دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

رئیس‌جمهور در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش بر تداوم جلسات مشترک با شهرداری تهران و شورای شهر پایتخت به‌صورت دوره‌ای تأکید کرد.

احیای بافت فرسوده، حفاظت از باغ‌های قدیمی پایتخت و همکاری دستگاه‌ها برای کنترل آلودگی هوا مورد توجه

به گزارش همشهري، ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با رئيس‌جمهور در ادامه ديدار نمايندگان پارلمان شهري پايتخت با سران قواست. نخستين ديدار نيز با علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي تهران انجام شده بود. ديدار روز گذشته با حسن روحاني نيز از ساعت 10آغاز شد و تا حدود2 ساعت به طول انجاميد.

رئيس‌جمهور در اين ديدار ابتدا راهپيمايي بزرگ اربعين را نماد عشق مسلمانان و ملت ما به خاندان رسالت و اهل‌بيت(ع) دانست و افزود: عشق به حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) براي ملت ما از ابعاد فرهنگ اسلامي، آزادي و آزادگي، مردم‌سالاري ديني و فرهنگ والاي ايثار و شهادت از اهميت فراواني برخوردار است.

روحاني همچنين در شروع سخنانش يادي از مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كرد و وي را اسلام‌شناسي انقلابي و دلبسته به مردم خواند و گفت: ايشان معلم صبر، تحمل و نيز عشق به ملت و آباداني ايران بود. روحاني در ادامه سخنانش از حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت به‌عنوان نماد همكاري دستگاه اجرايي و مديريت شهري نام برد و حضور چنين شهردار متخصص و با‌تجربه‌‌اي را مزيت شورا و شهر تهران دانست.

رئيس‌جمهور خواستار آن شد تا شوراها و شهرداري‌ها با همفكري دولت در جهت «تأمين منابع مالي پايدار» و «حفظ روحيه نشاط و مشاركت اجتماعي» حركت كنند. حسن روحاني از معماري قديمي تهران به‌عنوان مهم‌ترين عنصر جذاب پايتخت نام برد كه مي‌تواند فضاي مناسب گردشگري را فراهم كرده و تهران را نه‌تنها براي ساكنان دائمي‌اش كه حتي براي گردشگران و ساكنان موقت اين شهر جذاب سازد.

رئيس‌جمهور از همكاري دولت در زمينه احياي بافت‌هاي فرسوده به‌صورت محله‌اي و بر مبناي طرح‌هاي تفصيلي، حفظ و حراست از باغ‌هاي باقيمانده شهر، انطباق معماري و شهرسازي بر اصول علمي و الگوهاي بومي، توجه به امور فرهنگي در مسير ارتقاي نشاط اجتماعي، همكاري همه دستگاه‌ها براي كنترل آلودگي هوا، توسعه خطوط ريلي شهري و حمل‌ونقل عمومي تأكيد كرد. يكي ديگر از تأكيدات روحاني اهتمام در مقابله با فساد و مسدود كردن زمينه‌هاي آن بود. وي تأكيد كرد: آبروي كشور در گرو مبارزه قاطعانه و غيرگزينشي عليه فساد است.

  • لزوم همراهي ويژه دولت با مديريت شهري

در اين ديدار همچنين محسن هاشمي‌رفسنجاني، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش از تعامل و همراهي ويژه و بيش از گذشته دولت با مديريت شهري پايتخت سخن گفت و آن را رمز تحقق انتظارات شهروندان براي تحول در اداره شهر و كاهش نارضايتي‌ها و مشكلات تهران دانست.

وي با اشاره به حضور و مشاركت حداكثري شهروندان تهراني در انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري گفت: ويژگي منحصر اين دوره انتخابات شوراي شهر تهران، برخورداري از بيشترين مشاركت مردمي بود به‌نحوي كه ميانگين آرا نسبت به 4دوره گذشته حدود 3برابر شده است.

اين مشاركت به گفته محسن هاشمي، نشان‌دهنده 2واقعيت مهم است؛ نخست اهتمام شهروندان تهراني به شوراي شهر و مؤثر دانستن نقش شورا در اداره شهر و كيفيت زندگي شهروندان و دوم نياز به تحول در مديريت شهري و نارضايتي از وضع گذشته كه منجر به رأي آوردن كامل فهرست اميد شد.

محسن هاشمي رفسنجاني، خواست مردم در انتخابات شوراي شهر تهران و ساير كلانشهرها را هم جهت با خواست آنها در انتخابات رياست‌جمهوري دانست و گفت: طبيعتا افكارعمومي در دوره جاري انتظار دارند كه تحقق خواست آنها در عملكرد مديريت اجرايي كشور و مديريت شهري ديده شود و از اين‌رو بار سنگيني بر دوش بنده و ساير همكارانم در شورا احساس مي‌شود.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران دراين ملاقات بار گران معضلات كهنه تهران را به پايتخت بودن آن نسبت داد كه پيامدهايي همچون ترافيك، تراكم اداري و تأمين نيازمندي‌هاي سياسي، فرهنگي و امنيتي پايتخت جمهوري اسلامي را به همراه خود آورده است به همين دليل وي خواستار كمك دولت ازمحل بودجه ملي براي اداره پايتخت به‌ويژه توسعه حمل ونقل ريلي شد.

وي گفت: انتظار داريم دولت با تخصيص اعتبارات مصوب مجلس شوراي اسلامي وشوراي اقتصاد براي حمل ونقل ريلي، زمينه تحقق افزايش ظرفيت متروي تهران را كه حدود يك دهه است در حد 2ميليون سفر باقي مانده است به 7ميليون سفر در دوره جاري فراهم آورد.

يكي ديگر از معضلات مهم شهر تهران كه از سوي محسن هاشمي با رئيس‌جمهور در ميان گذاشته شد، بافت فرسوده بود. وي دراين باره گفت: حادثه پلاسكو هشدار داد كه بي‌توجهي به نوسازي بافت‌هاي فرسوده مي‌تواند چه پيامدهاي زيانباري را به‌همراه داشته باشد.

متأسفانه در دهه‌هاي اخير به‌دليل ارائه مجوزهاي ساخت وساز برخلاف طرح تفصيلي، به جاي نوسازي بافت‌هاي فرسوده به سوي تبديل باغ‌ها و اراضي شمال شهر تهران به برج‌ها و مجتمع‌هاي تجاري رفته‌ايم ولي درنظر داريم كه اين روند را به سوي نوسازي بافت‌هاي فرسوده تغيير دهيم تا تأمين حداقل شرايط زيست انساني و امنيت شهري براي شهروندان در اين بافت‌ها ممكن شود؛ مثلا سيستم بانكي و صندوق توسعه ملي مي‌توانند با تسهيل و حمايت از نوسازي بافت‌هاي فرسوده، در حل اين معضل نقش پررنگي داشته باشند.

هاشمي، شهرداري تهران در دوره جديد را وارث معضلات فراواني از گذشته اعلام كرد كه يك نمونه آن، بدهي بانكي 20هزار ميليارد توماني است كه نه‌تنها به مانعي در جهت تأمين نقدينگي وجذب تسهيلات در پروژه‌هاي شهري تبديل شده بلكه با افزوده شدن بهره ماهانه 400ميليارد توماني به مشكلات مالي شهر دامن مي‌زند.

رئيس شوراي شهر تهران خطاب به رئيس‌جمهور گفت: تخصيص سهم دولت از توسعه حمل ونقل شهري و همچنين تهاتر بدهي‌هاي دولت به شهرداري تهران مي‌تواند موجب بهبود شرايط نقدينگي مديريت شهري در اين دوره باشد. هاشمي همچنين لزوم كاهش معضلات و آسيب‌هاي اجتماعي شهر، توجه به سليقه و نيازهاي فرهنگي اجتماعي شهروندان، خارج شدن از بستر فعاليت‌هاي كليشه‌اي و تك صدايي را ازجمله ديگر محورهاي مدنظر مديريت شهري در دوره پيش رو دانست و گفت:

با تعامل افزون‌تر دستگاه‌هاي دولتي نظير وزارتخانه‌هاي كشور، فرهنگ وارشاد اسلامي، كار، تعاون و رفاه اجتماعي و ورزش وجوانان با مديريت شهري، مي‌توان گام‌هاي بلندي در تحقق اين اهداف مشترك برداشت.

وي ادامه داد:‌ همكاري و تعامل دولت تدبير و اميد با مديريت شهري، مي‌تواند فرايند سپردن فعاليت‌ها و وظايف دستگاه‌هاي خدماتي و اجرايي دولت به مديريت شهري و ايجاد مديريت يكپارچه شهري را به سرانجام برساند؛ فرايندي كه 20سال قبل در دولت سازندگي و با اهتمام آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در تصويب لايحه تشكيل شوراهاي اسلامي شهر و روستا آغاز شد و در دولت اصلاحات ادامه يافت و اميدواريم در دولت تدبير واميد با تكميل اين فرايند و تمركز وظايف خدمت‌رساني در مديريت شهري به فرجامي نيكو برسد. ازنظر محسن هاشمي رفسنجاني، مديريت يكپارچه از بار تصديگري ومسئوليت سنگين دولت مي‌كاهد و زمينه را براي تحقق مردم‌سالاري محلي فراهم مي‌كند.

  • مرور جامع مسائل كلانشهرها

بنابراين گزارش، درپايان سخنان محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران، ري و تجريش نوبت به رؤساي كميسيون‌هاي شش گانه شورا رسيد تا در حضور رئيس‌جمهور به طرح مسائل مختلف بپردازند. يكي از موضوعات مورد تأكيد اعضاي شورا لزوم رعايت حقوق شهروندي با استناد به موضوع سپنتا نيكنام بود.

همچنين اعضاي شورا بر توجه به مترو، آسيب‌هاي اجتماعي، بافت فرسوده، تعيين تكليف برگزاري انتخابات شوراياري‌ها در سال آينده، تقويت و تثبيت جايگاه حكمراني محلي و لايحه مديريت يكپارچه شهري تأكيد داشتند.

در اين‌باره محمود ميرلوحي، عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز در مصاحبه با همشهري جلسه روز گذشته مديريت شهري پايتخت با رئيس‌جمهور را بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: در اين جلسه مرور جامعي برمسائل كلانشهرها و به‌ويژه تهران صورت گرفت و درباره تقويت منابع مالي، جايگاه شوراها در مديريت محلي و تحقق مديريت يكپارچه شهري نيز بحث‌هاي مؤثري انجام شد.

ميرلوحي درباره نكات مهمي كه از سوي رئيس‌جمهوري در ديدار ديروز با مديريت شهري مطرح شد، گفت: رئيس‌جمهور تأكيد داشتند با توجه به اقبالي كه مردم به ليست اميد درانتخابات رياست‌جمهوري، خبرگان رهبري، مجلس و شوراها داشتند اگر نتوانيم به تعهدات خود با مردم وفا كنيم مشروعيت‌مان زير سؤال مي‌رود.

نكته جالب اين ديداراز نظرميرلوحي آن بود كه رئيس‌جمهور اشاره داشت كه مشروعيت‌شان را در اجراي قول‌هايي كه به مردم داده مي‌داند بنابراين هيچ ترديدي در پيگيري خواسته‌هاي مردم يا ترسي از دنبال كردن قول‌هايي كه به مردم داده، ندارد.

عضو كميسيون برنامه و بودجه درباره موضوعات شهري مطرح شده با رئيس‌جمهور گفت: آقاي روحاني شوراي شهر تهران را بابت انتخاب محمد علي نجفي به‌عنوان شهردار تهران تحسين و بر همكاري دولت با مديريت شهري تأكيد كردند. ميرلوحي درباره ديگر محورهاي صحبت رئيس‌جمهوربا اعضاي شوراي شهرتهران به موضوعاتي نظيرسيما ومنظر شهري، اهميت رونق نشاط اجتماعي، توسعه فضاي سبز و حفظ باغات، احياي بافت فرسوده و توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي اشاره كرد وگفت:

رئيس‌جمهور براهميت احياي ميراث فرهنگي تهران قديم تأكيد داشت و خواستار تقويت جاذبه‌هاي گردشگري دراين حوزه شد و در كنار آن بر اهميت توسعه مراكز تفريح و بازي ويژه كودكان در شهر سفارش كرد. اينطور كه ميرلوحي گفت: يكي ديگر از تأكيدات ديروز رئيس‌جمهور خطاب به اعضاي شوراي شهر و شهردار تهران توقف فساد بود و اينكه هر حوزه‌اي براي مهار فساد، اين مهم را از خودش شروع كند.

  • ارسال نامه رئيس‌جمهور به رهبر معظم انقلاب در ارتباط با نيكنام

رئيس‌جمهور روز گذشته و در نشست با اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش به موضوع سپنتا نيكنام و عضويت وي در شوراي شهر يزد نيز سخناني را مطرح كرد. به گفته حسن روحاني در اين زمينه قانون اساسي تكليف را روشن كرده و بايد مُرّ قانون اساسي، حقوق شهروندي، اعتماد عمومي و وحدت جامعه رعايت شود و همه قوا، نهادها و دستگاه‌ها موظفند در مسير استحكام و تقويت قانون اساسي، به‌ويژه در ارتباط با حقوق مردم حركت كنند.

يكي ديگر از تأكيدات رئيس‌جمهور اين بود كه در انجام وظيفه قانوني، وعده و برنامه‌هايي كه به مردم داده‌ هرگز ترديد و عقب‌نشيني نكرده و نخواهد كرد. همچنين علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر پس از جلسه ديروز در گفت‌وگو با ايسنا به نقل از رئيس‌جمهور از ارسال نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب در ارتباط با عضويت نيكنام در شوراي شهر يزد اشاره كرد.

حسن ميرلوحي،‌ديگر عضو شوراي شهر هم با اشاره به نامه اخير رئيس‌جمهور به مقام‌معظم رهبري درباره حل مسئله لغو حضور سپنتا نيكنام، عضو زرتشتي شوراي شهر يزد گفت: رئيس‌جمهور به جد پيگير اين مسئله هستند و ضمن اينكه بر اجراي قانون اساسي، رعايت مصلحت و دمكراسي تأكيد دارند معتقدند نظامي كه بعد از 40سال به ثبات رسيده نبايد به‌خاطر مواردي ازاين دست به چالش كشيده شود و به جايگاه داخلي و بين‌المللي‌اش آسيب برسد.

کد خبر 387611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha