یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

علی شاکری: لیگ‌برتر والیبال این روزها با نزدیک شدن به مراحل پایانی دیدارهای نیم‌فصل خود، هر هفته شاهد چند بازی سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده است.

 امروز در یکی از این بازی‌های تعیین‌کننده و به نوعی دیدار بزرگ هفته، پگاه ارومیه میزبان پیکان، صدرنشین لیگ و قهرمان ایران و آسیاست.

 با توجه به بسته بودن درهای سالن 6 هزار نفری که معلوم نیست چه زمانی برای همیشه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، بازهم تماشاگران پرشمار والیبال در ارومیه ترجیح می‌دهند این دیدار را از نزدیک تماشا کنند.

سالن خانه جوانان با ظرفیت اسمی 2 هزار تماشاگر که در چنین بازی‌هایی تا 4 هزار نفر را در خود جای می‌دهد، با شرایطی غیراستاندارد اصلاً در اندازه نام والیبال آذربایجان‌غربی و لیگ‌برتر والیبال ایران نیست و پگاه و اروم‌دشت نیز چاره‌ای جز پذیرایی از میهمانان خود در این سالن فاقد امکانات ندارند. سالن 6 هزار نفری هم که 2 سال پیش در چند مرحله مورد استفاده قرار گرفته، دوباره به بهانه کامل نشدن، به اداره کل تربیت‌بدنی استان تحویل نشده است.

 پیکان، صدرنشین لیگ‌برتر روز سخت دیگری را تجربه می‌کند. کارخانه و شاگردانش با گذشت کمتر از یک هفته از بازی با پردیس، در قزوین همان فضا و شرایط را به نوع دیگری پیش‌روی خود می‌بینند. برای این بازی دیگر نیازی به شبیه‌سازی در تمرینات نبود و پیکان به پشتوانه تجربیات بازی گذشته، راحت‌تر با اوضاع و احوال حاکم بر بازی این تیم و پگاه کنار می‌آید. حریف امروز پیکان نیز به شکل کمرنگ‌تری نسبت به پردیس چند بازیکن سابق این تیم را در اختیار دارد.

صابر نریمان‌نژاد، حمزه زرینی و مجید تابش‌نژاد هر کدام در مقطعی از دوران بازیگری‌شان پیراهن این تیم را بر تن کرده‌اند و با انگیزه‌های زیادی مقابل تیم سابق خود قرار می‌گیرند. مهدی مهدوی، مهران زارع، عبدالرضا علیزاده، جواد قهری‌نژاد و براتوف، ملی‌پوش سابق بلغاری دیگر نفرات پگاه را در بازی امروز تشکیل می‌دهند.

 اگر براتوف طی این دو هفته برخلاف بازی با سایپا به هماهنگی تیمی با دو پاسور این تیم (مهدوی و نریمان‌نژاد) رسیده باشد، کار پیکان سخت خواهد بود، چراکه زرینی با رفتن به پست قدرتی دریافت‌کننده می‌تواند دفاع حریف را آزار دهد.البته پیکان به لطف یک پاسور خوب در صورت رسیدن توپ‌های اول با مشکل کمتری در دفاع و به‌خصوص طراحی حملات متنوع روبه‌رو خواهد بود.

صدرنشین در صورتی به مشکل برمی‌خورد که تیمی بتواند با سرویس و در وهله بعد با دفاع سازمان‌یافته، این تیم را به دردسر بیاندازد. پیکان، پیروزی برابر پردیس را مرهون سرویس‌های کارساز بازیکنانش بود.

 برتری پیکان در این بازی این تیم را در یک‌قدمی قهرمانی نیم‌فصل قرار می‌دهد و پیروزی پگاه بر امیدواری‌های این تیم در رقابت با پردیس و سایپا بر سر تصاحب نایب‌قهرمانی نیم‌فصل می‌افزاید.

سایپا و پردیس در 2 میدان دشوار

 سایپا و پردیس در این هفته با حریفانی روبه‌رو می‌شوند که چیزی برای از دست دادن مقابل آنها ندارند. بانک صادرات ایران در مشهد با پردیس دیدار می‌کند. نماینده خراسان رضوی در خانه تیمی متفاوت است و می‌تواند با حمایت تماشاگرانش، هر تیم مدعی را گرفتار سازد.

 پردیس برای عقب نماندن از سایپا و پگاه، نیاز مبرمی به برد در این میدان دارد و باید دید آیا با گذشت حدود 3 هفته، مؤذن در میدان دادن مارکوویچ به نتیجه نهایی رسیده است یا خیر؟ موضوعی که در چند هفته اخیر تبدیل به چالشی میان کادرفنی و مدیران این تیم شده است و انجامش نیز می‌تواند به عنوان عقب‌نشینی از سوی کادرفنی پس از باخت سنگین به پیکان تلقی شود.

سایپا نیز به تدریج صاحب خودباوری لازم شده و حالا که قدرت رسیدن به پیکان را در صدر ندارد، دلخوش به بالاتر قرار گرفتن از پگاه و پردیس است تا شاید بتواند همانند 2 فصل پیش، نایب‌قهرمان شود.

حریف امروز سایپا تیمی به نام استیل‌آذین با یک سرمربی و 12 بازیکن جوان است. تیمی احساسی که چهارشنبه گذشته در یک بازی جنجالی در همدان مغلوب شهرداری این شهر شد و حالا به دنبال گرفتن یک قربانی بزرگ است. تجربه و هوشیاری بازیکنان سایپا می‌تواند آنان را از این میدان دشوار عبور دهد، در غیر این صورت هرگونه سهل‌انگاری از دست‌کم‌گرفتن تیم مقابل، تاوان سختی به همراه خواهد داشت.

 اروم‌دشت در اندیشه پیروزی دوم

 طلسم ناکامی‌های اروم‌دشت ارومیه هفته گذشته با پیوستن سری‌کانت، کاپیتان تیم‌ملی هندوستان پایان یافت. شکست دادن اتکا، کار کوچکی از نماینده دوم ارومیه نبود. امروز این تیم با اندیشه برد دوم و جهش از انتهای جدول با پتروشیمی ماهشهر مصاف می‌دهد.

 پتروشیمی در شرایط بدی به اروم‌دشت خورده است. نماینده جنوب که خود غرق در بحران‌های پیدا و پنهان است، همانند میزبان، نیازمند پیروزی دیگری است تا به طور موقت از بحران گرفتار آمده خارج شود. در تهران، شهرداری همدان که دوباره با 2 برد پیاپی به وضعیت خود در جدول سروسامان داده، میهمان اتکای تهران است. پیش‌بینی تیم برنده این بازی نزدیک، کار دشواری است و هر دو تیم با شرایط مشابه از شانسی یکسان برای شکست دادن یکدیگر برخوردارند.

 برخورد قعرجدولی‌ها در سیرجان

 گل‌گهر سیرجان هنوز خاطره باخت غافلگیرانه سال پیش خود را به نماینده گنبد فراموش نکرده است. البته نه گل‌گهر در فصل‌جاری آن تیم قدرتمند فصل قبل است و نه استقلال گنبد شرایط آن تیم سال گذشته را دارد. در برخورد 2 تیم قعر‌جدولی باید دید کدام‌یک دارای انگیزه بیشتری هستند. گل‌گهر از کمبود یکی، دو بازیکن قدرتی رنج می‌برد و خوب هدایت نمی‌شود و استقلال هم با مشکلات مالی دست به گریبان است.

برنامه بازی‌های 25 آذر

بانک صادرات- پردیس قزوین

پگاه ارومیه- پیکان

 سایپا- استیل‌آ‌ذین

گل‌گهر- استقلال گنبد

 اروم‌دشت- پتروشیمی

 اتکا- شهرداری همدان

کد خبر 39267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز