طی مراسمی ‌و با حضور مشاور وزیر صنایع و معادن، مدیرعامل ایران خودرو، عضو هیات مدیره سایپا، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیر عامل بانک توسعه صادرات از اولین خودرو فرمول ایرانی (هیوا 2007) رونمایی شد.

در این مراسم قربانی ـ رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ـ ضمن تشکر از حمایت و اعتماد مسئولان به دانشجویان فعال در این پروژه، رسالت دانشگاه را برآوردن نیاز‌های جامعه ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم به‌زودی و با ابلاغ بند (و) تبصره 9 مبلغ 1500 میلیارد تومان در اختیار دانشگاه‌های کشور قرار گیرد تا آنها بتوانند پروژه‌های مدنظر دستگاه‌های اجرایی را انجام دهند.

در این مراسم پرویزیان ـ مدیرعامل بانک توسعه صادرات ـ نیز گفت: بانک توسعه صادرات در کشور ارتباط نزدیکی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دارد. وی با اشاره به دو محور اصلی کاری بانک توسعه صادرات اظهار کرد: در این میان نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری روی آن مدنظر است و محور دیگر سرمایه‌گذاری روی بحث IT است که نیاز به فعالیت‌های بیشتری دارد.

وی در باره خودرو فرمول ایرانی تصریح کرد: طبق آخرین اخبار این خودرو توانسته تأییدیه فدراسیون اتومبیل‌رانی را دریافت کند و حضور مسئولان خودروساز بیانگر تایید این حرکت از سوی صنعت خودرو نیز هست و این فرآیند در راستای جنبش نرم‌افزاری است.

در این مراسم مدیرعامل ایران خودرو نیز در سخنانی گفت: ما که در فضای خودرو‌سازی هستیم، میزان اهمیت کاری این دانشجویان را با توجه به مراحلی که لازم است یک خودرو از طراحی تا تولید نهایی طی کند را به خوبی درمی‌یابیم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل این که تولید انبوه این خودرو مدنظر نیست و تولید آن سفارشی است، من از طرف ایران خودرو آمادگی خود را برای کمک اعلام می‌کنم.
منطقی تاکید کرد: نقصی که در این جا وجود دارد این است که تا نمونه‌ای ساخته و سپس تجاری شود، یک خلاء وجود دارد که در این راه نقش حامیان و دولت مطرح می‌شود و حتم دارم که می‌توانیم در منطقه اول باشیم.

دکتر ریاحی ـ عضو هیأت‌مدیره سایپا ـ نیز اظهار کرد: صنعت کشور به چنین دانشجویانی که موفق به ساخت خودرو فرمول ایرانی شده‌اند، افتخار می‌کند واگر از آن‌ها استفاده درستی نکنیم از سرمایه خود به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: برنامه پنج ساله دوم سایپا باید با برنامه اول آن متفاوت باشد و به جای این که سازه‌گستر سایپا ساخت قطعات خودرو را بین شرکت‌های تولیدکننده تقسیم کند، مرکز تحقیقات خودرو باید پروژه‌های تحقیقاتی را به مراکز تحقیقاتی بدهد و باید سازماندهی تحقیقات طوری باشد که به جای این که شرکت خودروساز با شرکت خارجی دیگری همکاری مشترک انجام دهد، برای تولید خودرویی مثل تندر 90 باید مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی‌مان این اتصال را ایجاد کنند و خودروساز نمود عملکرد چنین مراکزی باشد.

به گفته وی در برنامه پنج ساله پیش روی صنعت خودرو و مجموعه سایپا به این رویکرد رسیده‌ایم که باید مراکز تحقیقاتی به عنوان موضوعات مهم و مغز سیستم باشند و این مراکز باید به جای امثال شرکت‌های سازه‌گستر پخش کننده پروژه‌های تحقیقاتی باشند.

گفتنی است، در این مراسم از مهندسان جوان پروژه، ابراهیمی‌، اصغری، حسن‌پور، خدابخشیان، داوری، عادلی، عباسی، گلشادی، محجوب و نوری تقدیر شد. خودرو فرمول ایرانی هیوا 2007 دارای سرعت 220 کیلومتر بر ساعت است و از صفر تا 100 متر را در 5/4 ثانیه طی می‌کند.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان

کد خبر 39196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز