شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

هفدهمین کنگره چشم پزشکی ایران در تهران برگزار شد تا جامعه چشم پزشکی کشور دانسته‌های خود را با یکدیگر تبادل کنند.

در حاشیه این کنگره، جدیدترین تکنیک عمل جراحی زجاجیه چشم از چندی پیش در بیمارستان چشم پزشکی نور که مدرن‌ترین بیمارستان در خاورمیانه است انجام و به صورت زنده و تصویر برداری میکروسکوپی برای حاضران پخش شد.

دکتر هوشنگ فقیهی در مورد این جراحی با بیان این‌که در 2 دهه اخیر پیشرفت‌های زیادی در وسایل اندوسکوپیک و اعمال جراحی صورت گرفته است، به خبرنگار همشهری گفت: یکی از مسائل مهم که منجر به تکامل اعمال جراحی می‌شود پیدا کردن روش‌هایی است که کمتر حالت تهاجمی داشته و نتایج درمان حداقل به اندازه همان روش‌های قبلی یا همراه با نتایج بهتر باشد.

وی‌ مزایای شکاف‌های کوچک را کوتاه‌تر کردن دوره ریکاوری بیمار بر شمرد و گفت: در چشم پزشکی ما شاهد این مسئله قبلا بوده‌ایم؛ زمانی که روش قبلی جای خود را به عمل جراحی آب‌مروارید خارج کپسولی داد نتایج بسیاری داشت، از جمله کاهش زمان عمل جراحی، التهاب کمتر بعد از عمل و بهبودی سریع‌تر بعد از عمل.

فقیهی روش‌های متداول و معمول عمل جراحی ویترکتومی را با استفاده از ایجاد سوراخ‌هایی به قطر 9/0 میلی‌متر در صلبیه چشم عنوان کرد و در مورد چگونگی استفاده از این تکنیک در عمل جراحی ویترکتومی گفت: این عمل در واقع خارج کردن ژل ویتره از چشم است و در مواقعی که زجاجیه فرد دچار خونریزی شده و مشکلاتی برای شبکیه چشم ایجاد شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: عمل ویترکتومی‌ به‌طور معمول در ایران حدود 20 سال است که انجام می‌گیرد، اما در روش‌های معمول با وسایل ابتدایی آن زمان، سوراخی به اندازه 5/1 میلی‌متر در صلبیه ایجاد می‌شد که پس از عمل جراحی باید بخیه زده می‌شد، اما در روش جدید ویترکتومی، بدون بخیه سوراخی به اندازه 5/0 میلی‌متر ایجاد می‌شود و می‌توان با این روش بدون نیاز به بخیه، عمل جراحی را به پایان رساند.

دکتر فقیهی با بیان‌این‌که این روش برای تمامی بیماران قابل استفاده نیست، گفت: به‌طور مثال فردی که پلیسه 2 میلی‌متری وارد چشمش شده است به این روش قابل درمان نیست، اما این روش برای بیماران دیابتی که دچار خونریزی داخل چشمی شده‌اند، بیماری که دچار چروک روی شبکیه چشم است، بیمارانی که سوراخی در مرکز بینایی آنها ایجاد شده و بیشتر از همه کودکان به‌خصوص کودکان دچار آروپی (مشکل شبکیه در کودکان نارس که در دستگاه‌های مخصوص قرار دارند) به‌دلیل ظرافت هر چه بیشتر و تهاجم کمتر ترجیح دارد.

دکتر محمد ریاضی نیز که انجام این جراحی ‌پخش زنده به عهده او بود، به خبرنگار همشهری گفت: تاکنون عمل‌هایی که روی زجاجیه انجام می‌شده است، با برش‌های بزرگ‌تر بوده که دوران نقاهت بیمار را طولانی‌تر و درد و ناراحتی چشم را به‌دلیل بخیه‌ها بیشتر می‌کرد، اما در این روش جدید بدون بخیه که تنها چند ماه از عمر آن در دنیا می‌گذرد دوره نقاهت بیمار به حداقل ممکن می‌رسد، طوری‌که او روز بعد چشم خود را باز کرده و به کار خود برمی‌گردد و به‌عبارتی آن را می‌توان به صورت نیمه سر پایی انجام داد، ضمن اینکه دیگر نیازی به بیهوشی کامل نیست، بلکه با بی‌حسی موضعی جراحی انجام می‌شود.

وی بهتر بودن دید بعد از عمل را از دیگر مزایای این عمل دانست و گفت:در روش‌های معمول فرد دچار آستیگماتیسم می‌شود اما با روش جدید بیمار بعد از عمل خیلی سریع فعالیت روزمره خود را شروع می‌کند.

ریاضی تأکید کرد که روش‌های جراحی پیوسته در حال تغییر و تحول است و چشم پزشکان ایران نیز همگام با این تحولات به منظور به روز بودن در عرصه چشم پزشکی دنیا گام بر می‌دارند.

وی سطح آموزش، امکانات و پیشرفت چشم‌پزشکی در ایران را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: از نظر کاربردی و درمان‌هایی که در زمینه چشم در ایران صورت می‌گیرد ایران فاصله‌ای با کشورهای معتبر دنیا ندارد و قادر به پاسخگویی به نیازهای داخلی و خارجی در این عرصه است.

همشهری امارات- 17 آذر86

کد خبر 38596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز