سرمایه‌گذاری سمند قیمت پایه برای فروش بلوک ۱۵.۸ درصدی سهام ایران‌خودرو را یک‌هزار میلیارد تومان تعیین کرد.

به گزارش همشهري، قرار است 2شركت نگارنصر سهم و سرمايه‌گذاري سمند در مجموع 2.5ميليارد برگه از سهام ايران‌خودرو را به قيمت پايه هرسهم 400تومان در بورس تهران عرضه كنند. با توجه به تركيب سهامداران ايران‌خودرو خريداراين بلوك سهام مي‌تواند دست‌كم يك كرسي هيأت مديره اين گروه خودروساز را به‌دست آورد. همين موضوع در روزهاي اخير به حساسيت‌ها در اين‌باره دامن زده است.

گفته مي‌شود با توجه به متقاضيان احتمال خريد، گمانه تثبيت مديريت فعلي ايران‌خودرو، پس از انجام معامله فوق، به‌شدت افزايش خواهد يافت.درحالي‌كه شايعات بسياري درباره خريداران احتمالي بلوك مديريتي سهام بزرگ‌ترين خودروساز ايران مطرح است، حجت‌الله صيدي، نايب‌رئيس هيأت مديره ايران‌خودرو اعلام كرد: چند مشتري از بخش خصوصي و 2مشتري از بخش عمومي متقاضي خريد بلوك 15.8درصدي سهام ايران‌خودرو هستند.

  • روحاني به وعده انتخاباتي خود عمل مي‌كند؟

كاميار عطايي‌، معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران‌خودرو روز دوشنبه در نامه‌اي به سازمان بورس برنامه عرضه اين بلوك سهام را افشا كرده بود. به‌دنبال آن ديروز هم آگهي فروش اين بلوك سهام با ذكر جزئيات و نحوه عرضه در رسانه‌ها منتشر شد. به‌نظر مي‌رسد با اين اقدام، ايران‌خودرو سرانجام حلقه خصوصي‌سازي در صنعت خودرو را تكميل خواهد كرد. با عرضه سهام ايران‌خودرو متعلق به شركت سرمايه‌گذاري سمند در بورس، يكي از اصلي‌ترين وعده‌هاي رئيس‌جمهور در صنعت خودرو محقق خواهد شد. حسن روحاني 2سال پيش وعده تحول در صنعت خودرو را داده بود؛ وعده‌اي كه با روي كار آمدن وزير جديد صنعت، در دولت دوازدهم دوباره در دستور كار قرار گرفته است.

وعده خصوصي‌سازي واقعي صنعت خودرو بارها در دولت‌هاي مختلف مطرح شده اما 6سال قبل عملا مسئولان دولت وقت با ايجاد يك ساختار عنكبوتي و تودرتو مالكيت سهام خودروسازان را به بدنه بخش دولتي و شبه دولتي بازگرداندند و گويا اين بار قرار است به همت هاشم يكه‌زارع، مديرعامل فعلي ايران‌خودرو اين وعده جامه عمل بپوشد. تصميم جسورانه وزير جديد صنعت و مديران ايران‌خودرو، درصورت اجراي صحيح و واگذاري بلوك سهام 15.8درصدي ايران‌خودرو به بخش خصوصي واقعي، مسير صنعتي خودروي ايران را تغيير خواهد داد.

  • ساختار پيچيده مالكيت در صنعت خودرو

در دولت‌هاي نهم و دهم همزمان با الزام قانون بر اجراي خصوصي‌سازي‌ در صنعت خودروسازي ايران، مديران دولت وقت براي اينكه كرسي مديريت خود را از دست ندهند، اين ساختار پيچيده مالكيت را در 2خودروساز بزرگ به ميراث باقي گذاشتند.
تركيب پيچيده سهامداران 2خودروساز بزرگ ايران ظرف 6سال گذشته آنقدر درهم تنيده و تو در تو شده كه پيداكردن سرنخ اصلي حتي براي متخصصان مالي و سرمايه‌گذاري هم دشوار است. شركت‌هاي سرمايه‌گذاري سمند، نگار‌نصر سهم، سرمايه‌گذاري سايپا، سرمايه‌گذاري رنا، سازمان گسترش و درنهايت 2شركت ايران‌خودرو و سايپا در طول اين سال‌ها به شكلي عجيب با مالكيت‌هاي ضربدري نسبت به تملك سهام يكديگر اقدام كرده‌اند.

  • انتقاد از حضور دولت در سهام خودروسازان

غلامرضا حيدري كرد زنگنه، رئيس اسبق سازمان خصوصي‌سازي‌ و مجري طرح واگذاري سهام خودروسازان در دهه 80خورشيدي گفت: سهام خودروسازان در جريان برنامه خصوصي‌سازي‌ واگذار شد، اما در كمال تعجب دولت هنوز با آنكه ظاهرا حداكثر فقط 20درصد سهام خودروسازها را در اختيار دارد، همچنان مديريت اين صنعت را به‌عهده دارد.

كرد زنگنه كه مبدع واژه «خصولتي» است، تأكيد كرد: براساس آمار درحال حاضر به‌طور عملي فقط 11درصد سهام خودروسازان خصوصي است درصورتي كه طبق قانون نبايد خودروساز دولتي داشته باشيم. سهام خودروسازان واگذار شده اما چون مديريت اين شركت‌ها از طريق يك ساختار تودرتوي مالكيت هنوز به‌دست دولت است، همه تصور مي‌كنند اين شركت‌ها دولتي هستند. به گفته او مشكل اينجاست كه دولت مديريت‌ها را رها نمي‌كند و مردم هم نمي‌پذيرند كه با اين روند خصوصي‌سازي‌ انجام شده است.

کد خبر 392367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha