این خبر توسط مایک شروپفر، مدیر فناوری فیسبوک منتشر شد. او اعلام کرد: «معتقدیم که احتمالا اطلاعات فیسبوکی بیش از ۸۷ میلیون نفر -عمدتا در آمریکا- با کمبریج آنالیتیکا به اشتراک گذاشته شده است.»
این اولین بار است که فیسبوک بطور عمومی دربارۀ شمار افرادی که از این رسوایی متاثر شدهاند سخن میگوید؛ پیش از این رسانهها تخمین میزدند که احتمالا اطلاعات شخصی ۵۰ میلیون کاربر به این شرکت واگذار شده باشد.
کمبریج آنالیتیکا که در سال ۲۰۱۶ با کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همکاری داشت، به کمک یک پرسشنامه به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده بود. کاربران، اپلیکیشن این پرسشنامه را دانلود کرده و سپس به کمک حساب کاربری خود در فیسبوک میتوانستند به آن وارد شوند.
دادههایی که به این ترتیب جمع آوری شده بود، به این شرکت مشاوره امکان داد تا به اطلاعات شهروندان آمریکا دسترسی یابد و هر کاربر را متناسب با ویژگیهای شخصیتی آنها، با تبلیغات سیاسیِ مناسب هدف قرار دهد.
نظر شما