همشهری آنلاین: کلانتری با بیان اینکه دلایل آلودگی هوا کاملا معلوم است اما رفع آن وابسته به اقدامات وزارت نفت و تولیدکنندگان خودور است در خصوص وضعیت آب گفت؛ اصرار به خودکفایی در بسیاری از محصولات دلایل سیاسی دارد و به کشور تحمیل شده است.

عیسی کلانتری

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آخرین نشست خبری سال ۹۶ با اشاره به اینکه منشأ آلودگی هوا در زمستان و تابستان متفاوت است، گفت: در فصول سرد سال سوخت به‌ویژه گازوئیل عامل اصلی آلودگی هوا است اما در روزهای گرم سال نیز سایر فاکتورها باعث آلودگی هوا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دو سوم آلودگی هوا در روزهای سرد ناشی از ۵۰ تا ۶۰ هزار اتوبوس و کامیون فرسوده و حدود ۱۰ هزار دستگاه مینی بوس است، گفت: امسال با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در روزهایی که شرایط جوی پایدار بود با کمک استانداری تهران جلوی ورود کامیون‌ها را به شهر تهران گرفتیم. بسیاری از این کامیون‌ها بالای ۱۵ سال عمر دارند و این موضوع کمک بزرگی به کنترل آلودگی هوا کرد همچنین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده شرکت واحد با کمک شهرداری از ورود به چرخه تردد محروم شدند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه چاره اصلی در کنترل آلودگی هوا بهبود کیفیت خودرو و سوخت است، اظهارکرد: در شهرهایی مثل مکزیکوسیتی و پاریس در چند ماه از سال ورود خودروهای گازوئیل سوز ممنوع است بنابراین راه چاره برای حل بحران آلودگی هوا استاندارد کردن گازوئیل و نوسازی ناوگان است البته نوسازی ناوگان نیز بدون اصلاح سوخت فایده‌ای ندارد.

کلانتری افزود: دو ماه پیش با مدیران عامل خودروها جلسه داشتم. آنان تاکید دارند اگر بنزین یورو۵ تولید شود از ابتدای سال ۹۷ دیگر خودروها را با موتور قبلی تولید نمی‌کنند بنابراین هم سوخت و هم خودروها باید استاندارد شوند.

  • برای تولید گازوئیل استاندارد دچار مشکل هستیم

وی با بیان اینکه کیفیت بنزین در کلانشهرها وضعیت بهتری دارد، گفت: در مورد تولید گازوئیل استاندارد دچار مشکل هستیم. وزیر نفت تاکید دارد که برای استاندارد کردن پالایشگاه‌ها به سرمایه گذاری در حدود هشت میلیارد دلار نیاز است. او قول داده است که تا پایان برنامه ششم توسعه استانداردسازی پالایشگاه‌ها را اجرایی کنند. روشن است که با سوخت و خودروی غیراستاندارد هوای پاک و سالمی نخواهیم داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: وزارت صنعت قول داده است تولید موتورسیکلت‌های برقی را راه‌اندازی کند البته یکی دو واحد در اصفهان و تهران راه اندازی شده است اما برای حذف سهم ۱۲ درصدی آلودگی موتورسیکلت‌ها باید در زمینه برقی سازی موتورها کار کنیم.

  • گوگرد بنزین در برخی موارد «بالا» گزارش شده است

کلانتری با اشاره به اینکه همکاری وزارت نفت خوب است، گفت: این وزارتخانه قول داده که هرچه سریعتر نسبت به تولید بنزین استاندارد در همه مناطق اقدام کند البته در حال حاضر همه بنزین‌های تولید شده در کلانشهرها زیر یک درصد بنزن دارند و آروماتیک آن زیر ۳۵ درصد است اما متاسفانه در برخی موارد گوگرد بنزین‌ها بالای ۵۰ PPM گزارش شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه خودروساز معتقد است برای تولید موتور استاندارد نیاز به سوخت استاندارد است، گفت: دولت به وزارت صنعت و نفت در زمینه بهبود وضعیت خودرو و سوخت تکلیف کرده است.

کلانتری با اشاره به بهبود نسبی کیفیت سوخت نسبت به سال‌های گذشته اظهار کرد: در شهر تهران بندرت گازوئیل بالای ۲۵۰ PPM داشتیم در حالی‌که دو سال پیش گازوئیل زیر ۵۰۰ PPM در تهران نبود. با این وجود باید کیفیت سوخت روز به روز بهتر شود.

وی در ادامه با انتقاد از روند تولید خودروهای بی‌کیفیت در کشور گفت: واضح است که ایجاد شغل و خودروی پاک منافاتی با هم ندارند اما در شرایطی که رقابت در حوزه خودرو وجود ندارد خودروساز زحمت تولید خودروی با کیفیت را به خود نمی‌دهد و وقتی موتورسیکلت کاربراتوری با قیمت پایین عرضه می‌شود فرصت و امکان برای تولید موتور برقی وجود ندارد.

رئیس سازمان حفاطت محیط زیست با بیان اینکه همه جای دنیا خودرو ارزان و سوخت گران است، گفت: در عربستان قیمت سوخت ۳.۵ برابر قیمت سوخت در کشور ما است و متاسفانه در کشور ما خودرو گران و سوخت ارزان عرضه می‌شود و از دو خودروساز تحت هر شرایطی حمایت می‌کنیم و سوخت را ارزان ارائه می‌دهیم و طبیعی است که مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود.

  • من اگر جای مردم باشم هرگز خودروی داخلی با این کیفیت را سوار نمی‌شوم

وی تاکید کرد: خودروسازها قوی هستند اما وقتی مردم آگاه شوند مطالبه‌گر خواهند بود. من اگر جای مردم باشم هرگز خودروی داخلی با این کیفیت را سوار نمی‌شوم. مردم اگر آگاهی داشته باشند و در برابر تولید خودروهای بی‌کیفیت ایستادگی کنند خودروساز موظف به تولید خودروی با کیفیت می‌شود. در چنین شرایطی روشن است که باید سیاست‌ها را در حوزه خودرو و سوخت تغییر دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست و کاهش وسعت برخی مناطق حفاظت شده گفت: همه مصوبات قابلیت تغییر دارند و به هیچ وجه اینطور نیست که یک مصوبه‌ای حالت آیات آسمانی داشته و غیرقابل تغییر باشد. مصوبات مربوط به مناطق حفاظت شده نیز ۴۰ سال دست نخورده باقی مانده بود. این مصوبات زمانی تدوین شده بود که جمعیت ایران ۳۰ میلیون نفر بود اما در حال حاضر ایران بیش از ۸۰ میلیون جمعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه وسعت مناطق کاهش یافته کمتر از ۳ در هزار است، اظهارکرد: پیشنهاداتی از سوی معاونت محیط زیست طبیعی برای افزایش مناطق حفاظت شده داریم اما با توجه به کمبود نیروی انسانی مناطقی را در زمره مناطق حفاظت شده قرار دادیم که در اولویت بودند. به‌طور کلی در مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست در دو مورد افزایش و ۲۴ مورد کاهش مساحت مناطق حفاظت شده داشتیم.

  • حفاظت از مناطق حفاظت شده نباید با رفاه حال مردم منافات داشته باشد

کلانتری با تاکید بر اینکه حفاظت از مناطق حفاظت شده نباید با رفاه حال مردم منافات داشته باشد، گفت: ۲۵ درصد خلخال داخل زیستگاه‌ها است و همین موضوع مشکلاتی را برای معیشت و رفاه مردم ایجاد می‌کند. برای مثال سرمایه گذاران در این مناطق نمی‌توانند سند بگیرند و حتی توسعه و بهبود وضعیت ممکن نیست. قطعا با تصمیمات جدید شورای عالی محیط زیست ده‌ها هزار واحد مسکونی و تولیدی از بلاتکلیفی خارج می‌شود.

وی تاکید کرد: صرفا به دلیل اینکه برخی روستاها داخل زیستگاه‌ها قرار دارند نمی‌توانیم مردم این مناطق را قلع و قمع کنیم بلکه باید تکلیف آنها را مشخص کنیم و باعث بهبود رفاه و در عین حال بهبود وضعیت محیط زیست شویم بنابراین بی‌توجهی به رفاه حال مردم سیاست ما نیست.

  •  دلایل سیاسی علت تلاش برای خودکفایی در بسیاری از محصولات

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های تولیدی و آبی کشور اظهار کرد: این اصل باید مشخص شود که آیا ما در کشور تابعی از استانداردهای بین‌المللی هستیم یا نه؟ طبق ضوابط بین‌المللی امکان استفاده از آب‌های تجدیدپذیر تا ۴۰ درصد وجود دارد اما در حال حاضر در کشور ما ۱۱۰ درصد آب‌های تجدید پذیر استفاده می‌شود. دلیل این امر آن است که عده‌ای به دلایل سیاسی به فکر خودکفایی در بسیاری از محصولات هستند.

وی ادامه داد: ما مجلسی داریم که معتقد است در ۹۵ درصد محصولات باید به خودکفایی برسیم. واضح است که برای اجرای سیاست خودکفایی به آب نیاز داریم. ۲۰ سال پیش نسبت به استفاده بیش از حد از آب‌های تجدید پذیر اعلام خطر کردم. به همین علت دستور دادم که کشت دوم را در استان فارس ممنوع کنند اما متاسفانه این هشدارها مورد بی توجهی قرار گرفت و حتی کشت دوم و سوم نیز انجام شد.

  • «خودکفایی» سیاستی تحمیل شده است

کلانتری با اشاره به اینکه از ۸۸ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر ۹۷ میلیارد متر مکعب برداشت می‌شود، گفت: این روند کشور را به سمت نابودی سرزمین می‌برد بنابراین سیاست خودکفایی سیاستی تحمیل شده به آب، خاک و کشاورزی این کشور است. امروز در شرایطی که ۹۷ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر یعنی ۱۱۰ درصد آب مصرف می‌شود برای اجرای برنامه ششم توسعه باید ۳۵ میلیارد متر مکعب آب بیشتری داشته باشیم. به عبارت ساده‌تر به ۱۳۲ میلیارد آب نیاز داریم تا بتوانیم برنامه ششم توسعه را اجرایی کنیم؛ میزان آبی که اساسا در کشور وجود ندارد.

کد خبر 401078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha