به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در شصتویکمین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور در دانشگاه الزهرا(س)، افزود: در آئیننامههای آموزشی سال ۹۵ واگذاری اختیارات به دانشگاهها را ابلاغ کردیم که حدود پنجاه درصد مفاد آئیننامههای آموزشی مربوط به اختیارات دانشگاهها است و در سال آینده بخش عمدهای از آنها به دانشگاهها واگذار میشود و این تفویض اختیار مساوی است با مسئولیتپذیری که باید شیوه اجرایی درون سازمانی را در دانشگاهها تدوین کند.
دکتر شریعتی نیاسر گفت: دانشگاههای دنیا چشم به همکاری با دانشگاههای ما دوختهاند ویکی از مسائلی که میتواند دانشگاههای ما را بینالمللی کند طرح اقتصاد مقاومتی است که ارتقای دانشگاهها به سطح بینالمللی را دارد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقيقات و فناوري افزود: در حال حاضر همه رشتهها در تمام مقاطع تحصیلی را در دانشگاههای کشور داریم این نشاندهنده این است که در زمینه آموزش عالی رشد خوبی داشتیم و به ندرت نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور داریم.
وی با اشاره به تاکید تعامل معاونان دانشجویی و آموزشی گفت: باید میان معاونان آموزشی و دانشجویی در دانشگاهها تعامل داشته باشیم و این ضرورتی است که احساس میشود.
وی ادامه داد: از مرحله شناسایی چالشها عبور کردیم اما اینکه ادعا کنیم مشکلات مرتفع شده درست نیست در این چهار سال اخیر توانستیم رشد جمعیت دانشجویی را مهار کنیم و باید در ادامه سیاستهای اعتدالی را برای رفع این چالشها به کار بگیریم و بین زیرنظامها همافزایی داشته باشیم.
معاون آموزشی وزیر علوم اضافه کرد: در حال حاضر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو داریم و در واقع ما چندین نظام آموزشی را اداره میکنیم که شامل دانشگاه آزاد اسلامی، غیرانتفاعی، جامع علمی کاربردی، دانشگاههای مهارتی و پیامنور هستند و یکی از کارهایی که میتواند تعامل ایجاد کند مدیریت منطقهای است که از سال ۹۳ در طرح آمایش آموزش عالی استارت آن را زدهایم.
وی همچنین توجه به کیفیت و مهارتافزایی فارغالتحصیلان را مورد تاکید قرار داد و گفت: ضعف کیفی فارغالتحصیلان مشکل اصلی آموزش عالی است که باید تلاش کنیم دانشجو برای فارغالتحصیلی مهارت داشته باشد و برای مهارتآموزی دانشجویان تاکنون بیش از ۸۰۰ برنامه درسی در مناطق مختلف بازنگری و ابلاغ شده و سری جدید آن نیز بازنگری خواهد شد.
دکترشریعتی نیاسر اظهار داشت: ۲۵۰۰ مرکز دانشگاهی داریم که بیش از ۵۰ درصد مراکز آموزشی دولتی ما فاقد استاندارد هستند به همین دلیل جلوی افزایش جمعیت دانشجویی آنها را گرفتیم تا بتوانیم این مراکز را استانداردسازی کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص کمیسیون موارد خاص نیز گفت: این کمیسیون یک نهاد قانونی برای رسیدگی به دانشجویانی است که در شرایط خاص قرار دارند و باید رویکرد مساعدت آمیز به مسائل دانشجویان داشته باشد.
شریعتی نیاسر در مورد سطحبندی دانشگاهها نیز گفت: سطحبندی دانشگاهها را از دو سال قبل آغاز کردیم که در دو مرحله بازنگری شده و برای دوره جدید نیز آئیننامه آن بازنگری خواهد شد و تصمیمگیریهای ستاد وزارت نیز براساس این رتبهبندی و سطحبندی است.
نظر شما