدرک هستند، بر مدیریت ارشد کشور است که ضمن سیاستگذاری و تامین زیرساختهای لازم، حرکت با شتاب و البته با دقت لازم برای رسیدن به دانشگاههای نسل سوم و چهارم را در دستور کار قرار دهد تا در حداقل زمان بتوانیم نسبت به تصحیح مسیر و جبران عقب ماندگیها اقدام کنیم.
هاشمی یکی از مهمترین وظایف دست اندرکاران آموزش در کشور را استعدادیابی و پرورش استعدادهای جوان در راستای ارتقای سطح علمی کشور دانست و افزود: شرایط پسابرجام، فرصت مناسبی را برای کشور فراهم کرده که در این فضا میتوان با تعاملات گسترده علمی، زمینه را برای ارتقای جایگاه کشور و رشد علمی استعدادهای جوان فراهم کرد.
وزیر بهداشت به چالشهای پیش روی آموزش عالی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: فشار سنگین امور اجرایی در حوزه بهداشت و درمان، توان مدیریتی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی را به شدت به خود جلب میکند که این موضوع بر تحقیقات و تولید علم در حوزه سلامت، اثر جدی دارد همچنین کمبود منابع، نیازها و خدمات روز افزون حوزه درمان و بهداشت و نیز کمبود فضای بیمارستانهای آموزشی، یکی از مهمترین تهدیدات مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت است.
هاشمی اضافه کرد: توجه ناکافی در حوزه آموزش عالی به وزارت بهداشت، باعث شده دانشگاههای علوم پزشکی متناسب باجایگاه علمی خود ازمنابع انسانی ومالی برخوردار نباشند. متاسفانه به دلیل بی تدبیری ما، کشورهای پیشرفته با مهیا کردن بستر لازم، بهترین و مستعدترین نیروهای انسانی را از سراسر جهان به ویژه از کشورهای در حال توسعه جذب کرده و با استفاده از این ظرفیت ارزشمند این منابع انسانی، مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی میکنند.
وزیر بهداشت یادآور شد: یکی از چالشهای عدم دستیابی به دانشگاههای نسل سوم و چهارم، وجود سهمیههای متعدد به ویزه سهمیههای مصوب در مجلس شورای اسلامی است بطوری که تفاوت معنی داری در رتبههای ورودی به دانشگاهها دیده میشود. تفاوت رتبهها در یک کلاس درسی در گروه پزشکی، گاهی بیش از 60 هزار رتبه است و با دستور رییس جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گروهی ماموریت یافتند تا با بررسی سهمیههای مختلف، زمینههای اجرای عدالت آموزشی در کشور فراهم شود.
هاشمی ضمن آرزوی موفقیت برای همه دستاندرکاران آموزش و پرورش کشور، ابراز امیدواری کرد که اساتید و دانشجویان در کنار علمآموزی، به انتقال مفاهیم ناب اخلاقی نیز توجهی جدی داشته باشند چراکه جمهوری اسلامی ایران، سرمایه و نعمتی عظیم از نیروهای زبده، خبره و جوانانی مستعد را در اختیار دارد؛ این ثروت ارزشمند در حوزه علوم پزشکی بسیار پررنگ است.
وزیر بهداشت اظهار داشت: امیدوارم دانشگاه فضایی پرنشاط باشد برای آموختن، تبادل افکار، تضارب آرا و آزاد اندیشی. فضایی که نه تنها عالم و اندیشمند، که انسان به معنای تامّ و تمام آن تربیت کند.
هاشمی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که نیروی انسانی، بهویژه محققان و دانشمندان و نخبگان، ثروت حقیقی هر کشور هستند و داشتن تعامل مثبت با آنها، مهمترین عامل در حفظ این ثروتِ بیهمتاست. امیدورم مسئولان ارشد نظام هم باور کنند که دانشگاه، تنها احترام میخواهد و آرامشی که در پناه آن بتواند به سوی مرزهای دانش حرکت کند؛ آن چنان که فاصله خود را با دانشگاههای معتبر جهان به حداقل برساند و با آنها در عرصه علم و اندیشه، به رقابت بپردازد.
وزیر بهداشت گفت: امیدوارم باتلاشی بیشتر، همدلی و بهرهگرفتن از خرد جمعی، بتوانیم زمینه نخبهپروری و کشف و رشد استعدادهای میهن را فراهم کنیم تا شاهد پیشرفت روزافزون ایران عزیز و سربلندی و نامآوری ایرانیان آگاه، اندیشمند و شریف در رشتههای مختلف باشیم.
نظر شما