دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، دولت جورج بوش در ماه‌های پایانی عمر خود سیاست گذشته را تغییر داده و مذاکره با کشورهایی را که پیش از این دشمن می‌دانست، آغاز کرده است.

تحولات بیش از 2 هفته گذشته نشان می‌دهد که دولت بوش در حال ورود به دور جدیدی از مذاکرات با دشمنانش است.

این روزنامه، افزوده است: 7 سالی که طی آن رئیس جمهوری بوش ادعا می‌کرد نباید با شیطان مذاکره کرد، سپری شده و اکنون مقامات دولت با سوریه از در دوستی وارد شده‌اند، سلسله‌وار با ایران در مورد سرنوشت عراق مذاکره می‌کنند و در حال تدارک دیدار کاندولیزا رایس با همتای خود از لیبی  هستند. حتی بوش نیز با ارسال نامه خصوصی به کیم جونگ ایل رئیس جمهوری کره شمالی که حاکی از احتمال عادی‌سازی روابط سیاسی با آن کشور است، به تکاپو افتاده و حتی سال نو میلادی را به او تبریک گفته است.

نیویورک تایمز به نقل از رابرت آینهورن از پژوهشگران مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل آمریکا نوشته‌است، پاسخ به این سوال که آیا با « کشورهای شرور » مذاکره خواهیم کرد یا خیر؟  این است که  بله مذاکره خواهیم کرد.

رویکرد دولت بوش در دور دوم باعث می‌شود که دولت آینده بیش از آنچه بوش در دور اول تعهد کرده بود، عهده‌دار شود.

این روزنامه، افزوده است: در میان جمهوریخواهان، رودی جولیانی احتمالا به نظریه دولت بوش مبنی بر ارجح شمردن درگیری سیاسی آمریکا با کشورهای دوست به جای مخالفان نزدیکتر است، اما به گفته تحلیلگران، احتمالا جولیانی نیز خط مشی جدید دولت بوش را دنبال خواهد کرد و از طرفی در جناح دمکرات، هیلاری کلینتون به دفاع از امنیت ملی اعتقاد بیشتری دارد.

چنانچه چند ماه پیش باراک، اوباما را به خاطر اینکه برای ملاقات با مقام‌های ارشد ایران اعلام آمادگی کرده بود، مورد سرزنش قرار داده بود.

به نوشته نیویورک تایمز، لی فینستین مدیر امنیت ملی هیلاری کلینتون می‌گوید: او از مذاکره مستقیم با ایران حمایت می‌کند و این مذاکره هرچه سریع‌تر صورت گیرد، بهتر است.

این روزنامه افزوده است، چه کسی می‌توانست تصور کند که در دعوت کردن از کشورهای دشمن برای انجام مذاکرات محرمانه، پیونگ یانگ در صدر فهرست‌ها قرار داشته باشد؟ اما دولت بوش هم‌اکنون با بی‌صبری در حال مذاکراتی است که در نهایت بتواند در برابر عاری‌سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای، روابط میان خود با کره شمالی را عادی سازد.

در مورد سوریه نیز باید به این مسئله اشاره داشت که خانم رایس امسال 2 بار با همتای سوری خود ملاقات داشته و حتی ماه گذشته سوریه را به اجلاس بزرگ خاورمیانه در آناپولیس دعوت کرده است.

به گفته کارشناسان مسائل خارجی، انتظار می‌رود رئیس جمهوری بعدی آمریکا، سفیر آمریکا را به دمشق بازگرداند.

کد خبر 39410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز