همشهری آنلاین: سالن‌ها در دومین روز از جشنواره موسیقی فجر همچنان نیمه پر بود، در مقابل توزیع کتابچه‌ای که حاوی اطلاعات گروه های شرکت کننده در جشنواره است، نقص اطلاعات را تا حدودی برطرف کرد.

به گزارش همشهری آنلاین این کتابچه که در 150 صفحه رقعی تدوین شده، حاصل تلاش ادیب وحدانی روزنامه نگار و مترجم کتاب‌های موسیقی است که در آن اطلاعات تمامی گروه‌های شرکت کننده به همراه شناسنامه‌ای از اعضای گروه و قطعات اجرایی آمده است.

همین گزارش حاکیست که در شب دوم اجراهای بخش رقابتی جشنواره در تالار رودکی جدی تر از شب اول بود.

دراین بخش ابتدا گروه آوای فاخته همدان قطعاتی را در دستگاه همایون و ‌آواز شوشتری اجرا کرد. این گروه که از سال 76 کار خود را آغاز کرد 11 نوازنده داشت که اجرای آنها از تمرینات خوب و مناسب حکایت می کرد.تمامی قطعات اجرا شده توسط این گروه را رضاعباسی ، نوازنده چیره دست نی گروه ساخت و پرداخت کرد.

پس از این اجرا گروه شور از تبریز به اجرای برنامه پرداخت، به جز خواننده این گروه ونوازنده گارمون بقیه اعضاء‌از توان اجرایی بالایی برخوردار نبودند. اما خواننده با تسلطی تحسین برا نگیز و استفاده از اشاره های سر و دست و صورت توانست حس کار را به رغم استفاده از زبان آذربایجانی به شنوندگان انتقال دهد.

پس از این اجرا داوران استراحتی کوتاه انجام دادند و برای شنیدن اجرای گروه پژواک آماده شدند.گروه پژواک که با 11 نوازنده به صحنه آمده بود ، اجرای خود  را با قطعاتی از ساخته های پژمان پارس مهر (نوازنده سنتور) آغاز کرد.

قطعات ساخته شده واصولا سازبندی گروه سخت تحت تاثیر آثار پرویز مشکاتیان قرار داشت.
پس از اجرای این گروه نوبت به آخرین اجرای بخش رقابتی جشنواره رسید که ارکستر سنتی فرهنگسرای بهمن بود.

این گروه قطعاتی را در دستگاه نوا اجرا کردند. گروه یاد شده را سجاد خانقاهی هدایت می کرد.

در تالار وحدت و پس از اجرای موسیقی بانوان که در آن پری زنگنه و نسرین ناصحی و شهلا میلانی اجرا داشتند، نوبت به اجرای گروه دوئت فرانسه رسید که با حضور پژمان معمار زاده(نوازنده ایرانی ویلنسل) و رومانو پلوتینی قطعاتی از برامس و سزار فرانک را اجرا کردند.
معمار زاده از جمله نوازندگان شناخته شده ویلنسل در اروپا است که چند کنسرت در تهران و شهرستان ها نیز برگزار کرده بود.

اجرای گروه فرانسه نیز با استقبال چندانی روبرو نشد و تنها سالن همکف تالار وحدت از تماشاگر پر شد و سه طبقه همچنان با صندلی هایی خالی به دست اندرکاران و برنامه ریزان جشنواره لبخند می زد.

مشکل در توزیع بلیت

توزیع بلیت جشنواره از جمله نقاط ضعف اصلی کار به شمار می‌رود که در صورت عدم علاج می‌تواند بحران‌های جدی‌تری را برای دست اندرکاران جشنواره ایجاد کند.

از جمله نکات حاشیه‌ای شب دوم بگو مگوی داوران با گروه های اجرا کننده بر سر رعایت زمان اجرا بود که سبب شد برای لحظاتی اجرای برخی از گروه ها با وقفه روبرو شود.

هر شب یکی از برنامه های جشنواره به شکل مستقیم از رادیو تهران پخش می‌شود که شب گذشته اجرای دوئت گروه لاپره فرانسه از رادیو پخش شد

کد خبر 39863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز